افزایش نگهداریا ز حیوانات خانگی درآپارتمان، اختلافات میان همسایه‌ها را نیز افزایش داده است تا جایی که گاهی این اختلافات به مراجع قضایی هم کشیده می شود. اما قوانین درباره این ماجرا چه می‌گویند؟

سعید محمدی - وکیل

همشهری آنلاین؛ سرنخ : دکترسعید محمدی، وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید:«اول از همه باید بگوییم نگهداری انواع حیوانات در مکان خصوصی و واحد شخصی فرد اصولاً جرم نیست و خلاف قانونی اتفاق نیفتاده، مگر اینکه سایر همسایگان بتواننداثبات کنند که نگهداری آن حیوان حتی در واحدا ختصاصی نیز باعثا یجاد بیماری و یا سلب آسایش اعضای ساختمان است.»

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

وی اضافه می‌کند:«بنابراین اگر کسی مدعی باشد که نگهداری سگ حتی در واحد شخصی نیز بهداشت عمومی ساختمان را به هم می‌زند و بتواند آن را ثابت کند، شخص تحت عنوان مجرمانه اقدام علیه بهداشت عمومی تحت تعقیب قرار می‌گیرد. یا اینکه اگر صدای زیاد حیوان موجب مزاحمت برای واحد کناری شود شخص می تواند شکایت کند.»

دکترمحمدی، ۲ شرط برای نگهداری حیوانات در منزل شخصی مطرح می‌کند، اول اینکه برای همسای هها ایجاد مزاحمت نکند و دوم از نظر مقررات و قوانین و همچنین بهداشت ایجاد بیماری نکند. او در ادامه به ماده ۳ آیی ننامه اجرایی قانون تملک آپارتما نها اشاره می کند و می گوید:«قسمت هایی از ساختمان که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم مورد استفاده تمام شرکاست، قسمت های مشترک محسوب می شود و نمی توان انحصاری از آنها استفاده کرد. در تبصره ماده ۳ آیی ننامه اجرایی قانون تملک آپارتمانها، گذاشتن میز و صندلی و… در قسم تهای مشترک ممنوع است. قسم تهای مشترک در ملکیت مشاع تمام شرکای ملک است، هرچند که در قسمت های اختصاصی واقع شده باشد. با توجه به مطالب فوق الذکر امکان نگهداری حیوانات درمشاعات ساختمان اصلا وجود ندارد مگر با رضایت تمامی مالکان ساختمان.»

به گفته وکیل پایه یک دادگستری، درصورتی که حیوانات باعث ایجاد مزاحمت برای همسایگان شوند، بهترین شیوه برای حل مشکل استفاده از رو شهای مسالم تآمیز و در غیراین صورت وقتی طرفین عدم تمایل خود را به حل مشکل نشان دهند، شاکی می‌تواند برای حل مشکل، به طرح شکایت و ارجاع امر از طریق مراجع قضایی مربوط اقدام کند. برای این کار باید این مراحل را طی کند: ابتدا تماس با مامورین کلانتری، تنظیم استشهادیه محلی، پیگیری پرونده و ارسال اظهارنامه قضایی و...

کد خبر 784142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرنخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha