میدان ارگ یا میدان پانزدهم خرداد کنونی، یکی از مهمترین مکان‌های درگیری گروه‌های مختلف سیاسی در روز کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ بود. کودتاچی‌ها با تسخیر ساختمان رادیو در ضلع غرب این میدان، صدای سقوط دولت مصدق را به گوش مردم رساندند.

تور 6

همشهری آنلاین سروش جنابی: سالروز کودتای ۲۸ مرداد بهانه‌ای بود تا تور تهرانگردی مرکز تهران‌شناسی همشهری، سراغ مکان‌های مرتبط با کودتا، شخصیت‌های تأثیرگذار و رخدادهای مربوط به آن برود که هنوز در خاطر خیابان‌ها و اماکن تاریخی این شهر باقی مانده است. در بخشی از این تور، نصرالله حدادی، تهران‌شناس، ما را برای بررسی وقایعی که در روزهای منتهی به کودتا در میدان ارک و ساختمان رادیو تهران رخ داد، همراهی می‌کند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

همراه با گردشگران و کارشناس تور به میدان ارگ و ساختمان رادیو تهران می‌رویم. یکی از مهم‌ترین وقایع روز ۲۸ مرداد در این مکان رقم خورد و صدای سرنگونی دولت مصدق و پیروزی کودتا از این ساختمان به گوش مردم رسید. حدادی می‌گوید: «رادیو تهران از سال ۱۳۲۷ به میدان ارک یا میدان پانزده خرداد کنونی منتقل شد. یکی از مکان‌های مهم درگیری کودتاچی‌ها و موافقان دولت مصدق نیز همین نقطه بود. پس از درگیری در حوالی میدان، کودتاچی‌ها موفق به تسخیر ساختمان رادیو شدند و ساعت ۲ بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۸ مرداد سرنگونی دولت مصدق را با صدای میراشرافی که از درباریان بود به گوش مردم رساندند: الو... الو... مصدق خائن فرار کرده است... فاطمی خائن را تکه‌تکه‌اش کردند مردم...»

کودتاچی‌ها در ساختمان رادیو

 حدادی ادامه می‌دهد: «تسخیر رادیو برای کودتاچی‌ها اهمیت فراوانی داشت. چراکه با تسخیر رادیو و اعلام سقوط دولت مصدق از امواج رادیو سرنگونی دولت مسجل می‌شد. پس از دیگری‌های اطراف میدان ارک و ورود کودتاچی‌ها به ساختمان رادیو همین اتفاق هم افتاد.»

کودتاچی‌ها در ساختمان رادیو

کد خبر 781597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha