همشهری آنلاین: رئیس مرکز صلح و محیط زیست در چهارمین دوره اعطای جایزه مرحوم دکتر تقی ابتکار گفت:

متاسفانه در سال‌های اخیر ایران در زمره کشورهای تخریب کننده محیط زیست قرار گرفته و شاخص‌های زیست‌محیطی کشور نزول یافته است.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران افزود: متاسفانه در کشور ما شاهدیم که موضوع محیط زیست از دستورکار بخش‌های اجرایی خارج شده و این امر موجب تخریب بی‌رویه و آلودگی‌های زیست‌محیطی شده است که سرمایه‌های کشور را ازبین می‌برد.

 

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر شاهد افول شاخص‌های زیست‌محیطی در کشور بوده‌ایم گفت: شاید در برخی بخش‌ها فعالیت‌هایی در راستای حفاظت از محیط زیست صورت گرفته است و ما در سطح کلان شاهد تخریب محیط زیست و نزول شاخص‌های زیست‌محیطی بودیم که جلوگیری از این امر وظیفه سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌هاست.

ابتکار توجه به محیط زیست و توسعه پایدار را از دستاوردهای انقلاب و مردم سالاری دینی دانست و گفت: افرادی که می‌خواهند رکن حکومت را در دست گیرند باید نسبت به محیط زیست توجه ویژه‌ای داشته باشند و در مباحث انتخاباتی افراد باید از همه جنبه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی تاکید کرد: وقت آن رسیده سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌ها بخواهند نسبت به مسائل محیط زیست و توسعه پایدار نگاه روشنی داشته و اجازه ندهند برخی نگرش‌های مقطعی کشور ما را سال‌ها به عقب ببرد.

رئیس مرکز صلح و محیط زیست با اشاره به اهمیت منابع پایه و تجدیدناپذیر کشور گفت: متاسفانه این منابع یا ازبین رفته‌اند یا به شدت در معرض نابودی قرار دارند، به شکلی که خشک شدن پی‌درپی تالاب‌ها و به دنبال آن کاهش بارندگی و فقدان یک برنامه‌ریزی برای خشکسالی و از دست رفتن بسیاری از ذخائر ابی کشور از جمله تهدیدات اصلی محیط زیست کشور به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه 20 درصد از برنامه چهارم توسعه به محیط زیست اختصاص داشت گفت: متاسفانه این برنامه اجرایی و عملیاتی نشد و مفاد آن از دستورکار خارج شده است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی نیز که امسال نتوانسته بود در مراسم اعطای جایزه مرحوم دکتر تقی ابتکار حضور یابد در پیامی که توسط مهندس رویین‌تن قرائت شد، آورد: دکتر تقی ابتکار نام بلند آوازه‌ای است که یادآور ایمان، دانش، مسئولیت شناسی و نوآوری است.

وی افزود: ایشان دانشمند و استاد بزرگی بود که درد انسان داشت و فضای زندگی را سالم و باطراوت و جان جهان و ایرانی را تابناک می‌خواست. وی در دوران حیات پربارش منشا آثار فراوان در عرصه حیات علمی، اجتماعی و انسانی جامعه نوپای ما بود.

خاتمی در پایان پیام خود تاکید کرد: دکتر تقی ابتکار محبت محیط زیست را به ما آموخت و در بهبود و اصلاح آن از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

در این مراسم همچنین دکتر سید مصطفی محقق داماد، عضو فرهنگستان علوم گفت: تجاوز به انسان و طبیعت از یک منشا سرچشمه می‌گیرد اگر آدمی درونش را اصلاح کند نه با دیگران به جنگ می‌پردازد و نه با خود.

وی با اشاره به اینکه منشا فساد بر و بحر، فساد درونی بشر است، با اشاره به آیه‌ای از سوره حشر گفت: خدا صلح است و خدا مومن است یعنی خدا امن می‌خواهد و ارامش به بشریت می‌دهد.

محقق داماد تاکید کرد: یکسری از افراد محیط زیستشان جهنم و یکسری نیز خداوند است از سوی دیگر جهنم و بهشت همین الان است که خداوند نیزی در قران به آن اشاره کرده است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند به انسان توصیه می‌‏کند که مفسد در زمین و دریا نباشد و در حفظ زمین که امانت خداست کوشا باشد.

در پایان این مراسم هیأت داوران لوح تقدیر چهارمین دوره اعطای جایزه مرحوم دکتر تقی ابتکار را به علیرضا غمخوار خبرنگار و سردبیر سرویس اجتماعی ایسنا به دلیل تلاش مجدانه در انعکاس حدود 4 هزار خبر و گزارش زیست‌محیطی از سال 1380 تاکنون و ایجاد گروه محیط زیست در خبرگزاری دانشجویان ایران اعطا کرد.

همچنین لوح تقدیر به خانواده شهید ناصر پیروی به خاطر تلاش‌های صادقانه آن شهید در حفاظت از منابع خدادادی ایران و جنگل‌های سرسبز و در عین حال در معرض خطر گیلان اعطا شد.

شهید ناصر پیروی رئیس اداره منابع طبیعی ماسال پس از 24 سال خدمت، در سال 1384 توسط عوامل قاچاقچیان چوب و زمین خواران ربوده و به شهادت رسید. روحش شاد و راهش سرمشق دیگر حافظان طبیعت باد.

هیأت داوران لوح تقدیری نیز به مژگان جمشیدی روزنامه‌نگار به خاطر پیگیری‌های مجدانه در انعکاس گزارش‌های زیست‌محیطی بویژه تلاش برای روشن شدن ابعاد قتل شهید ناصر پیروی رییس اداره منابع طبیعی ماسال که در مبارزه با قاچاقچیان چوب به شهادت رسید، اعطا کرد.

همچنین لوح تقدیری نیز به تلاش گروهی انجمن زیست محیطی یاشیل میشو؛ یک تشکل غیردولتی در شهرستان شبستر به خاطر 9 سال تلاش برای حفاظت از زیست بوم منطقه میشو و تنوع گیاهی و جانوری آن از طریق آموزش و فرهنگسازی در بین مردم به خصوص جوانان، معرفی پتانسیل های زیست محیطی منطقه، جلب نظر مسئولین دولتی در جهت اجرای پروژه های زیست محیطی در منطقه و اجرای برنامه های متنوع زیست محیطی اعطا شد.

از سوی دیگر هیأت داوران لوح تقدیری به پژوهش دکتر علی اصغر درویش صفت، دانشیار منابع طبیعی دانشگاه تهران به خاطر نقش برجسته ایشان در هدایت و تهیه اطلس مناطق چهارگانه تحت حفاظت ایران برای آشنا کردن هم میهنان و جهانیان با محیط زیست ایران و بهره‌مندی مدیران، برنامه‌ریزان و کارشناسان از اطلاعات آن اعطا کرد. این پروژه از سال 1382 آغاز و در سال 1385 به چاپ رسید. پژوهش وی در قالب اطلس مناطق حفاظت شده به عنوان دومین اطلس برتر جهان در دوره 2007- 2006 نیز معرفی شده است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم جایزه تلاشگر جوان به آقای رحمت الله رجایی از شهرستان گرگان به خاطر 10 سال تلاش در عرصه مطبوعات استانی برای توجه ویژه به حفاظت از محیط زیست و جنگل های گلستان و ابر اعطا شد.

همچنین هیأت داوران جایزه پژوهشگر پیشکسوت را نیز به دکتر محمد سلطانیه به خاطر تلاشهای مجدانه وی در بحث تغییرات آب و هوا اعطا کرد

کد خبر 76628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز