سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر منطقه‌ای خود وارد بحرین شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر منوچهر متکی در این دیدار روابط دو جانبه را تحت اراده مقامات دو کشور در مسیری درست و رو به گسترش ارزیابی کرد و گفت: روابط تهران - منامه در همه حوزه​های سیاسی، ‌اقتصادی و مناسبات فرهنگی و همکاری های امنیتی در چهار سال گذشته پیشرفت های چشمگیری داشته است.

وزیر امور خارجه ایران باردیگر با تاکید بر لزوم ثبات، آرامش و امنیت به عنوان مقدمات لازم برای کشورهای منطقه گفت: امنیت بحرین و کشورهای حوزه خلیج فارس ، امنیت ایران است و حضور من در منامه و منطقه به منظور تاکید مجدد بر اراده جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط و رایزنی های منطقه ای برای حل مشکلات منطقه با رویکردهای منطقه‌ای است.

متکی با انتقاد از ساختار نظام بانک جهانی و آسیب شناسی بحران اقتصادی فعلی گفت: یکی از راه‌های کاهش عوارض این بحران ایجاد بلوکهای اقتصادی جمعی و بومی‌سازی اقتصاد است.

وی تلاش برای بازسازی غزه و وحدت گروه های فلسطینی را با ارزش خواند و از این دو رویکرد از سوی کشورهای اسلامی استقبال کرد.

ملک حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین نیز در این دیدار گفت: تاکید بر همکاری‌ها موجب از بین رفتن مشکلات می‌شود و سیاست ما همگرایی با ایران است.

وی با قدردانی از نگاه مقام معظم رهبری، ‌رئیس جمهور و مقامات جمهوری اسلامی ایران به روابط با بحرین و سایر کشورهای منطقه تاکید کرد: بحرین هرگز اجازه نمی‌دهد به عنوان عاملی برای اختلاف مورد سوء استفاده برای دخالت خارجی ها گردد، زیرا برادری اسلامی، رابطه مستحکم و حسن همجواری وجوه مشترک ما با ایران است.

پادشاه بحرین تاکید کرد : ما همیشه در کنار ایران هستیم و ثبات، شکوفایی و آرامش در گرو روابط مستحکم و برادرانه ماست.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با خلیفه بن سلمان نخست وزیر بحرین دیدار و گفتگو کرد.

متکی در این دیدار گفت: همواره مناسبات خوبی بر اساس احترام متقابل بین دو کشور وجود داشته است و امروز که شرایط نوینی با شکست‌های پیاپی دشمنان در منطقه ایجاد شده است باید با مشورت و رایزنی، پرونده های سیاسی مختلفی که در منطقه وجود دارد در جهت منافع ملی کشورهای منطقه ساماندهی کنیم.

متکی با ابراز خوشحالی از رویکرد وحدت گرایانه کشورهای عربی و اسلامی،این ابتکار را موجب مایوس شدن دشمنان و مانع تفرقه بین کشورهای اسلامی ارزیابی کرد.

خلیفه بن سلمان نخست وزیر بحرین نیز در این دیدار گفت: روابط ایران و بحرین دیرینه، ‌برادرانه و مستحکم است و هیچ جریانی نمی‌تواند به آن خدشه وارد کند.

وی توسعه و تحکیم روابط را در جهت منافع دو کشور و منطقه ارزیابی کردو اظهار داشت: به دشمنان فرصت ایجاد اخلال در روابط خوب دو کشور را نمی‌دهیم، ‌امروز ایران یک کشور مقتدر است که مدافع همه کشورهای منطقه است.

نخست وزیر بحرین تاکید کرد : ظرفیت کشورهای منطقه و رابطه خوب آنها با هم امکان تصمیم‌گیری جمعی را برای حل مشکلات فراهم کرده است و ما می‌توانیم با همگان در خصوص منافع کشورهای منطقه تصمیم بگیریم.

کد خبر 77413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز