باید قبول کردکه با توسعه و پیشرفت فرهنگ، با دوران چوب و فلک در اکابر فاصله زیادی گرفته‌ایم و جامعه و هم قانون تنبیه فراگیران علم و دانش را نمی‌پسندد و حتی برای آن قانون و مقرراتی را وضع کرده است.

صایحی مقدم مدرس دانشگاه

همشهری آنلاین؛ سرنخ : ما با طرح این سوال که آیا تنبیه دانش‌آموزان درمدارس مجاز است یا خیر؟ سراغ دکتر امیرمهدی صالحی مقدم، مدرس دانشگاه رفتیم تا در این باره مطالبی را درختیارمان بگذارد.

صالحی مقدم درابتدا تعریفی از"تنبیه بدنی" ارائه می‌دهد و می‌گوید:«هر نوع آسیب به بدن کودکان و نوجوانان با استفاده از دست یا پا و یا هرنوع وسیله دیگری مثل چوب، کابل و یا خط کش تنبیه بدنی  نامیده می‌شود. درباره تنبیه بدنی دانش‌آموزان باید گفت که یکی از روش‌های تربیتی ناپسند است که متاسفانه برخی از معلمان خواسته یا ناخواسته آن را انجام می دهند، امروزه با تمام ممنوعیت‌ها و مشخص شدن عوارض مختلف این‌کار و عواقب روانی و سلامت آن، هنوز هم تنبیه بدنی در برخی از مدارس دیده می شود.»

مدرس دانشگاه تهران مرکز اضافه می‌کند:«تنبیه بدنی دانش‌آموزان در فضای مدرسه یکی از اشتباه‌ترین روش‌های تربیتی است که اکنون به شدت با آن برخورد می‌شود.درقانون مجازات‌هایی هم بر حسب نوع و نحوه تنبیه دانش‌آموزان برای متخلف و متخلفان در نظرگرفته شده است. البته بهتر است اسم آن را تنبیه نگذاریم و به عنوان روشی برای بهتر شدن عملکرد جوانان و نوجوانان از آن یاد کنیم.»

صالحی مقدم،دکترای فقه و حقوق گرایش حقوق خصوصی تاکید می‌کند:«مدرسان و معلمان تنها مجاز به استفاده از موارد تعیین شده‌اند؛ اما بهتر است قبل از هر اقدامی از وضع و موقعیت محصل و دانش آموز آگاهی یابند و در جستجوی انگیزه و علت تخلف برآیند و نسبت به رفع آن اقدام کنند. ۱_تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی، ۲_تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانش‌آموزان کلاس مربوطه، ۳_تغییر کلاس در صورت وجود کلاس‌های متعدد در پایه، با اطلاع اولیای دانش‌آموز، ۴_اخطار کتبی و اطلاع به ولی دانش‌آموز، ۵_اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش‌آموز حداکثر برای سه روز، ۶_انتقال به مدرسه دیگری امکان پذیر است.»

وی تاکید می‌کند که یکی از وظایف  مهم مدیر مدرسه که درآئین‌نامه انضباطی مدارس نیز به آن اشاره شده، توجیه همکاران مدرسه درباره شرایط تنبیه دانش‌آموزان است. براساس ماده ۸۲ آئین‌نامه، مدیر مدرسه موظف است ممنوعیت تنبیه بدنی را تذکر دهد و در صورت مشاهده‌ تخلف، مراتب را جهت اطلاع و اقدام لازم به اداره آموزش و پرورش منطقه گزارش دهد.

در صورتی که یکی از معلمان، مربیان یا یکی از اولیای مدرسه اقدام به تنبیه بدنی یا تحقیر و توهین دانش‌آموزان کند، مدیر مدرسه موظف است گزارش این اقدام را به آموزش و پرورش همان منطقه اطلاع دهد، آموزش و پرورش نیز موظف با احضار فرد خاطی به تخلف وی رسیدگی و حکم مقتضی در این زمینه را صادر کند.

این مدرس دانشگاه در پایان این نکته را هم یادآوری می‌کند:«درقانون مجازات اسلامی هر نوع اهانت و هتک حرمت و حیثیت و … افراد، جرم محسوب می‌شود و مجازات کیفری دارد. منظور از توهین در اینجا استفاده از الفاظی است که باعث تحقیر فرد شود، همچنین تنبیه بدنی که باعث کبودی، شکستگی و یا صدمات دیگری به دانش‌آموز شود شامل دیه می‌شود و معلم متخلف باید دیه پرداخت کند.»

کد خبر 792723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha