با اینکه نابینا هستند، اما چشم خیلی‌ها را به دنیای عرفان و علم باز کرده‌اند. «بهمن و بهروز افروز» ۲برادر نابینای ساکن محله ابوذر منطقه۱۷، نه‌تنها نابینایان، بلکه افراد بینا هم زندگی و تلاش آنها را سرمشق و الگوی خود قرار داده‌‎اند.

بهمن و بهروز افروز

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: بهروز دکتری ادبیات فارسی دارد و یکی از معلم‌های موفق مدرسه استثنایی شهید محبی است. البته فعالیت او به تدریس ختم نمی‌شود؛ چرا که خانواده‌هایی که فرزند نابینا دارند، سراغ او رفته و برای موفقیت فرزندشان از او راهنمایی می‌گیرند. ۱۵۰کتاب صوتی هم برای این قشر از افراد جامعه ویرایش و منتشر کرده و فنون رایانه را به بیش از ۲۰۰نابینای ساکن در مناطق مختلف تهران آموزش داده است. اجرای طرح‌های تحقیقاتی مختلف برای کودکان و نوجوانان هم از دیگر فعالیت‌های اوست و یکی از داوران جشنواره شعر «چامه ارغوانی» بوده است.

بهمن هم در رشته الهیات تحصیل و در کلاس‌های مرحوم آیت‌الله‌ بهجت، آیت‌الله‌ دوزدوزانی، امجد و مجتهدی تهرانی شرکت کرده است. لباس روحانیت به تن کرده و توانسته ده‌ها نوجوان و جوان منطقه۱۷ را با سخنرانی‌هایش مجذوب کارهای مذهبی و شرکت در فعالیت‌های مسجدی کند. همین رویه را در هیئت‌های علمدار، شاهزاده علی‌اکبر(ع)، حضرت علی‌اصغر(ع)، عشاق المهدی(عج) و فاطمیون پیش گرفته و خیلی وقت‌ها برای نوجوانان و جوانان مسائل روز را تشریح و به افزایش آگاهی آنها درباره مسائل مختلف کمک می‌کند.

بهروز افروز که سال۱۳۹۵ رتبه برتر آزمون ورودی آموزش و پرورش شهر تهران را کسب کرده، همانند برادرش مدافع حقوق معلولان هم هست. او هرجا که مسئولان شهری را ملاقات می‌کند، طرح و پیشنهادهایی به آنها می‌دهد تا با اجرای آنها، توان‌یاب‌ها امکان تردد آسان‌تری در سطح معابر و محله‌ها داشته باشند. او می‌گوید:‌ «بعضی از مسئولان رسیدگی به امور معلولان را جزء وظایف قانونی خود نمی‌دانند، این درحالی است که مدیریت شهری، مناسب‌سازی معابر را برای آسایش معلولان انجام می‌دهد که جای قدردانی دارد. با این وجود بهتر است برای رسیدن به نتایج بهتر، پژوهش‌های علمی بیشتری انجام و از معلولان برای اجرای طرح‌های شهری نظرخواهی شود.»

بهمن افروز هم معتقد است تا زمانی که آمار دقیقی از تعداد معلولان و نیازهای آنها جمع‌آوری نشود، ممکن است خدمت‌رسانی به این قشر از افراد جامعه به‌درستی انجام نشود.

کد خبر 757309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha