شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سئول روز شنبه اعلام کرد، کره شمالی با وجود تشدید تنش‌ها در منطقه، پیشنهاد مذاکره به کره جنوبی بر سر راه‌اندازی پارک صنعتی در کره شمالی داد

خبرگزاری آلمان از سئول گزارش داد، وزیر اتحاد کره جنوبی اعلام کرد پیشنهاد برگزاری این جلسه در روز سه‌شنبه در مجتمع صنعتی کائه‌سونگ نزدیک مرز دو کره داده شده است.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از یکی از مقامات دفتر ریاست جمهوری سئول اعلام کرد کره جنوبی قصد دارد این پیشنهاد را بپذیرد.

این جلسه اولین نشست گفت‌وگو میان دو کره از مارس 2008 خواهد بود.

هنوز مشخص نیست که آیا پیونگ یانگ با برپایی این نشست قصد دارد درباره عملیات پارک یا توقیف سه هفته پیش یک تبعه کره جنوبی در آن صحبت کند. فرد بازداشت شده که همچنان در حبس است، متهم به انتقاد از نظام سیاسی کره شمالی است.

پارک صنعتی کائه‌سونگ یکی از نشانه‌های مشهود توافقنامه‌های اتحاد دوباره است که بین این دو همسایه در دوره "سیاست آفتاب تابان" کره جنوبی در قبال کره شمالی امضا شد.
این توافقنامه‌ها را سلف لیبرال لی میونگ باک، رییس جمهور محافظه‌کار کره جنوبی امضا کرد. از فوریه سال گذشته که لی به ریاست جمهوری رسید، روابط دو کشور رو به وخامت گذاشت، زیرا او خط مشی سختگیرانه‌تری را علیه پیونگ‌یانگ دنبال می‌کند.

در همین حال، روابط کره شمالی با جامعه بین‌المللی روند نزولی را طی می‌کند، به ویژه اینکه این کشور پنجم آوریل ماهواره‌بری را پرتاب کرد. این کشور اعلام کرد این ماهواره برای مقاصد مخابراتی به فضا پرتاب شده، اما دیگر کشورها آن را متهم به آزمایش موشک دوربرد می‌کنند.

کد خبر 79297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز