جمعه ۳۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

تهمینه حدادی و ماندانا خرم‌شقاقی: دو گزارش: یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در سال 87 افتاده، از نگاه نوجوانان و دیگری درباره اتفاق‌ها مهمی که در این سال برای نوجوانان افتاده.

امسال چه اتفاقی افتاد؟

در یک روزی که باران نم‌نم می‌بارید، راه افتادیم توی خیابان تا به‌طور غیرانتخابی بدانیم نظر شما چیست. بعضی‌هایتان سؤال‌ ما را جدی نگرفتید، بعضی‌هایتان سؤال ما را خیلی جدی گرفتید و تنها یک نفرتان جوابی داد که حول نوجوانی‌اش می‌چرخید، اما همه‌تان گفتید که مهم‌ترین اتفاق سال 87 چه بوده، خیلی‌هایتان هم که نظرهای مشترک داشتید؛ خیلی‌هایتان.

سروش بهنام: بحران اقتصاد جهانی، تا به امروز چنین اتفاق بزرگی در دنیا نیفتاده بود.

سهند شالچی: امسال دو تا اتفاق خیلی مهم افتاد: اول این‌که ایران ماهواره‌ امید را به فضا فرستاد و بعد هم پیروزی مردم غزه در برابر اسرائیل.

عکس ها : محمود اعتمادی

نیوشا ملک‌محمدی: ‌نمی‌دانم، اما فکر می‌کنم یک سیاه پوست توانسته رئیس جمهور شود که اتفاق مهمی است.

امین غضنفری: تساوی پرسپولیس و استقلال!

طراوت حیرتی: پیشرفت نوجوان‌ها در زمینه‌های مختلف علمی.

نریمان عبدالله زاده: تعطیل نشدن مدرسه‌ها در فصل زمستان، هر سال این اتفاق می‌افتاد.
پروانه عرب: حضور اولین زن ایرانی در المپیک می تواند  شروعی برای کشورمان باشد.

حمید جعفری: یک فیلم بالیوودی توانست در هالیوود جایزه بگیرد، شاید این مسئله در نگاه اول مهم نباشد، اما یک اتفاقی است که می تواند خیلی چیزها را تحت تاثیر قرار بدهد.

سارا سلیمی ن‍ژاد: انرژی هسته ای ایران و بحث درباره  آن که همچنان ادامه دارد.

7 اتفاق نوجوانانه

به اندازه 12 ماه سال دنبال اتفاق‌ها گشتیم، اتفاق‌های خوب و بد، اتفاق‌های کوچک و بزرگ، اتفاق‌هایی برای خود خودمان.

امسال برای ما نوجوان‌ها کلی اتفاق رخ داد؛ هم خوب، هم بد. هم خیلی تأثیرگذار، هم اتفاق‌هایی که هیچ‌کداممان از آنها خبردار نشدیم. گشتیم و هفت تایشان را دست‌چین کردیم. هفت تایی را که روی نوجوانی ما و روی نوجوانی کود‌ک‌های فعلی خیلی تأثیرگذار هستند.

بعد آنها را به ترتیب حروف الفبا چیدیم؛ البته اتفاق‌های دیگر هم افتاده بود: جشنواره فیلم کودک و نوجوان، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، جشنواره خوارزمی و...

1- ایجاد رشته ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه شیراز: امسال و برای اولین بار، رشته ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه‌ ایجاد شد. این اتفاق این امکان را به نویسنده‌ها و دوستداران ادبیات می‌دهد تا حرفه‌ای‌تر  برای این گروه سنی به خلق داستان بپردازند؛ یا نوجوان‌هایی که این رشته را دوست دارند، از الان برای تحصیل در این رشته تلاش کنند.

2- درگذشت منوچهر احترامی:بهمن ماه امسال خبر درگذشت «منوچهر احترامی»‌، نه تنها طنزپردازها و نویسنده‌ها را تحت تأثیر قرار داده، بلکه برای بسیاری از نوجوان‌ها هم تلخ بود. یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های دوران کودکی ما «حسنی نگو یه دسته گل» و «گربه من ناز نازیه» بود که گاهی نمی‌دانستیم نویسنده آن «پورنگ»، همان منوچهر احترامی است.

3- سینمای کودک در ایران:
«سینما کودک» عید فطر در سینما آزادی تهران آغاز به کار کرد.
این سینما فعلاً در سانس صبح، اکران دارد و با نمایش فیلم‌های مربوط به سال‌های 64 تا 78 سینمای کودک و نوجوان، شروع به کار کرد.
قرار است در صورتی که این فعالیت مورد استقبال قرار بگیرد، سالن‌های دیگری هم به این امر اختصاص پیدا کند.

4- شبکه کودک در ایران:
شبکه دو به عنوان شبکه کودک نامگذاری شد. با این که از ابتدا قرار بود تمام برنامه‌های مخصوص کودک و نوجوان از این شبکه پخش شود، اما تا امروز تمام برنامه‌ها در این شبکه ادغام نشده‌اند؛ با این حال شبکه کودک از شهریور امسال به‌طور جدی کار خود را آغاز کرده و ساعت های زیادی را به بخش برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان اختصاص داد.

5- قهرمانی تیم فوتبال نوجوانان ایران در آسیا:
برای نخستین بار تیم فوتبال نوجوانان ایران توانست قهرمان آسیا شود. در این مسابقه، ایران 2 بر 1 نوجوانان کره را شکست داد و این اتفاق نوید پیروزی‌های بعدی را به این تیم داد.

6- قهرمانی تیم والیبال نوجوانان ایران در آسیا:
در هفتمین دوره مسابقه های والیبال قهرمانی نوجوانان آسیا، تیم والیبال ایران توانست در سه گیم متوالی، تیم ژاپن را شکست دهد و مجوز حضور در بازی‌های جهانی سال 2009 را بگیرد.

7- نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان:
امسال و با وقفه، دوسالانه کتاب کودک و نوجوان برگزار شد. همان‌طور که می‌دانید این نمایشگاه با حضور ناشران کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و بخش ویژه امسال به مناسبت سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی «ادبیات انقلاب» بود

کد خبر 76871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز