یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنج دارنده حق وتو در شورای امنیت و ژاپن پس از مدت‌ها اختلاف‌نظر بر سر محکوم کردن آزمایش ماهواره‌بر کره شمالی به توافق رسیدند.

خبرگزاری آلمان از نیویورک گزارش داد، آنها در عالی‌ترین شورای سازمان ملل پیش‌نویس یک بیانیه را در این خصوص ارایه دادند.

برخلاف خواسته قبلی آمریکا و ژاپن، قطعنامه‌ای در این خصوص صادر نخواهد شد.

یوکیو تاکاسو، نماینده ژاپن در سازمان ملل متحد اعتراف کرد شورای امنیت با خواسته توکیو برای تصویب قطعنامه ضد کره شمالی مخالفت کرد.

در همین حال، سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت در بیانیه جدید شورای امنیت بر توقیف برخی دارایی‌های کره شمالی و تحریم بیشتر آن تاکید شده است.

وی گفت: به نظر ما این متن بسیار قوی است و پیام روشنی را به کره شمالی می فرستد مبنی بر اینکه اقدامش در نقض حقوق بین‌الملل با مصونیت همراه نخواهد بود.

در پیش‌نویس گفته شده آزمایش ماهواره‌بر توسط کره شمالی نقض قطعنامه‌های سازمان ملل در سال 2006 میلادی است. اعضای شورای امنیت خواستار آن شده‌اند که آزمایش‌های بیشتری انجام نگیرد.

سفیر مکزیک در سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد شورای امنیت روز دوشنبه بار دیگر به منظور گفت‌وگو درباره اقدام کره شمالی به پرتاب ماهواره‌بر به فضا تشکیل جلسه می‌دهد و احتمالا این اقدام را محکوم می‌کند.

هشدار کره جنوبی
این در حالی است که وزارت دفاع کره جنوبی با انتشار گزارشی اعلام کرد همسایه شمالی‌اش نسل جدیدی از موشک‌هایی را به وضع آماده پرتاب در آورده است که می‌تواند مناطق دور دستی را در آسیا هدف قرار دهد.

در این گزارش آمده است: پیونگ یانگ  قدرت نظامی  به ویژه قدرت نیروی دریایی و زمینی خود را افزایش داده است.

برخی گزارش‌های خبری هم حکایت از آن دارد که کره شمالی  برای تقویت موضع خود در گفت‌وگو با آمریکا قصد دارد به زودی موشک دوربرد خود موسوم به تائه‌پودونگ-2 را آزمایش کند.

کد خبر 78794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز