همشهری آنلاین: اعلام پرتاب راکت ماهواره‌بر از سوی کره شمالی موجب نگرانی ژاپن شده است.

اشپیگل آنلاین از توکیو گزارش داد،‌ یاسوکازو هامادا (Yasukazu Hamada)، وزیر دفاع ژاپن روز جمعه به نظامیان این کشور موسوم به نیروهای دفاع از خود دستور انهدام راکت کره شمالی را در صورتی داد که این راکت یا بخشی از آن در قلمرو ژاپن قرار گیرد.

این دستور بی‌سابقه از سوی دولت ژاپن پس از اجلاس شورایعالی امنیتی به ریاست تارو آسو، نخست‌وزیر این کشور صادر شد.

منهدم‌کنندگان با سیستم رادارای آئگیس (Aegis) قرار است در دریای ژاپن مستقر شوند تا در صورت لزوم، راکت کره شمالی را منهدم کنند.

Japan is expected to deploy two warships armed with missile interceptors

علاوه بر این سپرموشکی از نوع پاتریوت (Patriot) در شمال این کشور مستقر شده که قادر به رهگیری راکت شلیک‌شده از کره شمالی است.

یکی از سخنگویان دولت توکیو تاکید کرد احتمال سقوط راکت کره شمالی در ژاپن اندک است. با این حال وی از شهروندان ژاپنی خواست آرامش خود را حفظ کنند و به زندگی عادی خود ادامه دهند. دولت در نظر دارد مردم ژاپن را در سریع‌ترین زمان ممکن پس از شلیک راکت کره شمالی در جریان امور قرار دهد. تاکئو کاوامورا (Takeo Kawamura)، سخنگوی دولت ژاپن به خبرنگاران گفت: «لطفا به اطلاعات منتشره در رادیو و تلویزیون توجه کنید.»

کره شمالی روز پنجشنبه تاکید کرد قصد دارد اوایل آوریل برای در مدار قرار دادن یک ماهواره در فضا از راکت دوربرد استفاده کند. دولت کمونیستی پیونگ‌یانگ سال 1998 راکتی از نوع تائه‌پودونگ 1 را از فراز فضای ژاپن عبور و سپس قول پرتاب یک ماهواره‌بر را داد. این راکت‌ها از منظر تئوریک می‌توانند به ایالت آلاسکا در آمریکا برسند.

در همین حال روسیه هم از کره شمالی خواستار صرف‌نظر از پرتاب ماهواره شده است.

الکسی بوروداوکین (Alexej Borodawkin)، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه به خبرگزاری اینترفکس گفت: «وضعیت تنش‌آلود است و بهتر است از پرتاب این راکت صرف‌نظر شود.» به گفته وی، این امر فقط موجب وخامت شرایط می‌شود.

کد خبر 77757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز