شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

ترجمه - لادن بهبودی: همه چیز نشان از آن دارد که بالیوود در نمایش امسال اسکار پایان مراسم را رقم خواهد زد. میلیونر زاغه نشین در گلدن گلاب فیلم فینچر را شکست داد و احتمال تکرار این اتفاق بسیار بالاست. اسکار امسال بوی کاری و ادویه‌های هندی می‌دهد.

تمام کسانی که منتظر دیدن مراسم اسکار در 22‌فوریه هستند می‌دانند از زمانی که فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» در آگوست گذشته در فستیوال فیلم تلوراید در کلورادو به نمایش در آمد پله‌های ترقی را طی کرد تا به نامزدی بهترین فیلم اسکار رسید.  این روند را می‌توان به تلاش موفقیت‌آمیز «جمال» قهرمان این فیلم برای پاسخ دادن به سؤالات و دریافت 20‌میلیون روپیه تشبیه کرد. البته هنوز نباید عجله کرد.

تمام علامت‌ها نشان می‌دهد که بالیوود در نمایش امسال اسکار پایان مراسم را رقم خواهد زد. فیلم میلیونر زاغه نشین در 10‌رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شده است و بعد از فیلم« مورد عجیب بنجامین باتن» با 13‌نامزدی در اسکار امسال در مکان دوم ایستاده است. این فیلم 4‌جایزه گلدن گلوب را نصیب خود کرد و افتخارات زیادی را در جوایز ویژه انجمن کارگردانان، تهیه‌کنندگان، نویسندگان و بازیگران به دست آورد.

با این حال نمی‌توان از موفقیت این فیلم در اسکار چندان مطمئن بود. درست سه سال قبل فیلم «تصادف» ساخته پاهاگیس فیلم «کوهستان برودبک» را در کسب جایزه بهترین فیلم شکست داد. این درحالی بود که آنگ‌لی کارگردان فیلم «کوهستان برودبک» جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

در سال 1999 نیز در حالی‌که همگان امیدوار بودند فیلم «نجات سرجوخه رایان» جایزه بهترین فیلم را بگیرد، فیلم «شکسپیر عاشق» آرزوهای این فیلم را بر باد داد و در سال 1982 نیز فیلم «‌ارابه‌های آتش» همین بلا را بر سر فیلم«قرمزها» آورد.

فیلم «ارابه‌های آتش» فیلم مستقلی بود که به‌دلیل هزینه‌های بالای تولید در کانون توجه همگان قرار گرفت. اما اکنون وضعیت متفاوت است. فیلم مورد عجیب بنجامین باتن که با هزینه 160‌میلیون دلار ساخته شده در برابر میلیونر زاغه نشین که هر روز بر کلکسیون افتخاراتش افزوده می‌شود، از هم اکنون شکست خورده به‌نظر می‌رسد.

از جنبه دیگری نیز می‌توان به انتخاب بهترین فیلم اسکار امسال نگاه کرد. فیلم مورد عجیب بنجامین باتن ساخته دیوید فینچر که با اقتباس از داستان کوتاهی نوشته اسکات فیتز جرالد ساخته شده پشتوانه تاریخی دیگری نیز برای موفقیت دارد.

تنها دو فیلم «همه چیز در مورد ایو» محصول1950 و«تایتانیک» محصول1997 تاکنون در تاریخ جوایز اسکار توانستند بیشترین نامزدی اسکار (14 جایزه) را به دست آورند که هر دو نیز جایزه بهترین فیلم را از آن خود کردند. از 8 فیلمی نیز که تاکنون 13 نامزدی جوایز اسکار را در کارنامه خود دارند، 5 فیلم از جمله «فارست گامپ» محصول 1994 -که اریک روت فیلمنامه‌نویس آن، فیلمنامه مورد عجیب... را نیز نوشته است- توانستند جایزه بهترین فیلم را نیز نصیب خود کنند. علاوه بر این مورد عجیب... در رشته‌هایی کاندیدای دریافت اسکار شده است که حمایت همه جانبه اعضای آکادمی اسکار را در مورد آن نشان می‌دهد و می‌‌توان براساس آن بهترین فیلم اسکار را پیش‌بینی کرد.

فیلم میلیونر زاغه نشین در 4 رشته بازیگری نتوانست نامزد اسکار شود در حالی‌که فیلم مورد عجیب... برد پیت و تاراجی پی هنسون را در رشته بازیگری اسکار به‌عنوان نامزد دارد. در 8 دهه فعالیت اسکار تنها 10‌فیلم از جمله فیلم «ارباب حلقه‌ها بازگشت پادشاه» در سال 2003 توانستند بدون نامزدی در رشته‌های مختلف بازیگری جایزه بهترین فیلم را از آن خود کنند. از سوی دیگر انجمن بازیگران شانس فیلم میلیونر زاغه‌نشین را با دادن جایزه بیشتر کرده است.

در رشته‌های دیگر نیز مورد عجیب... برگ برنده بیشتری دارد. این فیلم در رشته‌های کارگردانی هنری، چهره پردازی، جلوه‌های ویژه و طراحی لباس نامزد اسکار است در حالی‌که میلیونر زاغه نشین در این رشته‌ها نتوانسته نظر هیئت انتخاب آکادمی را جلب کند. در اصل در جلوه‌های ویژه و چهره‌پردازی باید فیلم مورد عجیب...  را تنها مدعی دانست.

به‌نظر می‌رسد که بیشتر شاخه‌های هنری سینما فیلم مورد عجیب... را تحسین کرده‌اند، فیلمی که با نهایت لذت به پایان می‌رسد. در مقابل فیلم میلیونر زاغه‌نشین در مورد تلاش برای پیروزی آدم‌هاست. شخصیت اصلی فیلم از زاغه‌های بمبئی سفری را برای رسیدن به عشق و پولدار شدن انجام می‌دهد.

فیلم‌هایی که در 5‌رشته نامزد اسکار شده‌اند از جمله« فراست- نیکسون» محصول یونیورسال و «کتاب خوان» محصول کمپانی واینشتاین رقابت دشواری را نامزد کسب جایزه دارند. هر دوفیلم برای کسب جایزه بهترین کارگردانی نیز رقابت می‌کنند. رقابت ران هاوارد و استفان دالدری در حالی نامزدکسب جایزه بهترین کارگردانی اسکار خواهد بود که هر دو فیلم یک نامزد در رشته بازیگری نیز دارند، کیت وینسلت و فرانک لانجلا؛ ضمن اینکه فیلمنامه هر دو فیلم نیز نامزد دریافت جایزه اسکار است.

این دو فیلم حتی اگر در تمام رشته‌ها اسکار را بگیرند این موضوع تضمینی برای دریافت جایزه بهترین فیلم نخواهد بود.

در سال 2003 فیلم «پیانیست» در 7‌رشته نامزد بود و جوایز مهمی را چون جایزه بهترین نویسنده فیلمنامه (ران هاوارد)، بهترین کارگردانی (رومن پولانسکی) و بهترین بازیگری (آدرین برودی) ‌ به دست آورد ولی در کسب جایزه بهترین فیلم رقابت را به فیلم «شیکاگو» باخت.

در جدول فیلم‌های پرفروش فیلم مورد عجیب بنجامین باتن که از کریسمس به اکران درآمد 120 میلیون دلار فروش داشته است و فروش دیگر فیلم‌های اسکاری از جمله میلک، فراست-  نیکسون و کتاب خوان به‌ترتیب 25، 16 و 16 میلیون دلار فروش داشته‌اند و هنوز هم امید به فروش بیشتر دارند، اما فیلم میلیونر زاغه نشین از زمان اکران محدود آن توجه مخاطبان را جلب کرده است و تاکنون بیش از 77 میلیون دلار فروش داشته است.

اما در میان فیلم‌های انیمیشن اسکار رقابت فشرده است. امسال در حالی‌که 5 فیلم نیز می‌توانستند کاندیدا باشند تنها نام 3 فیلم اعلام شد. با وجودی که سال گذشته 17‌فیلم انیمیشن به اکران درآمدند و به‌نظر می‌رسید که انتخاب 5 کاندیدا آسان باشد اما به دلایلی مختلف تنها 3‌فیلم انتخاب شدند.

«وال‌ئی» بیشتر از سایر کاندیدا‌ها شانس دریافت جایزه را در هشتادو یکمین مراسم اسکار دارد. این فیلم تقریبا تمام جوایز ممکن را دریافت کرد. البته «کونگ‌فو پاندا» نیز انیمیشنی استادانه و «بولت» نیز فیلمی لذت بخش است. فیلم کنگ فو پاندا که با مشاوره وئی ژیائوپینگ و مدیریت هنری تانگ هنگ ساخته شده است کاملا متاثر از معماری چین است و نتیجه آن هم در چین و هم در اکران جهانی موفق بود به گونه‌ای که بیش از 215 میلیون دلار در جهان تاکنون فروش داشته است.

بولت به کارگردانی کارگردان برنده اسکار جان‌لاستر ساخته شده و محصول دیزنی است. این فیلم با موسیقی موفق خود که جان تراولتا اجرای یکی از آنها را بر عهده داشته است تاکنون حدود 113‌میلیون دلار فروخته است.

وال‌ئی تا نیمه فیلم دیالوگ ندارد. صداگذاری این فیلم استودیو‌ی پیکسار را بن بارت بر عهده داشته که دو بار برنده اسکار شده است و متخصص صدای روبوت‌ها‌ست. وال‌ئی تاکنون بیش از 224‌میلیون دلار فروخته است. باید تا روز 22 فوریه منتظر بود و دید که آیا اسکار امسال شگفتی ساز است ‌ یا اینکه تاریخ مجددا تکرار خواهد شد؟

هالیوود ریپورتر-12 فوریه

کد خبر 75728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز