۵۶سال از ورود نخستین کارگزاران بخش خصوصی به بورس تهران می‌گذرد. در آن سالها چراغ بورس اوراق بهادار تهران با ورود سهام «بانک صنعت و معدن» و «نفت پارس» روشن شد و شهروندان تهرانی برای اولین بار با مقوله‌هایی همچون خرید اوراق بهادار و سود سهام آشنا شدند.

نیکنام

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : در آن سال‌ها امکانات دفتر بورس تهران به یک میز و چند صندلی و یک تخته سیاه محدود می‌شد. ناگفته نماند دفتر اولیه بورس در بانک کارگشایی واقع درخیابان فردوسی بود و کارگزاران هفته‌ای ٢ روز از ساعت ١٠ صبح تا ١٢ظهر، سهام خرید و فروش می‌کردند. طرح اولیه ایجاد بازار بورس اوراق بهادار در ایران به سال ۱۳۱۵ بازمی‌گردد. در آن سال به درخواست دولت ایران، یک فرد به نام «وان لوترفلد» در باره تشکیل بورس اوراق بهادار در ایران بررسی‌هایی انجام داد و حتی طرح قانونی تاسیس و اساسنامه آن را نیز تهیه کرد.

قصه‌های خواندنی‌تهران را اینجا ببینید

البته در همان زمان، بانک ملی ایران نیز به‌ عنوان سازمان متولی امور پولی کشور، مطالعاتی در این زمینه انجام داد، اما به علت نامساعد بودن شرایط آن زمان و همچنین جنگ جهانی دوم عملاً موضوع بررسی شد و تأسیس بورس در ایران بیش از ۲۵سال به تأخیر افتاد.

بالاخره در سال ۱۳۴۱، کمیسیونی در وزارت بازرگانی و با حضور نمایندگان وزارت دارایی، وزارت بازرگانی و بانک توسعه‌ صنعتی و معدنی ایران تشکیل و موافقت‌نامه‌ اولیه تأسیس بورس سهام در این کمیسیون، تنظیم شد. در اواخر همان سال، هیئتی به سرپرستی دبیرکل بورس بروکسل برای مشارکت در راه‌اندازی بورس ایران، به کشورمان دعوت شدند. نهایتأ در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار در مجلس تصویب و برای اجرا به بانک مرکزی ابلاغ شد.

حدود یک سال بعد از ابلاغ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار، در پانزدهم بهمن‌ماه سال ۱۳۴۶، بورس اوراق بهادار تهران در بانک کارگشایی که درخیابان فردوسی بود با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه‌ صنعت و معدن که بزرگ‌ترین مجتمع واحدهای تولیدی و اقتصادی در آن تاریخ به شمار می‌رفت، به‌طور رسمـی فعالیت خود را آغاز کـرد و البته در سال ۱۳۹۸ شرکت بورس اوراق بهادار تهران از ساختمان قدیم از آدرس خیابان حافظ،نبش کوچه هاتف،شماره ۱۹۲ به ساختمان جدید در سعادت آباد تهرابلوار شهرداری،نبش خیابان سیزدهم غربی نقل مکان کرده است.

                                                                                                                     تالار شیشه‌ای بورس تهران در قاب جدید

عکس‌هویت | بورس‌ اوراق بهادار تهران چگونه ۵۶ ساله شد؟

کد خبر 758930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha