شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «میلیونر زاغه‌نشین» تنها فیلم اسکاری امسال است که پس از برگزاری مراسم اسکار و اهدای جوایز، با افزایش رشد فروش بلیت در گیشه نمایش روبه‌رو شده است.

این درام نوجوانانه طی هفته قبل در آمریکا با یک رشد فروش 40درصدی مواجه شد و 12میلیون دلار فروش کرد. این فروش خوب (که می‌توان آن را با فروش 16‌میلیونی فیلم صدرنشین جدول مقایسه کرد) در هفته شانزدهم نمایش آن، هم «میلیونر زاغه‌نشین» را تبدیل به سومین فیلم جدول هفتگی گیشه نمایش کرد و هم فروش کلی آن را به 115 میلیون دلار رساند. تحلیلگران اقتصادی سینما پیش‌بینی می‌کنند فروش کلی آن به 140 میلیون دلار برسد. در همین حال نمایش موفق بین‌المللی «میلیونر زاغه‌نشین» هم ادامه دارد.

فیلم که در  26 کشور جهان روی پرده سینماهاست، تا به حال 85 میلیون دلار فروش بین‌المللی داشته است. بیشترین موفقیت فیلم در خارج از آمریکا، در کشور انگلیس بوده که تهیه‌کننده اصلی آن است.

دنی‌بویل، فیلمساز مستقل سینمای انگلستان، این فیلم را با هزینه‌ای 15 میلیون دلاری ساخت. با توجه به رقم فروش کلی فیلم در سراسر جهان، باید از میلیونر زاغه‌نشین به عنوان یکی از پرفروش‌ترین محصولات دنیای سینما در سال  2008 یاد کرد. این فیلم که مورد پسند منتقدان سینمایی هم قرار گرفته و جوایز متعددی را از انجمن‌های مختلف منتقدان گرفته است یک محصول مستقل سینمایی است که کسی تصور چنین موفقیت کلان مالی برایش نمی‌کرد.

میلیونر زاغه‌نشین نمایش عمومی خود در آمریکا را با حدود 500 سالن سینما آغاز کرد. پس از اعلام نام نامزدهای اسکار، تعداد سینماهای نمایش‌دهنده به 1500 سالن افزایش یافت. شمار سالن‌های نمایش‌دهنده این فیلم طی چند هفته اخیر به 2943 رسید. هیچ محصول مستقل و غیرمتعارف دنیای سینما تا قبل از این نتوانسته این تعداد سالن سینما را در اختیار خود بگیرد.

نکته جالب این است که میلیونر زاغه‌نشین تا هفته دهم نمایش، حضوری در جدول 10 فیلم اول گیشه هفتگی نمایش سینماهای آمریکا نداشت. با اعلام نام نامزدهای اسکار، فیلم تا مقام هشتم و هفتم جدول گیشه نمایش ارتقا پیدا کرد و در طول چند هفته گذشته، هر هفته این فیلم به مقام بالاتری دست پیدا کرده است.

در تاریخ سینمای جهان، این اولین بار است که یک فیلم سینمایی در زمان شروع اکران عمومی در پایین جدول هفتگی فروش قرار دارد و با گذشت زمان به رتبه‌های بالا و بالاتر دست پیدا می‌کند. روش معمول در نحوه اکران فیلم‌های سینمایی این است که محصولات جدید سینما در هفته‌های اول و دوم فروش خوبی دارند و به کمک آن رتبه‌های بالای جدول فروش را اشغال می‌کنند.

 این فیلم‌ها از هفته‌های سوم به بعد با افت فروش روبه‌رو شده و تا پایین جدول هفتگی فروش سقوط می‌کنند. در تاریخ سینما فقط یک‌بار (و آن هم فیلم پرسروصدای «تایتانیک») بود که فیلمی از هفته سوم با افزایش فروش همراه شد.

اما فرق «تایتانیک» با «میلیونر زاغه‌نشین» این است که این درام فاجعه‌ای جیمز کامرون از هفته اول، صدرنشین جدول هفتگی فروش بود و در هفته شانزدهم نمایش با فروشی زیر 10 میلیون دلار، از فهرست 10‌فیلم اول جدول خارج شده بود. میلیونر زاغه‌نشین هم مثل تایتانیک اسکارهای بهترین فیلم سال و کارگردانی را دریافت کرد.

کد خبر 76634

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز