زندگی پر از چالش‌هایی است که گاهی گریزی از آنها نیست. گاهی تعجب می‌کنیم که چرا به یک باره مشکلات زیادی به ما هجوم می‌آورند و برای چگونگی مواجهه و رویارویی با آنها چه کار می‌توان کرد. در این گونه مواقع مراجعه به متخصصر می‌تواند ما را در پیدا کردن مسیر و رسیدن به هدف راهنمایی کند.

حدیث امینی طامه، روان شناس و درمانگر

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: آیا تا به حال به روان شناس مراجعه کرده‌اید؟ چه تجربه‌ای در این مورد دارید؟ فکر می‌کنید مراجعه به درمانگر مفید است یا اعتقادی به آن ندارید؟

 تصورات غلط زیادی در مورد مراجعه به روان شناس و درمانگر وجود دارد. یکی از مهم‌ترین آنها آن است که فکر می‌کنیم فقط افرادی باید به روان شناس مراجعه کنند که از بیماری‌های روانی سختی رنج می‌برند. اما اصلاً این گونه نیست. هر فردی در بعضی مقاطع زندگی خود با مشکلات، ناامیدی‌ها و چالش‌ها یا تصمیماتی مواجه می‌شود که نیاز به کمک گرفتن از متخصص دارد یا ممکن است با تصمیمی در مورد انتخاب یک رابطه، شغل، مهاجرت یا جدایی روبه رو شود که به تنهایی نمی‌تواند از پس آن برآید. بنابراین نیاز به متخصصی دارد که می‌تواند او را راهنمایی کند.

بسیاری مواقع ما نیاز به مشاوره گرفتن از متخصص داریم؛ نه به این دلیل که دچار بحران بزرگی هستیم، بلکه فقط به این دلیل که به کسی نیاز داریم تا با او صحبت کنیم. روان درمانی می‌تواند در این خصوص بسیار مفید باشد؛ حتی اگر مشکل یا بیماری روانی خاصی هم نداشته باشیم؛ اما برای بهتر زندگی کردن و داشتن حال بهتر می‌توان به مشاور و متخصص مراجعه کرد.

افراد به دلایل زیادی از مراجعه به درمانگر و متخصص اجتناب می‌کنند. ممکن است از واکنش خانواده و دوستان خود بترسند یا آن را به نوعی انگ به حساب آورند و فکر کنند مراجعه به روان شناس باعث می‌شود ضعیف به نظر بیایند.

نیاز مشابه جسم و روان به توجه و درمان

حدیث امینی طامه، روان شناس و درمانگر درباره دلایل حساسیت بعضی افراد از مراجعه به روان شناس یا روان درمانگر می‌گوید: اغلب افراد وقتی با درد، بیماری یا اتفاقی غیرعادی در جسم خود مواجه می‌شوند به پزشک مراجعه می‌کنند. ما معمولاً وقتی از دروان نتیجه بگیریم در مراجعه بعدی هم انتخاب‌مان همان پزشک خواهد بود. البته گاهی نیز ممکن است مشکل‌مان حل نشود. در نتیجه پرس و جو می‌کنیم و به دنبال پزشکی حاذق می‌گردیم. اما آن تجربه ناموفق باعث نمی‌شود کل پزشکان یا علم پزشکی را ناکارآمد بدانیم.

به طور کلی هنگام مراجعه به پزشک وقتی او مشکل را توضیح می‌دهد و به بیمارش توجه می‌کند، او هم احساس بهتری خواهد داشت تا اینکه تنها با نگاه به برگه نسخه، تعدادی دارو بنویسد و بیمار را راهی داروخانه کند.

گاهی یک بیماری با یک بار مراجعه به پزشک قابل درمان است. اما گاهی نیاز است بارها به پزشک مراجعه کنیم و بعضی اوقات هم بعضی مشکلات نیاز به پیگیری و مراجعه مادام‌العمر دارند. توجه داشته باشیم تمام این مثال‌ها قابل تعمیم به پزشک روان، مشاوران و روان‌درمانگران هم هست.

مراجعه به روان شناس مخصوص قشر خاصی نیست

به گفته این روان درمانگر، روان ما هم مانند جسممان نیاز به رسیدگی و ترمیم دارد. مقایسه جسم و روان به این دلیل است که متاسفانه هنوز هم در جامعه ما مراجعه به پزشک روح و روان موضوع جا افتاده‌ای نیست. چون بعضی افراد فکر می‌کنند مراجعه به روان شناس و متخصص کار بیهوده‌ای است و اغلب می گویند مگر آنها چه کار می‌کنند. خودمان بهتر می‌دانیم چه کاری برای زندگی‌مان بهتر است.

بعضی دیگر هم مراجعه به روان شناس را مخصوص قشر مرفه می‌دانند و به نظرشان این کار هدر دادن پول و وقت است.

خودشناسی، رشد و تغییر آسان نیست

امینی می‌گوید خوب است بدانیم مشاوران آگاه و ماهر کارشان تعیین تکلیف برای زندگی و راهکار دادن نیست، بلکه کمک کردن به مراجع برای پیدا کردن راهکارمخصوص خود اوست.

مراجعه به روان شناس، اغلب مسیری است که لازم است تا انتها طی شود، در جلسات ابتدایی مراجعه، اغلب تخلیه هیجانی باعث آشفتگی بیشتر مراجعان می‌شود.

در این زمان نباید جلسات را صرفاً به خاطر این تجربه رها کرد؛ بلکه لازم است مراجع کمی به خود زمان دهد. روبه رو شدن با خود، تغییر، رشد، آگاهی و ساختن مسیر زندگی، فرایندی است که با درد و رنج همراه است.

و همچنین امروزه مراکزی هستند که با کمترین هزینه خدمات مشاوره و روان شناسی ارائه می‌دهند که می‌توان از آنها بهره برد.

ضرورت مراجعه به موقع به روان درمانگر | چه زمان به روان شناس و متخصص مراجعه کنیم؟ | آیا مراجعه به روان‌ درمانگر ضروری است

ضروت داشتن صبر وشجاعت رویارویی با واقعیت

به گفته این روان شناس اگر با مراجعه به یک روان شناس نتیجه مطلوب نگرفتید می‌توانید فرد دیگری را امتحان کنید. همان گونه که هنگام نتیجه نگرفتن از مراجعه به پزشک، آن را عوض می‌کنیم می‌توانیم در مورد یافتن روان شناس یا روان درمانگر هم این گونه عمل کنیم.

بنابراین حتماً مشکلات مربوط به ذهن و روان خود را هم جدی بگیرید و به دنبال مشاور و روان شناسی آگاه باشید تا بتوانید آرامش و وموفقیت های بیشتری را تجربه کنید.

چه زمان به روان شناس و متخصص مراجعه کنیم؟

این روان درمانگر می‌گوید وقتی در زندگی دچار مشکلاتی تکراری و یکسان با آدم‌های مختلف در موقعیت‌های متفاوت هستید، وقتی در موقعیت‌های تصمیم گیری مهم و کلیدی برای زندگی‌تان مثل کار، ازدواج، فرزند آوری و فرزند پروری مشکل دارید، وقتی دچار سوگ و فقدان یک فرد عزیز، شیء یا موقعیتی خاص هستید و به طور کلی هر زمان احساس کردید زندگی برای شما خیلی سخت شده و به تنهایی نمی‌توانید با مشکلات و دغدغه‌های ذهن خود کناربیایید می‌توانید به متخصص مراجعه کنید تا به کمک او راهی برای یافتن مسیری تازه و ادامه بهتر زندگی بیابیم.

فراموش نکنیم ترمیم روان باعث می‌شود جسم سالم‌تری هم داشته باشیم.

کد خبر 774549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha