پدر و مادرم به آموزه‌های دینی و اهل‌بیت (ع) علاقه بسیاری داشتند و نخستین الگوهای رفتاری در زندگی من بودند. پدرم مرحوم «جلال حکیمی»که یک روحانی بود و به قرآن علاقه بسیار داشت نهال عشق و محبت به اهل‌بیت (ع) را در قلب من کاشت و مادرم آن را شکوفا کرد.

حکیمی

به گزارش همشهری آنلاین؛ پدرم بیشتر وقت‌ها در مسجد لرزاده مشغول خواندن نماز یا قرآن بود. توصیه‌های او و مادرم درتقویت روحیه مذهبی و علاقه به کتاب‌های دینی و سپس نویسندگی بسیار موثر بود. ‍‍‍‍‍‍روزهای تاسوعا و عاشورا همراه پدرم برای عزاداری به هیئت‌های مذهبی می‌رفتم. از همین رو خواندن، تحقیق و نوشتن در این حوزه را آغاز کردم.

زمانی‌که کتاب «سیرت و شخصیت حضرت محمد(ص) » را می‌نوشتم جمله معروف «حسین منی و انا من حسین» بسیار توجه مرا جلب کرد و از این‌رو تصمیم گرفتم درباره زندگی سیدالشهدا (ع) تحقیق و با بصیرت کافی واقعه عاشورا را تحلیل و تفسیر کنم. از این‌رو نخستین اثر من درباره امام‌حسین در سال١٣۵١ با عنوان «پیشوای آزادگان» با مقدمه آیت‌الله‌مکارم شیرازی منتشر شد. بعد از آن حدود ٤٨سال پیش؛ کتاب دیگری از من با عنوان «قیام حسین (ع) » ویژه نوجوانان نوشتم که به لطف خدا مانند آثار دیگر مورد استقبال قرار گرفت.

همین امر موجب شد در کنار پژوهش‌های خود به کتاب‌های تاریخی امام حسین (ع) اهمیت بیشتری دهم و آثار دیگری در این زمینه بنویسم. خوانندگان آثار من می‌دانند که من از سال ١٣٤٧ تاکنون در مجله وزین «درس‌هایی از مکتب اسلام» مقاله یا داستان‌های دینی می‌نویسم و در این دوران هم مقاله‌های زیادی از من درباره نهضت جاودانه عاشورا در این مجله منتشر شده است.

پس از سال‌ها مطالعه و تحقیق، فهمیدم که مکتب امام‌حسین (ع) پیش از آنکه یک مکتب احساسی و عاطفی باشد یک مکتب تربیتی است؛ مکتبی که مردمان در آن به نیکوترین و والاترین تربیت نبوی و علوی دست می‌یابند. امام‌حسین (ع) هنگام حرکت از مدینه به سوی مکه و در آغاز نهضت خود در وصیتنامه‌اش نوشت : «من می‌خواهم به خوبی‌ها سفارش و از زشتی‌ها جلوگیری و به سیره جدم محمد (ص) و سیره پدرم (ع) رفتار کنم.» من عقیده دارم که نسل نوجوان و جوان که بیشترین مخاطبان آثار من هستند اگر به‌راستی علاقه‌مند به شناخت مکتب امام‌حسین (ع) هستند باید درباره نهضت پیامبران توحیدی مطالعه کنند.

عنوان آخرین کتابی که درباره نهضت عاشورا نوشته‌ام«امام‌حسین (ع) و نهضت جاوید کربلا» است. در آغاز این کتاب آمده که امام‌حسین (ع) ادامه‌دهنده راه انبیاست و در ادامه بخشی از زیارت وارث را آورده‌ام. سپس با ذکر قسمت‌هایی از نهضت‌های جاویدان پیامبران ادیان توحیدی را مطرح کرده و تاکید کردم که امام‌حسین (ع) و یارانش در قیام خود در مسیری حرکت کردند که مسیر پیامبران الهی بوده است.

در این کتاب به نهضت جاودانه حضرت ابراهیم (ع)، حضرت موسی (ع)، حضرت داوود (ع)، حضرت سلیمان (ع)، حضرت ایوب (ع) و حضرت عیسی (ع) با استفاده از آیات قرآن کریم اشاراتی و به این نکته تاکید داشتم که نهضت پیامبران الهی که آخرین آنها نهضت حضرت محمد (ص) بود به دعوت انسان‌ها به پرستش خدای واحد، رهایی از پرستش غیرخدا و دعوت انسان‌ها به نیک‌دوستی است. تاکید می‌کنم که البته نهضت امام‌حسین (ع) هم در این مسیر بوده و بر این باورم که در جهان امروز انسان‌ها از هر نژاد، مذهب و زبان به شناخت درست از نهضت عاشورا نیاز دارند زیرا پیام نهضت جاویدان پیامی برای آزادی همه انسان‌هاست.

کد خبر 773095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha