مجموع نظرات: ۶
یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
۲ نفر

زورگیران با استفاده ازچاقو‏، قمه و ... شهروندان را تهدید کرده و اموالشان را سرقت می کنند، اما قانون چه کسانی را زورگیر قلمداد کرده و چه مجازاتی در انتظار افرادی است که دست به زورگیری می زنند.

سعید محمدی - وکیل

همشهری آنلاین؛ سرنخ : سعید محمدی، وکیل پایه یک دادگستری با بیان تعریفی از جرم زورگیری اضافه می‌کند:«زورگیری یا اخاذی، عبارت است از اینکه فردی، با تهدیدمالی، جانی و شرافتی، اقدام به به درخواست مال، وجه، انجام کار یا عدم انجام کاری، از شخص دیگری کند که حکم زورگیری در قانون مجازات اسلامی حبس و شلاق است.» 

او ادامه می دهد:«براساس ماده ۶۱۷ هرکس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌ نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد. البته این ماده دارای دو تبصره است. تبصره ۱ (الحاقی ۲۹/۰۹/۱۳۹۶) – حمل قمه، شمشیر، قداره و پنجه بوکس در صورتی که صرفاً به منظور درگیری فیزیکی و ضرب و جرح انجام شود جرم محسوب و مرتکب به حداقل مجازات مقرر در این ماده محکوم می شود.»

این وکیل  پایه یک دادگستری تاکید می‌کند:«در جرم زورگیری برای شخص زورگیر، استفاده از اسلحه چه به صورت سرد و یا نوع گرم آن، وقوع این جرم به عنوان محاربه شناخته شده و مجازات آن اعدام خواهد بود. در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی چنین ذکر می شودکه «محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود.»

محمدی تاکیدمی‌کند: «یادآوری این نکته مجدداً ضروری است که چنانچه شخص به جرم زورگیری، سرقت یا راهزنی پرداخته و برای موفقیت بیشتر از سلاح استفاده نماید، به عنوان محارب شناخته می‌شود و مجازات اعدام در انتظار وی خواهد بود.»

شهروندان برای طرح سوالات قضایی و دریافت مشاوره کارشناسان مربوطه در این رسانه می‌توانند در ساعات اداری با شماره تلفن ۲۲۰۲۳۵۳۱ تماس گرفته و پیشنهادات خود را مطرح کنند تا در اولین فرصت با وکلای دادگستری و افراد حقوقدان در میان بگذاریم.

کد خبر 783755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرنخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha