همشهری آنلاین: سه سند همکاری شامل همکاری‌ها در زمینه میراث فرهنگی، عکسبرداری هوایی و همکاری‌های دیپلماتیک به همراه یک بیانیه مشترک به امضای مقامات عالی دو کشور ایران و ترکمنستان رسید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر، روسای جمهوری ایران و ترکمنستان در این مراسم در سخنانی بر گسترش و تعمیق روابط تهران، عشق آباد تاکید کردند.

طرح مطالعاتی احداث راه آهن قزاقستان، ترکمنستان و ایران نهایی شد

رئیس جمهور کشورمان از نهایی شدن طرح مطالعاتی احداث راه آهن قزاقستان ترکمنستان و ایران خبر داد و گفت: در این سفر توافق شد که بزودی عملیات اجرایی این طرح آغاز شود.

حجم مبادلات اقتصادی تهران ، عشق اباد به سه میلیارد دلار رسید

قربان قلی بردی محمد اف رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این مراسم از توسعه همکاریهای اقتصادی و فرهنگی ایران و ترکمنستان سخن گفت و افزود: حجم مبادلات تجاری دو کشور با رشد چشم گیر به مرز سه میلیارد دلار در سال رسیده است.

وی برگزاری نمایشگاه توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف در ترکمنستان را در تعمیق روابط دو کشور موثر دانست.

مذاکرات و نشست خبری روسای جمهور ایران و ترکمنستان

روسای جمهور ایران و ترکمنستان با تاکید براینکه دیدگاه ها و نظریات دو کشور درباره مسائل منطقه ای و جهانی کاملا با هم مطابقت دارد بر ضرورت افزایش تعاملات و همکاری ها در چارچوب سازمان های بین المللی برای تامین رفاه و امنیت بشری تاکید کردند.

همکاری ها ادامه خواهد یافت

دکتر محمود احمدی نژاد و قربان علی بردی محمد اف مبارزه با تروریسم و جنایت سازمان یافته جهانی را مورد تاکید قرار دادند و تصریح کردند: جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به همکاری های مستمر خود در این راستا ادامه خواهند داد .

روسای جمهور دو کشور همچنین با رضایت بخش دانستن مناسبات و مذاکرات هیات های عالی رتبه ایران و ترکمنستان خواستار شناسایی و استفاده از ظرفیت های جدید برای گسترش هر چه بیشتر روابط شدند.

دکتر احمدی نژاد در نشست مشترک هیات های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با بیان اینکه روابط دو کشور از عمق تاریخ، فرهنگ و دین نشات می‌گیرد، اظهار داشت: روابط ایران و ترکمنستان راهبردی، مستحکم و پایدار است و هر روز بر عمق وگستره آن افزوده می شود. 

رییس جمهور خاطر نشان کرد: دو کشور بر گسترش همکاری های دوجانبه و در مسائل منطقه ای و بین المللی دارای دیدگاه مشترک و در مذاکرات، افق های روشن همکاری در سطوح مختلف را ترسیم کردیم.

وی افزود: ایران و ترکمنستان نقش مهمی درمسائل منطقه ای و بین المللی دارند و جمهوری اسلامی ایران از سیاست بین المللی دولت ترکمنستان به طور کامل حمایت می کنند و آن را به نفع مردم این کشور و صلح و امنیت منطقه می داند.

ظرفیت همکاری ها تا 10 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت

رییس جمهور با اشاره به اینکه سطح روابط اقتصادی و فرهنگی ایران و ترکمنستان رو به افزایش است خاطر نشان کرد: اگر چه امروز سطح روابط به سه میلیارد دلار رسیده و عدد قابل قبولی است اما ظرفیت های دو کشور بسیار بیشتر از این مقدار است و این ظرفیت وجود دارد که در طول 5 سال این رقم به 10 میلیارد دلار ارتقاء پیدا کند.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به طرح هایی که بین دو کشور در حال اجراست، گفت: خط راه آهن ایران – ترکمنستان و قزاقستان یک مسیر راهبردی است و امروز با تفاهم کامل در حال پیگیری است.

وی افزود: ایران و ترکمنستان در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب در بخش حمل و نقل و ترانزیت کالا نقش مهمی دارد و خوشبختانه مراحل مقدماتی احداث این خط آهن به اتمام رسیده و امیدواریم با موافقتنامه امروز این مسیر هر چه زودتر احداث شود.

 احداث راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان قطعی شد

رییس جمهور تصریح کرد: احداث راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان یک اتفاق بزرگ تاریخی است که همه مناسبات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 افتتاح خط لوله جدید تحول بزرگ در روابط دو کشور

دکتر احمدی نژاد همچنین افتتاح خط لوله گاز را یکی دیگر از اتفاقات بزرگ تاریخی در روابط دو کشور دانست و اظهار داشت: افتتاح این خط لوله تاکید مجددی بر پیوند قوی و تاریخی دو ملت است و به عنوان الگوی مناسبی از همکاری های سازنده و برادرانه بین دو کشور به شمار می رود.

رییس جمهور با اشاره به برخی مسائل منطقه ای خاطر نشان کرد: ناامنی ایجاد شده در منطقه و به ویژه در افغانستان و رشد و تولید مواد مخدر تهدیدی برای همه ملت های منطقه به شمار می رود.

در سال های اخیر به تجربه نیز ثابت شد که استفاده از قدرت نظامی نمی تواند راهکار مناسبی برای حل مساله افغانستان باشد.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: ایران و ترکمنستان بر استفاده از رویکرد منطقه ای و استفاده از ظرفیت همسایگان افغانستان برای حل مساله این کشور تاکید دارند و امیدواریم با تغییر برخی رویکردهای اشتباه شاهد استقرار امنیت و ثبات در افغانستان باشیم .

قربانقلی بردی محمد اف نیز در این نشست با بیان اینکه روابط ایران و ترکمنستان از رسوم و آداب برادری و اشتراکات تاریخی و فرهنگی بلند مدت برخوردار است، گفت: امروز مناسبات و همکاری های دو کشور از سطح مناسبی برخوردار شده است و امیدواریم با استفاده از ظرفیت های جدید روابط دو کشور هر چه بیشتر ارتقاء یابد.

 نظریات و آراء ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران کاملا با یکدیگر مطابقت دارد

وی خاطر نشان کرد: نظریات و آراء ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران درباره مسایل منطقه ای و جهانی کاملا با یکدیگر مطابقت دارد و دو کشور از سیاست های همدیگر در عرصه های بین المللی پشتیبانی می کنند و به همکاری های سازنده خود در این مسیر ادامه خواهیم داد.

بردی محمد اف جمهوری اسلامی ایران را از شرکای بزرگ ترکمنستان دانست و بر افزایش سطح تبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد.

وی افزود : روابط ایران و ترکمنستان در سالهای اخیر به شکل چشمگیری ارتقاء یافته و این نشان می دهد که روابط دو کشور در سالهای اخیر معنای جدیدی پیدا کرده و ظرفیت‌ها در حال شکوفایی است.

کد خبر 98836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز