همشهری آنلاین: دکتر محموداحمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ایران از توسعه روابط با قزاقستان حمایت می کند وپیشرفت عزت این کشور را پیشرفت همه کشورهای منطقه می داند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به آستانه، احمدی نژاد که پس ازمذاکرات دوجانبه هیات‌های عالی رتبه ایران و قزاقستان به همراه نورسلطان نظربایف همتای قزاقستانی خود در یک نشست مطوبوعاتی شرکت کرده بود، همچنین اعلام کرد که سفرش به قزاقستان موجب جهش در توسعه روابط دوکشور خواهدشد.

رئیس جمهوری همچنین تاکیدکردکه ایران محدودیت ومانعی برای توسعه روابطش با قزاقستان ندارد بلکه این روابط را به نفع کل منطقه می‌داند.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد ما از پیشرفت عزت و اقتدار قزاقستان خوشحال می‌شویم و پیشرفت آن را پیشرفت همه کشورهای منطقه می‌دانیم.

رئیس جمهوری با اشاره به مذاکرات خصوصی خود با نظربایف و نیز مذاکرات دوجانبه     هیات‌های اقتصادی دو کشور اظهار داشت دراین مذاکرات درخصوص تجارت دوکشور بحث شد ودوطرف تاکید کردند که سطح روابط تجاری دوکشور درحال ارتقاء است و راههایی را برای گسترش آن ارائه کردند.

احمدی نژاد تفاهم میان مقامات ایران و قزاقستان درزمینه کشاورزی، اعم از سوآپ گندم، کاشت زمین‌ها، انتقال فناوری و نیز گسترش همکاری‌های کشاورزی ا زدیگر محورهای مذاکراتش با مقامات قزاقستان ذکر کرد.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد که هم اکنون تهران و آستانه همکاری‌های خوبی را در زمینه انرژی دارند اما با برنامه ریزی درتوسعه پتروشیمی ونیز انتقال انرژی وزمینه‌های بالادستی انرژی اعم از اکتشافات و توسعه صنایع انرژی می‌توان این همکاری‌ها را گسترش داد.

احمدی نژاد با اشاره به تاکید روسای جمهوری دو کشور بر احداث راه آهن مشترک بین ایران، قزاقستان و ترکمنستان اظهار داشت در جلسه امروز پیشنهاد شد که جاده ای به موازات این خط آهن احداث شود.

رئیس جمهور همچنین با تاکید براینکه خط هوایی مستقیمی بین تهران وآستانه برقرار شود اضافه کرد همچنین ایران وقزاقستان می‌تواند درزمینه کشتیرانی در دریای خزر و نیز ساخت کشتی‌های نفت کش همکاری کند.

رئیس جمهوری افزود ایران می‌تواند در زمینه انتقال نقت قزاقستان به بازارهای جهانی با این کشور همکاری داشته باشد.

احمدی نژاد با بیان اینکه مقامات دو کشور در مذاکرات خود درباره سرمایه گذاری‌های مشترک نیز بحث وتبادل نظر کرده‌اند گفت: رئیس جمهور قزاقستان پیشنهاد همکاری‌های بانکی دوکشور را به عنوان زیرساخت همکاری‌های تجاری و اقتصادی را ارائه کرده است.

احمدی نژاد رژیم حقوقی دریای خزر را از دیگر محورهای مذاکرات دوجانبه ایران وقزاقستان برشمرد وگفت: دوکشور دیدگاه یکسانی را دراین خصوص دارند و براین باورند که دریای خزر باید دریای صلح و برادری و دریای غیر نظامی باشد وهمه به حفظ ذخایر این دریا کمک کنند.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد که ایران و قزاقستان دیدگاه مشترکی را در خصوص افغانستان، ‌عراق، ‌مقابله با آسیب‌های وارده ناشی از آن و نیز مواد مخدر و افراطی گری دارند.

احمدی نژاد با بیان اینکه دراین مذاکرات درخصوص بحران اقتصاد جهانی نیز بحث وتبادل نظر شده است گفت: گرچه بحران نظام اقتصادسرمایه داری می‌تواند تهدیدی برای سایر ملت‌ها باشد وسردمداران این نظام علاقه مند هستند مشکلات خود را به سایر کشورها منتقل کنند اما ما با برنامه‌هایی که داریم می‌توانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه نظربایف پیشنهاد طراحی نظامات جدید مالی در منطقه را ارائه کرده است اظهار داشت ایران از این پیشنهاد استقبال می‌کند.

احمدی نژاد همچنین روابط دو کشور را رو به گسترش توصیف کرد. وگفت: من آینده روابط را روشن می‌بینم ایران وقزاقستان روابط برادرانه ای دارند وهر دو درمسیر مشترک برای صلح و امنیت جهان درحال حرکتند.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد گرچه سابقه روابط دو کشور طولانی نیست اما عمق آن به تاریخ وفرهنگ دوملت باز می گردد ودو ملت به لحاظ فرهنگی به یکدیگر نزدیکند.

احمدی نژاد یاد آور شد: قزاقستان امروز درمسیر یشرفت قرار دارد وجایگاه آن در منطقه و جهان به سرعت درحال ارتقاء می باشد.

رئیس جمهوری ادامه داد ایران آماده مشارکت فعال و سازنده در برنامه های توسعه قزاقستان است.

کد خبر 78369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز