یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

مهدیه مصطفایی: شهلا جاهد بعد از گذشت 77 ماه از قتل همسر فوتبالیست مشهور ایران باردیگر پای میزمحاکمه رفت.

اما وی برخلاف انتظار خبرنگاران که تصور می‌کردند حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد، تنها ادعا کرد قاتل نیست.

قرار بود دادگاه محاکمه شهلا ساعت 8:30  آغاز شود اما سرانجام بعد از 2 ساعت‌ انتظار، خودروی ون سبزرنگ حامل شهلا ساعت 10:30، مقابل در اصلی مجتمع توقف کرد.

شهلا با چادری سرمه‌ای‌رنگ از خودرو پیاده شد و در حالی که به‌شدت از سوی ماموران حفاظت اطلاعات دادگستری مراقبت می‌شد، بدون توجه به سؤالات خبرنگاران از میان آنها گذشت و وارد شعبه 1147 شد تا  بار دیگر شانس خود را امتحان کند.

شهلا در حالی بار دیگر مورد محاکمه قرار می‌گرفت که تاکنون چندین بار حکم قصاص وی از سوی قضات دیوان عالی کشور تایید شده است اما با پافشاری‌های وی مبنی بر اینکه او قاتل نیست، پرونده با دستور مستقیم رئیس قوه قضاییه و  به استناد قانون برای رسیدگی مجدد به دادگاه هم عرض فرستاده شده است.

پایان محاکمه 230 دقیقه‌ای

در حالی که خبرنگاران ساعت‌ها پشت در‌ بسته شعبه دادگاه، برای گرفتن چند عکس از جلسه دادگاه منتظر مانده بودند سرانجام بعداز 230 دقیقه توانستند وارد دادگاه شوند.

در همان لحظه، شهلا که در حال امضا کردن اظهاراتش در دادگاه بود در مقابل سؤالات خبرنگاران قرار گرفت و گفت: «دیگر از این وضعیت بلاتکلیفی خسته شده‌ام، دوست دارم زودتر تکلیفم معلوم شود، اگر قرار است قصاص شوم زودتر این کار انجام شود».

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه وضعیت دادگاه چطور بود، افزود: از دستگاه قضایی به خاطر اینکه دوباره این فرصت را در اختیارمن قرار دادند تا بتوانم از خودم دفاع کنم، متشکرم و هر نظری که قاضی دادگاه داشته باشد قبول دارم.

شهلا درباره این که از اولیای دم درخواست بخشش کرده است یا نه، ادامه داد: می‌دانم که اولیای دم عزیزشان را از دست داده اند، در طول این مدت خانواده‌ام بارها درخواست ملاقات با آنها را کرده‌اند و امیدوارم بتوانم رضایت آنها را برای رهایی از این وضعیت به دست آورم.
او با این ادعا که دوست داشت دادگاه به‌صورت علنی برگزار شود، اظهار کرد: همه اظهاراتم همان دفاعی بود که 6 سال قبل در مقابل قاضی پرونده‌ام انجام دادم.

شهلا در ادامه گفت‌وگویش با خبرنگاران گفت: من قاتل نیستم و در شرایط بدی اعتراف کردم.

گفت‌وگو با قاضی پرونده

  • دلیل اصلی برای غیرعلنی بودن دادگاه چه بود؟ در حالی که طبق ماده‌ 188 قانون آیین دادرسی کیفری جلسه باید به‌صورت علنی برگزار شود؟

یکی از علل اصلی غیرعلنی بودن دادگاه به‌منظور ایجاد نظم است.

  • ایراداتی که در پرونده وارد شده است چقدر درجلسه امروز دادگاه پاسخ داده شد؟

در جلسه دادگاه، وکلای مدافع با تشریح ایرادات، هر یک با توجه به مستنداتی که داشتند به دفاع پرداختند.

  • درصورتی که احتیاج به شهود یا تحقیق بیشتری باشد، دادگاه چه اقدامی انجام می‌دهد؟

حتما از شهود و مطلعان دعوت به عمل خواهد آمد و از آنها تحقیق خواهد شد اما تمام این مسائل بستگی به جلسه روز دوشنبه دارد و تصمیمی که دادگاه درباره پرونده بگیرد.

  • درخواست اولیای دم چه بود؟

قصاص، اما با توجه به وظیفه‌ای که داشتیم از آنها درخواست کردیم درصورتی که می‌توانند اعلام گذشت کنند.

اظهارات وکیل شهلا

وکیل شهلا جاهد، صبح دیروز بعد از خاتمه جلسه دادگاه درباره جلسه روز گذشته گفت: موکلم در جلسه دادگاه اتهام قتل را نپذیرفت و قبل از شروع جلسه، برگزاری علنی دادگاه را از قاضی تقاضا کردم که مورد پذیرش قرار نگرفت.

عبدالصمد خرمشاهی در تشریح نخستین جلسه‌ رسیدگی به اتهامات شهلا در شعبه 1147 مجتمع قضایی بعثت افزود: در جلسه‌ امروز وکیل اولیای دم (پدر و مادر لاله سحرخیزان) و همچنین ناصر محمدخانی، تقاضای قصاص شهلا را کردند و دفاعیات شهلا جاهد نیز مورد استماع قرار گرفت و اکثر وقت جلسه به بررسی درخواست ما مبنی بر وجود نواقص و ایرادات در پرونده طی شد که خواستار برطرف کردن این نواقص و استعلام مجدد از پزشکی قانونی درباره وسیله‌ قتاله، نوع و نحوه شکستگی‌ها و تعداد ضربات و... شدیم.

وکیل شهلا جاهد بیان داشت: ناصر محمدخانی به‌عنوان ولی فرزندان، طرح شکایت کرد و گفت که طبق قانون صدور حکم شایسته را درخواست دارم و در ادامه قاضی حسین‌پور، اتهام مباشرت در قتل عمدی لاله سحرخیزان را به شهلا جاهد تفهیم کرد. 

خرمشاهی اظهار داشت: موکلم با انکار ارتکاب اتهام انتسابی خطاب به دادگاه گفت من قاتل نیستم و اقرارهای قبلی وجاهت قانونی ندارد.

در حاشیه  

راه‌های ورودی به شعبه‌ 1147 با صندلی بسته شده بود و ماموران مانع ورود افراد به آن شعبه می‌شدند.

با ورود «شهلا» در ساعت 30 : 10، تعداد زیادی خبرنگار و عکاس به طرف وی رفتند که خیل عظیم خبرنگاران و عکاسان مانع حرکت وی به سمت در ورودی مجتمع شد و تعدادی از ماموران مانع حضور خبرنگاران و عکاسان شدند تا شهلا وارد مجتمع شد.

از نکات جالب دادگاه در روز گذشته، حضور دوستان و هم‌بندان شهلا در اوین بود که برای دیدن وی به دادگاه آمده بودند. آنها که تازه از زندان آزاد شده‌اند با کسب اطلاع از برگزاری جلسه دادگاه با دست پر آمده بودند تا انواع غذاهایی را که شهلا دوست داشت، برایش بیاورند.

کد خبر 75862

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز