دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: ب رگزیدگان سومین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با حضور دکتر محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران و جمع کثیری از سینماگران، در سالن همایش‌های برج میلاد تقدیر شدند.

قالیباف در این مراسم با اشاره به اینکه هنر تاثیرگذار سینما با توجه به ظرفیت‌های خود در راس تمامی هنرها قرار می‌گیرد گفت: مدیریت شهری باید به این موضوع توجه کند ما فارغ از ایجاد یک فضای مناسب در حوزه فیزیکی برای شهروندان، باید به جسم و روح و روان آنها نیز در همه ابعاد توجه کنیم که در این خصوص ناگزیریم از جامعه هنری بهره گیریم.

من در جمع هنرمندان اعلام می‌کنم که این ما هستیم که دست نیاز به سوی شما دراز می‌کنیم تا به ما در این امر مهم کمک کنید. با کمک هنرمندان ما می‌توانیم نقش جدی و اساسی خود را برای شهروندان به‌ویژه نسل جوان به درستی ایفا کنیم.

وی همچنین جامعه و شهر را به موجودی زنده تشبیه کرد و افزود : بدون تردید  فرهنگ مهم‌ترین بخش از این جامعه است که نقشی جدی و اساسی دارد و سپر زندگی ماست. طبیعی است هنرها در این فرهنگ نقشی کلیدی دارند و سینما در رأس تمامی هنرها می‌تواند نقشی اساسی و جدی‌تر داشته باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری سازمانی خدماتی نیست بلکه نهادی اجتماعی است، جشنواره فیلم شهر را فرصتی برای هنرمندان خلاق و متعهد برای استفاده از ظرفیت‌های موجود خواند.

300 سئانس برای کودک و نوجوان

علیرضا رضا‌داد ، دبیر جشنواره سوم فیلم شهر نیز به ارائه گزارشی از عملکرد سومین دوره جشنواره فیلم شهر پرداخت و گفت: در 10 بخش رقابتی و 4 بخش غیررقابتی این رویداد سینمایی، در مجموع 417 فیلم در بخش مسابقه فیلم محله و 30 اثر در بخش انقلاب اسلامی و با مشارکت دبیرخانه جشنواره تولید شد.

انتشار 10 عنوان کتاب و 12 شماره نشریه تصویر شهر به همراه برگزاری 4 سمینار تخصصی و تشکیل کانون فیلم شهر از دیگر فعالیت‌های ما بود. در این دوره برای نخستین بار امکان نمایش آثار سینمایی برای مخاطب کودک و نوجوان در 300 سئانس و 30 سالن نمایش فیلم در مناطق مختلف تهران فراهم شد.

یک تا 5 سکه یک تا 12 میلیون تومان جایزه

در بخش‌های موضوعی، جوایز جشنواره از یک تا 5 سکه بهار آزادی و در بخش‌های رقابتی جشنواره، از یک تا 12 میلیون تومان بود که به برگزیدگان اهدا شد.

در بخش مسابقه سینمای ایران 2 فیلم «آواز گنجشک‌ها» و «درباره الی» به‌دلیل حضور کارگردانان این آثار در جمع داوری، در بخش خارج از مسابقه به نمایش در آمدند و «دایره زنگی» به کارگردانی پریسا بخت آور با آنکه جزء فیلم‌های برگزیده هیات داوری بود ولی به‌دلیل حضور اصغر فرهادی، فیلمنامه نویس این فیلم در جمع داوران، مورد داوری نهایی قرار نگرفت.

در این بخش هیات داوران ضمن تقدیر از تلاش‌های کارگردانانی چون شالیزه عارف پور«حیران »، بهنام بهزادی «تنها دو بار زندگی می‌کنیم »، افشین صادقی «مقلد شیطان » و سامان استرکی «صندلی خالی »، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار را به عبدالرضا کاهانی کارگردان فیلم« بیست» اهدا کرد.

همچنین تندیس و دیپلم افتخار به ابوالحسن داوودی کارگردان «زاد‌بوم» و فرید مصطفوی نویسنده فیلمنامه این اثر و رضا میر‌‌‌‌‌کریمی طراح ایده فیلم اهدا شد. این هیات داوری تندیس جشنواره و دیپلم افتخار ویژه خود را به جهت تقدیر از تلاش‌های خلاقانه در ثبت متفاوت هویت شهری در مجموعه آثار نوشتاری و سینمایی به بهرام بیضایی اختصاص داد.

برگزیدگان بخش‌های موضوعی

در بخش موضوعی خدمات شهری، مرتضی آژیر، مصطفی سیفی و سعید حدادی و در بخش شهر حرکت نیز به‌ترتیب  محمد حسین صفری، کیارش اسدی‌زاده و بهزاد خداویسی اول تا سوم شدند.

در بخش شهر و معماری امیر هادی ملک اسماعیلی، زهرا شنازندی، ناهید رضایی، حمید سهیلی و مهرداد زاهدیان برگزیدگان اول تا پنجم بودند.

در بخش شهر و طبیعت محمود کیانی فلاورجانی و بابک مجیدی، در بخش شهر و بانوان افشین صادقی، احمد جان میرزایی و طوفان نهان قدرتی جزو برگزیدگان بودند. انسیه روشن، محمد جعفری و هومن سیدی نیز جوایز اول تا سوم بخش شهر و جامعه را دریافت کردند و در بخش شهر و حقوق شهروندی به‌ترتیب سهیلا گلستانی، روح‌الله مسرور و ابراهیم شفیعی و مهدی جعفری برگزیده شدند.

جوایز بخش شهر، آیین و معنویت نیز به روح‌الله مولوی، محمد حسین جبلی جوان، قربانعلی طاهرفر وعلی خسروی رسید. در این بخش همچنین 2 جایزه ویژه به شاپور قریب و سعید امینی اهدا شد.

در بخش شهر و کودکان زیر مجموعه فیلم‌های  درباره کودکان، لوح تقدیر به بازیگر خردسال فیلم امیر علی و بزرگمهر صفورا کارگردان نوجوان فیلم «پلیس‌های محله ما» اهدا شد. دیپلم افتخار این بخش به محمدرضا حیدری رسید و در بخش فیلم‌های درباره کودکان نیز رضا ابراهیمی و حامد رجبی تقدیر شدند.

برگزیدگان بخش بین‌الملل

جوایز بخش بین‌الملل توسط داوران این بخش مسعود کیمیایی، رخشان بنی اعتماد، فرشته طائرپور، علیرضا شجاع نوری، مرتضی رزاق کریمی، دنیس دکوسترد، فلیپ ژالادو، کنستانس دیلی، گونتر گینسلر و سودیر نانداگانکار به برگزیدگان اهدا شد.

در بخش مستند و کوتاه بین‌الملل با تقدیر از ژن چن لیو « در دست ساخت»، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین فیلم داستانی به جوانجو خیمنز « اتوبوس شب» از اسپانیا اهدا شد و تندیس جایزه ویژه هیات داوران نیز به آکجولتوی بکبولوتوف « همه چیز رو به راهه» از قرقیزستان اختصاص یافت.

ارد عطار‌پور «یکصد سال بلدیه» تندیس بهترین فیلم مستند و گای مادین «وینی پگ شهر من» از کانادا تندیس بهترین مستند تجربی را گرفتند. دیپلم افتخار بخش فیلم‌های کودک و نوجوان به علی شادمان بازیگر «زمانی برای دوست داشتن» و عامر خان کارگردان « ستارگان روی زمین» اهدا شد.

برگزیدگان بخش‌های انیمیشن کوتاه و مستند

در بخش انیمیشن کیارش اسدی‌زاده و در بخش تیزر ارد پیکان فر برگزیده شدند. در بخش صدا دوربین حرکت (فیلم‌های پشت صحنه سینمای ایران ) ناهید دل آگاه، کوهیار کلاری، امیر عزیزی برگزیده شدند و تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار به گلاره کیازند و آرش صادقی رسید.

در بخش آثار ویدئویی کرشمه افسری و صادق پروین آشتیانی برگزیده شدند.
در بخش فیلم کوتاه داستانی روح‌الله مسرور، رامین پروین و محمدرضا حاجی غلامی و در بخش مسابقه فیلم محله کیخسرو حسن پور، سحر صفرپور، سیما رضایی و محمدرضا قلی پور جزو برگزیدگان بودند.

در بخش مستند نیز جوایزی به احمد میر احسان و سعید حدادی اختصاص یافت. جایزه بخش بهترین مستند نیز به امیر نعیم حسینی اهدا شد. در این بخش محمدرضا تیموری و علاء محسنی نیز جوایزی دریافت کردند.

در بخش مستند از منوچهر مشیری به‌دلیل فعالیت در حوزه مستند‌سازی و آثار انقلاب اسلامی تقدیر شد.در بخش مسابقه انقلاب اسلامی الهام حسین زاده، عاطفه خادم‌الرضا، امیر حسین نوروزی و هومن سیدی جوایزی را دریافت کردند.

کد خبر 76909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز