پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

سریال یوسف پیامبر یکی از سریال‌های مذهبی است که جمعه شب‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود، بر طبق آمارهای مختلف بسیاری از مردم تا کنون شاهد سریال یوسف پیامبر(ع) بوده‌اند و این در حالی است که این سریال‌ مورد انتقادهای بسیاری از جانب علما و قرآن‌پژوهان قرار گرفته است.

مدیر طرح: میترا زاغی
همکاران: سیامک کفایی، شبنم چهره، فریده درفشی،‌ زهره دیداری، سمیه گایگانی، محمد حسن زلفی‌گل

پیشگفتار

اگر بخواهیم تعریفی از هنر دینی و مذهبی داشته باشیم، می‌توانیم اینگونه بگوییم که هنر دینی و مذهبی هنری است که مخاطب با توجه به آن بتواند تجلی آن چیزی که در یک فرهنگ، مقدس است را بیابد. البته این تعریف ممکن است بر اساس تعریف فرهنگ مذهبی و طرز تلقی‌ها و نگرش نسبت به مذهب از جامعه‌ای به جامعه دیگر متفاوت باشد. فیلم‌ها و سریال‌های مذهبی نیز بر اساس این تعریف می‌توانند در این دسته قرار بگیرند. از آنجا که در جامعه ما دین و مذهب اهمیت بسیاری دارد، هنر مذهبی نیز نسبت به جوامع دیگر مهم‌تر و حساس‌تر است. اما این حساسیت و اهمیت هم نتوانسته باعث شود تا ما در تولیدات مذهبی خود در سینما و تلویزیون به تعریف درستی از این هنر برسیم.

سریال یوسف پیامبر(ع) یکی از سریال‌های مذهبی است که جمعه شب‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود، بر طبق نظر‌سنجی که در سایت "آفتاب" آمده، بیش از 3/2 مردم تا کنون شاهد  سریال یوسف پیامبر(ع) بوده‌اند و این در حالی است که این سریال‌ مورد انتقادهای بسیاری از جانب علما و قرآن‌پژوهان قرار گرفته است. 

مهم‌ترین ایرادی که منتقدین به این سریال می‌گیرند استفاده از روایات جعلی و تورات و عدم تطابق با تفاسیر اسلامی و روایات صحیحه در ساخت این سریال است. مسأله ما در این تحقیق این است که نظر شهروندان تهرانی را راجع به این سریال جویا شویم و ببینیم که آیا مردم نیز نظری همچون منتقدین درباره این سریال دارند یا نه.

اهداف تحقیق:

• بررسی نظر مردم تهران درباره سریال یوسف پیامبر(ع)

روش جمع آوری اطلاعات:

نظرسنجی تلفنی بصورت پیمایشی و نمونه گیری تصادفی.

جامعه آماری:

شهروندان مناطق 22 گانه تهران که دارای خط تلفن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی:

این نظرسنجی از تاریخ 11 تا  14 اسفند ‌ماه 1387 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیق به قرار زیر است:

براساس نتایج از میان 721 نفر پاسخگویی که از داستان زندگی حضرت یوسف آگاهی داشتند، 49 درصد  قرآن، 32 درصد کتاب‌های مختلف، 15 درصد شنیده‌ها و 4 درصد فیلم را به عنوان منبع خود در آشنایی با زندگی حضرت یوسف عنوان کردند.

مهم‌ترین ایراد سریال یوسف پیامبر(ع) از نظر پاسخگویان در جدول زیر آمده است:

مهم‌ترین ایراد سریال حضرت یوسف(ع)

تعداد

درصد

ندارد

288

33

طولانی شدن

152

17

مغایرت با قرآن

75

9

نمی‌دانم

66

7

پرداختن به حاشیه

65

7

کارگردانی

53

6

بازی بازیگران

51

6

گریم

47

5

توجه به ظاهر

46

5

سایر(دیالوگ، دکور، جلوه‌های ویژه)

42

5

جمع

885

100

نمودار زیر نیز بیانگر نظر پاسخگویان درباره نقطه قوت سریال یوسف پیامبر(ع) است:

از میان 885 نفر پاسخگویی که سریال یوسف پیامبر را دیده‌اند، 44 درصد کتایون ریاحی، 42 درصد مصطفی زمانی، 4 درصد حسین دهقان، 2 درصد رحیم نوروزی، 2 درصد عباس امیری و 1 درصد سایر بازیگران(الهام حمیدی، امیر مدرس و ..) را به عنوان بهترین بازیگر این سریال انتخاب کردند. 4 درصد از پاسخگویان معتقدند که همه بازیگران این سریال نقش خود را به خوبی ایفا کردند. 1 درصد نیز بیان کردند که در این سریال هیچ بازیگری در ایفای نقش خود موفق نبوده است.

این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند.

متن کامل این خبر را در سایت مرکز مطالعات رسانه‌ای همشهری بخوانید

کد خبر 78499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز