دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کودکان بمبئی در کوچه های باریک زاغه پرجمعیت این شهر به شادی پرداختند.

دو کودک بازیگر "زاغه‌سگ میلیونر" (زاغه‌نشین میلیونر) محله فقیرنشین حاشیه بمبئی کنده شدند تا در یک داستان "پادشاه و گدا" نقش‌آفرینی کنند که جوایز آکادمی علوم سینمایی آمریکا را درو کرد.

این دو بازیگر، اظهار‌الدین محمد اسماعیل، 10 ساله و روبینه علی، 9 ساله،برای مراسم اسکار با هواپیما به لس‌آنجلس برده شده بودند.

صبا قرشی، نزدیک‌ترین دوست روبینه، گفت: "نمی‌توانم باور کنم که دارم روبینه را در آمریکا می‌بینم."

صبا و خواهرانش که پیش از طلوع آفتاب از خواب برخاسته بودند تا هر دقیقه مراسم اسکار را تماشا کنند، هر بار که روبینه به روی صفحه تلویزیون می‌آمد، جیغ می‌کشیدند. آنها یکی از معدود دستگاه‌های تلویزیون در آن محله را دارند.

"زاغه‌سگ" هشت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان، و دو جایزه برای بهترین موسیقی را برد.

سهیلی قرشی، پدر صبا و همسایه روبینه گفت: "مثل این است که  از آسمان شادی می‌بارد."

زرق و برق هالیوود - لیموزین‌ها و فرش‌های قرمز اسکار- نمی‌توانند به زاغه باندرا برسند، که میان یک جاده اصلی و ریل‌های راه‌آهن لجن‌آلود قرار دارد.

اظهار در یک زاغه ساخته شده با ورقه‌های پلاستیکی و پتوهای کپک‌زده زندگی می‌کند. روبینه در یک زاغه با سقف حلبی و دیواره‌های ساخته شده از جعبه‌های شیرینی با والدینش و شش خواهر و برادرش زندگی می‌کند.

انبوهی از روزنامه‌نگاران دوشنبه  23 فوریه (5 اسفند) به این محله هجوم آورده بودند. سه‌پایه‌های تلویزیونی بر روی جوی‌های باریک فاضلاب بیرون خانه روبینه بر پاشده بودند، و ردیف‌ ماشین‌های حمل تجهیزات ماهواره در بیرون یک دکه چای فروشی معمولا خلوت پارک کرده بودند.

محمد اسماعیل، پدر اظهار، در کنار توده‌ای از چراغ‌های چشمک‌‌زن، گفت: "در شرایط معمول، هیچکس با ما حرف نمی‌زند و هیچکس به اینجا نمی‌‌آید، حالا همه به اینجا آمده‌اند."

بر اساس تحقیقات دولتی حدود 65 میلیون هندی- حدود یک چهارم جمعیت شهری این کشور- در زاغه‌ها زندگی می‌کنند. در این زاغه‌ها خدمات بهداشتی تقریبا وجود ندارد،‌ کار کودکان بیداد می‌کند و فقر غیرقابل‌اجتناب عصاره زندگی روزمره است.

مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند ، دوشنبه 23 فوریه به گروه "زاغه‌سگ" تبریک گفت و افزود: "این برندگان باعث افتخار هند شده‌اند."

در حالیکه همه افراد در آن منطقه در مورد ستاره‌های محلی‌شان هیجان‌زده بودند، برخی افراد به فیلم - و عنوان آن "زاغه‌سگ میلیونر"-  که آنها را مشهور کرده است، معترض بودند. فخرنسا شیخ، 40 ساله، که در زاغه‌ای در کنار زاغه اظهار زندگی می‌کند، گفت: "من فقیرم، اما هیچکس به من سگ نمی‌گوید."

دوستان روبینه نمی‌گذارند، حرف‌های او شادی‌شان را مکدر کند.

صبا پس از اینکه تلویزیون روبینه را نشان داد که با لباس سفیدش لبخند می‌زند،‌ گفت: " وقتی برگردد، بزرگترین ضیافت را برای او خواهیم گرفت."

آسوشیتدپرس

کد خبر 75928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز