هیئت «غریب مدینه» که بیشتر آن را به نام هیئت هنرمندان می‌شناسند در سال ١٣۵٤ با تلاش و همت افرادی چون مرحوم حاج «رحیم عرب»، حاج «محمد بهرامی»، «داریوش ارجمند»، «امیر قلعه‌نویی»، «رسول نجفیان» و تعدادی از چهره‌های هنری و ورزشی پاگرفت.

هیئت غریب مدینه تهران- امیرآباد

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: هسته اصلی این هیئت عزاداری با حضور ١٤ نفر قوام یافت و اکنون پس از حدود ۵٠ سال تعداد اعضای هیئت عزاداری غریب مدینه به بیش از ٢ هزار نفر رسیده است. جلسه‌های هفتگی هیئت عزاداری غریب مدینه به‌صورت چرخشی در خانه هرکدام از اعضا برپا می‌شود؛ از شهرری تا امیرآباد و جهان‌آرا. حال‌وهوای معنوی این هیئت در ایام و مناسبت‌های ویژه ازجمله شب‌های احیای ماه مبارک رمضان، دهه محرم، ٣ شب نیمه‌دوم محرم، اربعین حسینی، ٢٨ ماه صفر و ... به اوج خود می‌رسد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

امور خیرخواهانه و اجتماعی؛ وجه تمایزهیئت

نکته جالب و قابل تامل در نوع فعالیت این هیئت عزاداری تمرکز بر امور خیرخواهانه و اجتماعی است که آن را متمایز می‌سازد. از تهیه جهیزیه نوعروسان و دختران دم‌بخت تا آزاد کردن زندانیان نیازمند غیرعمد که به دلیل بدهکاری مالی دور از خانه و فرزندانشان هستند. اعضای هیئت عزاداری غریب مدینه ازجمله هنرمندان، ورزشکاران، پیشکسوتان عرصه هنر و ورزش و ساکنان تهران با حضور در حسینیه قمربنی‌هاشم (ع) واقع در خیابان جهان‌آرا به عزاداری و مرثیه‌سرایی می‌پردازند. حالا خوب است که کمی به گذشته برگردیم.

هیئت عزاداری غریب مدینه در محرم سال ١٣۵٤ در محله امیریه تهران شکل گرفت. ابتدای کار مراسم این هیئت عزاداری به‌صورت خانگی و به دعوت هرکدام از اعضای هیئت عزاداری برپا می‌شد. آن وقت‌ها که حکومت نظامی بود و مردم به‌سختی در آمد و شد بودند، مراسم عزاداری در این هیئت تعطیل نشد و همچنان چراغ محفلش روشن و پرفروغ ماند. مرحوم حاج «رحیم عرب» که در آن روزگار جزو جوانان هیئتی بود، خون دل‌های بسیاری خورد تا این هیئت عزاداری کارش را ادامه دهد.

با این سابقه است که حالا خیابان پنجاه و پنجم محله جهان‌آرا (امیرآباد) از چند روز مانده به ماه محرم سیاهپوش شده و جوانان و اهل محل سرگرم تدارک محفل عزاداری هیئت غریبه مدینه هستند. در طول این سال‌ها بانیان حسینیه قمر بنی‌هاشم (ع) شامل امیر، مجید، سعید عرب، فرزندان مرحوم حاج «رحیم عرب» تلاش کردند تا فضای اجرای مراسم آماده و مهیا شود. حاج «امیر عرب» پیشکسوت فوتبال کشور عنوان می‌کند که این هیئت عزاداری ازجمله هیئت‌های قدیمی و سابقه‌دار تهران است که پایه‌گذاران آن  شماری از هنرمندان و ورزشکاران بوده‌اند.

مهمان‌نوازی هم‌محله‌ای‌ها از هیئتی‌ها

از زمانی که هیئت عزاداری غریب مدینه در حسینیه قدیمی محله جهان‌آرا مراسم عزاداری برپا می‌کند، اهالی با میل و اشتیاق فراوان برای حضور در این محفل نورانی لحظه‌شماری می‌کنند. حضور چهره‌های شناخته‌شده هنری و ورزشی ازجمله «داریوش ارجمند»، «رسول نجفیان»، «امیر قلعه‌نویی، «احسان حدادی» و... در جمع شهروندان لحظه‌های ناب و فراموش‌نشدنی را ایجاد می‌کند. اغلب اوقات محفل عزاداری هیئت غریب مدینه با سخنرانی‌هایی کوتاه آغاز می‌شود. پس‌ازآن مداحان و نوحه سرایان اهل‌بیت (ع) با نوای خود حال‌وهوای محفل عزادای را گرم‌تر می‌کنند.

طبق یک رسم قدیمی، در این مراسم عزاداری که فقط به شکل سینه‌زنی به اجرا در می‌آید، بزرگ‌ترها و ریش‌سفیدان مجلس میانداری می‌کنند و در صف اول قرار می‌گیرند. در مراسم عزاداری هیئت غریب مدینه اغلب اوقات «داریوش ارجمند»؛ پیشکسوت بازیگری سینما و تئاتر، همراه «رسول نجفیان»، از دیگر چهره‌های هنری کشورمان، به‌عنوان میاندار در وسط صف عزاداران می‌ایستند تا این مراسم نظم و انضباط ویژه‌ای به خود بگیرد. در کنار این چهره‌ها، بازیگران، هنرمندان، صداپیشگان و مجریان صدا و سیما هم در این هیئت حاضر می‌شوند که از میان آنها می‌توانیم به مجید شهریاری، بهمن هاشمی و ... هم اشاره کنیم که دوشادوش سایرین به عزاداری می‌پردازند.

حاج امیر عرب که مدیر هیئت عزاداری زینب مدینه است به آثار و برکات این نوع فعالیت‌ها و برپایی اینگونه محافل عزاداری در محله اشاره می‌کند و می‌گوید: «در سال‌های اخیر فعالیت‌های خیرخواهانه برای گره‌گشایی از کار گرفتاران بیش از سابق رونق دارد. ازجمله دیگر کارهایی‌که با کمک هنرمندان و اعضای هیئت انجام می‌شود، تلاش برای رهایی و آزادی زندانیان مالی غیرعمد و تهیه جهیزیه به نوعروسان نیازمند است.»

داریوش ارجمند:

 محافل مذهبی ریشه در فرهنگ ما دارد

شاید تا به حال این سؤال را بارها از خودتان پرسیده باشید که چرا شهروندان در ایام محرم با شور و حال ویژه‌ای برای برپایی محافل عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان کربلا حضرت ابا عبدالله‌الحسین(ع) قدم برمی‌دارند و سر از پا نمی‌شناسند. داریوش ارجمند، بازیگر پیشکسوت سینما، با بیان اینکه این‌گونه محافل عزاداری و مذهبی ریشه در فرهنگ اصیل جامعه دارد، می‌گوید: «‌اگر نگاهی به هویت عزاداری‌ها بیندازید، متوجه می‌شوید از کودکان کم‌سن و سال تا سالخوردگان به نوعی عشق و ارادت خود را به ائمه اطهار(ع) نشان می‌دهند. در واقع عشق به ائمه اطهار(ع) در رگ و خون تک تک افراد جامعه وجود دارد، موضوعی که باید به آن افتخار کرد.»

ارجمند ابراز امیدواری می‌کند که نسل جدید و نوپای جامعه هم بتواننددر این مسیر قدم بردارند و ادامه دهند.

رسول نجفیان:

اینگونه محافل حرمت دارد

برپایی مجالس و هیئت‌های عزاداری‌ گر چه در نگاه نخست ساده به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که این‌گونه برنامه‌ها و محافل حرمت و ارج بسیار زیادی دارد. رسول نجفیان، چهره هنری کشور، می‌گوید: «‌وقتی در جریان عزاداری‌ها برای حل مشکلات مردم قدمی برداشته می‌شود، این به ما نشان می‌دهد که راه درست را انتخاب کرده‌ایم. اکنون افراد خیر و نیکوکاری در این هیئت عزاداری حضور دارند که در طول سال برای خدمت به مردم و باز کردن گرهی از مشکلات و گرفتاری‌های شهروندان پیش‌قدم هستند. افرادی که عشق امام حسین(ع) را در سینه دارند و می‌خواهند در کمک به رفع گرفتاری دیگران گمنام باشند و کسی از کارشان باخبر نشود. برای همین است که این‌گونه محافل حرمت دارد.»

امیر قلعه‌نویی :

اینجا همه یکرنگ هستند

یکی از چهره‌های ورزشی شاخص کشورمان امیر قلعه‌نویی است که در هیئت عزاداری غریب مدینه به عزاداران حسینی خدمت می‌کند. او در باره علت حضورش در این محافل عزاداری می‌گوید: «‌اینجا آدم‌ها یکرنگ هستند و هدفشان هم یکی است و این نشان‌دهنده عشق و اردتشان به اهل‌بیت(ع) و قدم گذاشتن در مسیر خیر رساندن به مردم است.»

  • گزارش تصویری از هیئت غریب مدینه

عزاداری هنرمندانه | حضور چهره‌های شناخته‌شده سینما و ورزش در هیئت «غریب مدینه»

عزاداری هنرمندانه | حضور چهره‌های شناخته‌شده سینما و ورزش در هیئت «غریب مدینه»

عزاداری هنرمندانه | حضور چهره‌های شناخته‌شده سینما و ورزش در هیئت «غریب مدینه»

عزاداری هنرمندانه | حضور چهره‌های شناخته‌شده سینما و ورزش در هیئت «غریب مدینه»

کد خبر 773645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha