دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران از میزان تولید زباله در تهران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد باقر قالیباف که در مراسم تجلیل از 30 فعال برتر حوزه محیط زیست سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی در رابطه با میزان دفن بهداشتی در منطقه کهریزک و زمان نهایی پایان یافتن دفن غیربهداشتی در این محدوده، گفت: دو سلول دفن بهداشتی زباله در کهریزک وجود دارد که یکی از آن‌ها با 93 درصد پیشرفت آماده فعالیت است و سلول دوم با حجم کمتر در حال آماده‌سازی است.

وی تصریح کرد: میزان دفن غیربهداشتی زباله در حال حاضر بسیار کم و ناچیز و روزانه کمتر از 200 تن است که چاره‌ای در مورد دفن غیربهداشتی آن‌ها نداریم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با استفاده از انرژی‌های نو در ابعاد مختلف فعالیت‌های شهر تهران، اظهار کرد: اجرای مبحث 19 در ساخت و سازهای شهری، موضوعی بسیار مهم است که می‌تواند در کاهش اتلاف انرژی تاثیرگذار باشد و شهرداری تهران تاکنون در جریان ساخت و سازهای شهری و صدور پروانه و سیاست‌های کلان در این حوزه اقداماتی را داشته، اما متاسفانه این اقدامات و اجرای سیاست‌های پیش‌بینی شده، بسیار ناقص و نامطلوب است.

وی یادآور شد: البته در حال حاضر در دانشگاه‌ها و برخی شرکت‌های ساخت و ساز اجرای مبحث 19 در دستور کار قرار گرفته، اما تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم.

قالیباف همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین نتایج پیگیری‌های شهرداری از بررسی‌های طرح جامع حمل و نقل و ترافیک که در دستور کار شورای عالی ترافیک قرار دارد، اضافه کرد: بهتر است نتایج بررسی‌های طرح جامع را از مسئولان این شورا بپرسید.

وی خاطر نشان کرد: شهرداری تهران طرح مورد نظر خود را پس از بررسی‌های کارشناسی به شورای عالی ترافیک ارائه کرده است و آن‌ها یا این طرح را تصویب می‌کنند و یا نمی‌کنند.

شهردار تهران ادامه داد: از هیچ نوع تغییری در جریان بررسی این طرح اطلاع ندارم.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران همچنین در مراسم تجلیل از 30 فعال برتر حوزه محیط زیست که بخش قابل توجهی از آن‌ها را جنگل‌بانان و محیط بانان، فعالان حوزه آموزش و NCOها، فعالان حوزه اطلاع‌رسانی و اندیشمندان و کارشناسان شهید و یا فوت شده تشکیل می‌دادند و مابقی نیز افرادی سالخورده بودند، موضوع اهمیت شهرداری تهران برای پیوست‌های زیست محیطی و فرهنگی و اجتماعی پروژه‌ها را مد نظر قرار داد و پس از آوردن مثال‌های زیادی از اقدامات زیست محیطی مستقیم و غیرمستقیم شهرداری تهران برای شهروندان، به حاضران جلسه و شهروندان قول داد که شهرداری تهران به هیچ وجه نسبت به محیط زیست شهر تهران در همه ابعاد آن بی‌توجه نخواهد بود.

وی به دفن غیربهداشتی زباله ظرف 40 سال گذشته در منطقه کهریزک اشاره کرد و افزود: زمانی که ما اعلام کردیم، دفن غیربهداشتی زباله را در کهریزک به صفر می‌رسانیم، خیلی‌ها به ما ایراد گرفتند و گفتند که حتما دچار مشکل می‌شویم. اما امروز میزان دفن غیربهداشتی زباله در این منطقه به حداقل ممکن رسیده و با تکمیل شدن سلول‌های جدید دفن بهداشتی همین میزان نیز به صفر خواهد رسید. از سوی دیگر برنامه کاملی را برای تفکیک زباله از مبدا شروع کرد‌ه‌ایم.

قالیباف در ادامه بیان کرد: متاسفانه شرایط تولید زباله در شهر تهران بسیار نگران‌کننده و بیش از استانداردهای جهانی است و من حتی خجالت می‌کشم که بگویم در برخی از نقاط شهر به جای یک بار در روز، تا سه بار جمع‌آوری زباله را انجام می‌دهیم، در حالی که در بسیاری از نقاط دنیا حتی همان یک‌بار در روز نیز وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از شش ماه است که هیچ زباله‌ای در شهر به صورت غیربهداشتی دفن نمی‌شود و شهرداری تهران تلاش کرده تا مجموعه‌های 250 تنی سیار تفکیک زباله را در شهر به کارگیری کند تا بدین ترتیب مهمترین خطر زیست‌محیطی که همان زباله‌ها هستند، را کنترل کنیم.

قالیباف یادآور شد: میزان تفکیک زباله در حال حاضر روزانه بیش از یک‌هزار تن است و تا رسیدن به میزان استاندارد و مطلوب باید 35 تا 40 درصد دیگر رشد داشته باشیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود به اقدامات صورت گرفته در توسعه و توزیع مناسب فضای سبز اشاره کرد و تصریح کرد: بیش از 39 هزار هکتار از 80 هزار هکتار کمربند سبز تهران تکمیل شده است و در حال بدنه‌سازی فضای سبز برای کلیه بزرگراهه‌ای شهر تهران هستیم و در عین حال اقدامات لازم در مورد احیا و بهبود فضای هفت روددره شهر تهران را فراهم کرده‌ایم.

شهردار تهران یادآور شد: متاسفانه برخی از آسیب‌های اجتماعی و نبود تعادل ساختاری در ورود خودروها به شهر، مهاجرت‌ها و انواع دیگر مسایل کلانشهری باعث شده تا با انباشتگی مشکلات مواجه شویم و در این میان قطعا نهادهای مسوول به خصوص در محیط‌ زیست باید با حساسیت وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وی در بخشی از صحبت‌های خود به اقدامات شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل اشاره و تاکید کرد: در چند سال پیش وقتی می‌گفتیم می‌خواهیم 15 کیلومتر در یک سال بسازیم، می‌گفتند شما افرادی کارنابلد هستید و قطعا شکست می‌خورید. اما امروز همین میزان کار را نیز شکرگذار هستیم، چرا که توانسته‌ایم رکورد ساخت مترو در سال را به 15 کیلومتر برسانیم و حالا از ما می‌پرسند، چرا سالانه 20 تا 25 کیلومتر مترو نمی‌سازید.

قالیباف همچنین به راه‌اندازی خطوط تندرو در سه خط منتهی به میدان آزادی اشاره کرد و ادامه داد: در آغاز کار بسیاری به ما ایراد می گرفتند که چرا از سهم فضای حرکت خودروهای شخصی کم کرده‌اید در حالی که ما باید از آن‌ها سوال می‌کردیم که چرا باید خیابان‌ها جولانگاه خودروهای شخصی شود؟

وی عنوان کرد: من معتقدم که اگر 217 کیلومتر مترو در شهر تهران داشته باشیم، می‌توان و باید محدودیت‌های جدی را برای خودروهای شخصی اعمال کرد و اگر بتوانیم در یک برنامه چهار ساله به این رقم برسیم می‌توان آینده خوبی را برای شهر تهران پیش‌بینی کرد، در عین حال تا فاصله تکمیل شبکه مترو می‌توان با شبکه اتوبوس‌های تندرو، جابجایی مسافر در مسیرهای شلوغ را جبران کرد.

شهردار تهران اضافه کرد: در حال حاضر روزانه بیش از 500 هزار نفر از طریق خطوط اتوبوس‌های تندرو در شهر جابجا می‌شوند و طبق یک نظرسنجی 27 درصد مسافران این شبکه افرادی بودند که تاکنون سوار اتوبوس نمی‌شدند و صرف راه‌اندازی این خط تندرو و استفاده از مزایای آن، از خودروی شخصی خود دیگر استفاده نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: با اضافه شدن حداقل سه هزار اتوبوس به شهر تهران، می‌توان ورود خودروها را محدود کرد.

قالیباف افزود: روزی که خیابان 15 خرداد را یک‌طرفه کردیم بسیاری به ما اعتراض کردند، اما امروز همان افراد و کسبه محل تقاضا دارند که این خیابان به همین شکل تا میدان امام خمینی (ره) ادامه پیدا کند و یا وقتی که قرار بود، خط اتوبوس تندرو از میدان افسریه آغاز شود با مردم این منطقه صحبت و آن‌ها را قانع کردم که انصاف، اخلاق و انسانیت حکم نمی‌کند که پیاده‌روها برای خودروهای شخصی آن‌ها اختصاص یابد، در حالی که اتوبوس‌ها مسیر حرکت نداشته باشند.

وی با تاکید بر این مطلب که تا کی باید با هم تعارف داشته باشیم و حقوق فردی را به حقوق اجتماعی ارجعیت بدهیم، خاطر نشان کرد: از رسانه‌ها و روشنفکران می‌خواهم که در حوزه مسایل شهری و ترافیکی منطقی به قضیه بپردازند و رفتار سیاسی نداشته باشند.

شهردار تهران در بخشی از سخنرانی خود خاطر نشان کرد: متاسفانه محدوده شهر تهران در سال‌های گذشته به هر دلیلی حفظ نشده و امروز نیز نمی‌توانم با قاطعیت بگویم که هیچ خطایی در شهر تهران صورت نمی‌گیرد، ‌چرا که برخی از مسایل به صورت موردی وجود دارد و حتما با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی افزود: شهرداری تهران در مناطق شمالی، شرقی و غربی توانسته است حریم شهر تهران را حفظ کند و حتی در برخی از مناطق ساختمان‌هایی که تا 30 درصد ساخته شده بود را تخریب و هزینه آن را پرداخت کردیم، اما متاسفانه ساخت و ساز بی‌رویه و لجام گسیخته در جنوب شهر تهران همچنان ادامه دارد و محدوده شهر در جنوب به دلیل تقسیمات کشوری که بلاتکلیف است، کماکان بزرگ‌تر می‌شود.

قالیباف خاطر نشان کرد: نباید این طور باشد که بر اساس تقسیمات کشوری، یک دهیاری که در کنار شهر تهران است و بر شهر تهران اثر دارد، از طریق یک بخشداری شروع به صدور مجوز کند، چراکه اگر چه این محدوده‌ها جزو شهر تهران محاسبه نمی‌شوند، اما تاثیرات عمیق اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی بر شهر تهران دارند.

وی در پایان تصریح کرد: شهرداری تهران و مدیران آن به هیچ وجه نمی‌خواهند، شهر تهران را با پول بفروشند، بلکه می‌خواهند روزهای خوب آن را باشند و ببینند.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم نبی بیدهندی ـ رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران ـ در ابتدای صحبت‌های خود با بیان این مطلب که این اقدام شهرداری در تجلیل از فعالان برتر حوزه زیست محیطی جزو وظایف شهرداری نیست، تصریح کرد: این وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست بوده که متاسفانه تاکنون این کار را نکرده است.

وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به سابقه سازمان حفاظت محیط زیست در گذشته و قبل از انقلاب، گفت: 30 سال قبل، گذشته تاریکی برای فعالیت‌های محیط زیست داشتیم و اگر فعالیتی صورت گرفته، مربوط به 30 سال پس از انقلاب است.

بیدهندی افزود: در سال 1335 کانون شکاربانی تشکیل شد که برای خانواده‌ سلطنتی فعالیت می‌کرد، این کانون در سال 46 تبدیل به سازمان شکاربانی و نظارت بر صید شد و در نهایت در سال 1362، ضرورت تغییری در سازمان احساس شد که متاسفانه این تغییر تنها به عنوان این مجموعه منجر شد و اسم سازمان تغییر کرد. در حالی که کماکان همان کارهای قبلی را انجام می‌داد و فعالیت دیگری نداشت.

وی در بخشی از صحبت‌های خود خطاب به دو نماینده حاضر در جلسه، گفت: به نمایندگان مجلس التماس می‌کنیم که هر چه زودتر، موضوع تبدیل سازمان حفاظت محیط زیست را به وزارتخانه در صحن علنی مجلس مطرح و آن را به تصویب برسانند و تا بدین ترتیب نظارت بیشتری بر سازمان حفاظت محیط زیست صورت گیرد، چرا که در حال حاضر نظارت آنچنانی وجود ندارد و دغدغه‌ها در مورد مشکلات و نحوه عملکرد این سازمان هر روز بیشتر می‌شود. در عین حال بدنه سازمان ضعیف است و بسیاری از معضلات در این حوزه‌ به همین مشکل برمی‌گردد.

گفتنی است، این مراسم از ساعت 9 صبح آغاز شد که با حدود دو ساعت تاخیر و همزمان با حضور شهردار تهران به صورت رسمی آغاز شد.

همچنین در این جلسه هیچ نماینده از سازمان حفاظت محیط زیست حضور نداشت.

کد خبر 76889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز