چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

با دستگیری 40 عضو باند مخوف جعل اسناد، راز تبهکار حرفه‌ای که از داخل زندان، این باند بزرگ را هدایت می‌کرد، فاش شد.

اعضای این باند با جعل سند و وثیقه، اقدام به آزاد کردن زندانیان کرده و در ازای آن مبلغ هنگفتی از خانواده آنها دریافت می‌کردند.

نخستین سرنخ پلیس برای دستگیری این باند بزرگ دستگیری مرد جوانی بود که قصد داشت با مدارک جعلی یک زندانی را از حبس آزاد کند.

اواسط آبان‌ماه گذشته، وقتی مسئولان یکی از دادسراهای پایتخت متوجه شدند مدارکی که این مرد برای آزاد کردن زندانی مورد نظر همراه خود آورده به طرز ماهرانه‌ای جعل شده است، ماجرا را به پلیس اطلاع دادند و مرد جوان  دستگیر شد.

با ارجاع این پرونده به شعبه 10 بازپرسی در دادسرای ناحیه 6 تهران، رسیدگی به موضوع در دستور کار بازپرس دواتگری قرار گرفت و وقتی مشخص شد  مرد متهم  از اعضای یک باند بزرگ جعل است، تحقیقات قضایی - پلیسی برای شناسایی اعضای دیگر این باند آغاز شد.

سرکرده‌ای در زندان

بازجویی‌های انجام شده از نخستین عضو دستگیر شده حاکی از آن بود که سردسته این باند مخوف مرد تبهکاری است که به اتهام جعل و کلاهبرداری در زندان به سر می‌برد. این مرد که دارای مدرک فوق‌لیسانس است، مدتی نیز استاد دانشگاه بوده، اما به اتهام کلاهبرداری دستگیر و راهی زندان شده بود.

بازپرس دواتگری روز گذشته بعد از نخستین جلسه تحقیق از اعضای این باند بزرگ جعل به ایسنا گفت: بررسی‌ها نشان می‌داد سردسته باند با راه‌اندازی 7 دفتر در نقاط مختلف پایتخت و استخدام یک جاعل کهنه‌کار، فعالیت‌های مجرمانه باند خود را از داخل زندان هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: این مرد در دفاتر خود فعالیت‌های مجرمانه مختلفی انجام می‌داد که مهم‌ترین آن فریب خانواده زندانیان و کلاهبرداری از آنها بود.

دواتگری تصریح کرد: وی و تعدادی از همدستانش که در زندان به سر می‌بردند، وظیفه داشتند زندانیانی را که به خاطر نداشتن وثیقه راهی زندان شده بودند، شناسایی کنند.

آنها سپس با طعمه‌های خود وارد معامله می‌شدند و با این ادعا که می‌توانند در ازای دریافت مبلغی برای آنها وثیقه تهیه و آزادشان کنند، دومین مرحله از نقشه خود را اجرا می‌کردند. وقتی فرد زندانی با پیشنهاد سردسته باند موافقت می‌کرد، خانواده خود را به یکی از دفاتری می‌فرستاد که سردسته باند جعل از داخل زندان آن را هدایت می‌کرد.

بعد از اینکه خانواده فرد زندانی به این دفاتر می‌رفتند، دیگر اعضای باند که در آنجا مستقر بودند از آنها مبلغی معادل 10 درصد وثیقه صادر شده برای زندانی را دریافت می‌کردند تا وی را از زندان آزاد کنند.

جعل مدرک در 2 ساعت

بازپرس دواتگری با اشاره به شگرد این باند برای آزاد کردن زندانیان افزود: اعضای باند بعد از دریافت مبلغ موردنظر از خانواده زندانیان، یک سند واقعی ملکی را به دادسرا می‌بردند تا با سپردن آن به‌عنوان وثیقه، زندانی مورد نظر را آزاد کنند.

مسئولان دادسرا نیز با معرفی کارشناس از آنها می‌خواستند سند را برای بررسی نزد او ببرند و در این هنگام بود که جاعل کهنه‌کار باند   وارد عمل می‌شد. در این مرحله اعضای باند که نام و مشخصات کارشناس را به دست آورده بودند، ماجرا را به جاعل حرفه‌ای اطلاع می‌دادند و این مرد ظرف 2 ساعت مدرکی جعل می‌کرد که نشان می‌داد کارشناس مربوطه، سند مورد نظر را تایید کرده و این سند در اختیار دادسرا قرار گرفته است.

سپس اعضای باند مدارک جعلی تهیه شده را به دادسرا منتقل کرده و به این ترتیب زندانی مورد نظرشان را آزاد می‌کردند.

3 سال فعالیت

بازپرس شعبه 10 دادسرای ناحیه 6 با بیان اینکه اعضای این باند در طول 3 سال فعالیت، زندانیان زیادی را با این شگرد آزاد کرده‌اند، یادآور شد: سردسته باند برای آنکه احتمال لو رفتن خود را به حداقل برساند، دفاتر خود را طوری هدایت می‌کرد که اعضای هر کدام از این دفترها از وجود دفتر دیگر خبر نداشتند و بیشتر آنها جاعل اصلی باند را نمی‌شناختند و فقط وظیفه داشتند برای خانواده زندانیانی که به آنها معرفی می‌شوند، سند تهیه کنند.

وی تاکید کرد: در بعضی از مواقع، دفاتری که سردسته باند آنها را هدایت می‌کرد با چاپ آگهی تهیه وثیقه برای آزادی زندانیان در روزنامه‌ها، طعمه‌های خود را شناسایی و بعد از دریافت مبالغ  هنگفتی، زندانی مورد نظر را با مدارک جعلی آزاد می‌کردند.

قاضی دواتگری با اشاره به اینکه برخی از اعضای باند که در زندان به سر می‌بردند از پول‌های به دست آمده از این راه برای جلب رضایت شاکیان خود استفاده می‌کردند، اظهار داشت: بعد از به دست آمدن این اطلاعات، دستور بازداشت اعضای باند که در خارج از زندان به سر می‌بردند صادر شد و از آن زمان به بعد بود که فعالیت‌ متهمان متوقف شد.

چک پول در تعطیلات سند

بعد از دستگیری بیشتر اعضای این باند مخوف، تحقیقات روی شناسایی مخفیگاه جاعل کهنه‌کار متمرکز شد. بررسی‌ها نشان می‌داد این مرد بعد از قطع ارتباطش با دیگر اعضای باند به جعل چک‌پول روی آورده و قصد دارد مقدار زیادی چک‌پول جعلی را در بازار به فروش برساند. به این ترتیب، تحقیقات میدانی برای دستگیری وی ادامه یافت و کارآگاهان پلیس موفق شدند این مرد را قبل از توزیع چک‌پول‌های جعلی  دستگیر کنند.

بازپرس پرونده با اشاره به اینکه این جاعل حرفه‌ای برای فرار از دست پلیس هر 24 ساعت یک سیم‌کارت تلفن همراه عوض می‌کرد، خاطرنشان کرد: بعد از کشف مقدار زیادی اسناد و مدارک جعلی و تجهیزات مخصوص جعل در مخفیگاه این مرد، کارآگاهان با لپ‌تاپی روبه‌روشدند که فقط با شناسایی مردمک چشم مرد جاعل روشن می‌شود. در حال حاضر این لپ‌تاپ برای بررسی بیشتر در اختیار پلیس قرار دارد.

وی با بیان اینکه بعد از دستگیری 40 عضو این باند بزرگ، بسیاری از زندانیانی که توسط این باند آزاد شده بودند، شناسایی و دستگیر شده‌اند، خاطرنشان ساخت: به دیگر متهمانی که با سند جعلی آزاد شد‌ه‌اند نیز اخطار می‌دهیم که اگر شخصا به مراجع قضایی مراجعه کنند، مشمول رأفت اسلامی می‌شوند.

کد خبر 78534

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز