زهرا کشوری: چند سال پیش باورش هم سخت بود که شهروندان معلول هم می‌توانند به راحتی در شهر تردد کنند و بدون آنکه شهر برایشان همانند یک سد تسخیر ناپذیر باشد همانند سایر شهروندان حتی از امکانات حمل‌ونقل شهری هم استفاده کنند.

  اما با نگاهی که مدیریت شهری تهران به معلولان داشته تا آنها هم بتوانند مانند هر شهروند دیگری از حقوق مساوی در شهر برخوردار باشند، به تدریج شاهد آن هستیم که معلولان نه تنها در معابر تهران بلکه در وسایل حمل‌ونقلی مانند مترو و اتوبوس‌های ویژه هم تردد می‌کنند. این تصاویر حاکی از آن است که شهروندان معلول هم تغییرات جدید در پایتخت را پذیرفته و به مدیریت شهری اعتماد کرده‌اند که پایتخت را برای حضور آنها مناسب‌سازی کرده است.

چنانچه در ماه‌های اخیر به وفور شاهد این هستیم که معلولان و حتی شهروندانی که از ویلچر برای تردد استفاده می‌کنند هم قدم به تونل‌های زیرزمینی شهر گذاشته و ترجیح می‌دهند به جای استفاده از آژانس و صرف هزینه‌های گزاف به راحتی با استفاده از مترو و اتوبوس‌های تندرو در شهر تردد کرده و کارهایشان را انجام دهند بدون آنکه نیاز به حضور یک همراه داشته باشند.

حضور معلولان که روی ویلچر نشسته‌اند و با کمک ماموران ایستگاه‌های مترو از قطارهای شهری استفاده می‌کنند، رنگ جدی‌تری به کلانشهری چون تهران داده است. افزایش روزافزون این افراد در ایستگاه مترو نشان می‌دهد که این غول آهنی هم سرانجام توانسته است اعتماد این گروه را هم به‌خود جلب کند.

شاید دیگر کمتر روزی در مترو تردد کنید و نبینید که یک شهروند معلول با ویلچر در حال سوار شدن بر قطار نیست. معاون تجهیزات سازمان قطار شهری تهران هم عنوان می‌کند که اخیرا متوجه استقبال این قشر از سیستم مترو شده‌اند و به همین دلیل هم به تمام ایستگاه‌ها ابلاغ کرده‌اند که تمام تمهیدات را برای تردد راحت‌تر این شهروندان فراهم کنند.

یکی از معلولان که به گفته خودش مسافر هر روز مترو شده، عنوان می‌کند که در ایستگاه‌های مختلف پس از پیاده شدن از قطار با حضور مامور ایستگاهی که به کمکش می‌آید به سمت آسانسورهای نصب شده در ایستگاه راهنمایی می‌شود و تا زمان رسیدن به سطح خیابان این همراهی مامور مترو ادامه پیدا می‌کند. البته در برخی ایستگاه‌ها هم که هنوز آسانسور نصب نشده باشد چند مامور قطار کمکش می‌کنند تا با استفاده از پله‌های برقی به سطح خیابان برسد. البته جعفر ربیعی خواستار توجه بیشتر معلولان به علایم راهنمایی در ایستگاه‌های مختلف قطار شهری شد.

به گفته وی به محض ورود به یک ایستگاه، کافی است نگاهی به نقشه‌های نصب شده در روی دیوارها داشته باشید تا متوجه شوید که این ایستگاه در ورود و خروج مجهز به سیستم آسانسور هست یا خیر. همین نقشه‌ها به شما می‌گویند که پس از خروج از این ایستگاه‌ها آیا می‌توانید از اتوبوس‌های خط واحد استفاده کنید.

معاون تجهیز و نوسازی قطار شهری همچنین از آمادگی ماموران ایستگاه‌های مترو برای کمک به افراد معلول و نابینا برای استفاده از آسانسور و ورود به قطار خبر می‌دهد. البته وی تاکید می‌کند که این کمک جزو وظایف ماموران متروی تهران است و به همین دلیل هم از معلولان می‌خواهد که درصورت کمک ماموران آن را مترادف ترحم و تعابیری مانند آن تلقی نکرده و از ماموران ایستگاه‌ها بخواهند تا درصورت نیاز تا سطح معابر آنها را همراهی کنند.
وی روشندلان را افراد بسیار باهوشی می‌داند که گرچه از نعمت بینایی محروم هستند اما سایر حواس‌های آنها قوی است و به راحتی می‌توانند راه خودشان پیداکنند اما در مورد معلولان همه پرسنل موظف به یاری آنها هستند.

ایستگاه‌های مجهز به آسانسور

ربیعی آماری از ایستگاه‌های مجهز به آسانسور را برای استفاده بهتر معلولان در اختیار همشهری عصر قرار می‌دهد. به گفته وی در حال حاضر در 10 ایستگاه 29 آسانسور قابل استفاده است. در ایستگاه‌های چون امام خمینی، میرداماد، صادقیه، ترمینال جنوب، خزانه، علی‌آباد کتول، هفت‌تیر، شوش آسانسور وجود دارد که روزانه مورد استفاده مسافران قطار شهری قرار می‌گیرد. البته وی تاکید می‌کند که تعداد این آسانسورها تا دو هفته دیگر به 40 آسانسور می‌رسد.برآوردهای سازمان قطار شهری نشان می‌دهد که برای پوشش کامل این سیستم در تمام ایستگاه‌های خطوط کنونی به 75 آسانسور احتیاج است که به گفته ربیعی تا پایان سال 87 همگی به بهره‌برداری می‌رسند.

بلیت نیم‌بها برای معلولان

معلولان حتی می‌توانند در سیستم مترو از بلیت نیم‌بها هم استفاده کنند. البته برای بار اول باید در ایستگاه امام‌خمینی مراجعه و کارت شناسایی ارائه کنند تا این بلیت را دریافت کنند اما برای شارژهای بعدی می‌توان از تسهیلات سایر ایستگاه‌ها هم استفاده کرد.
همچنین معلولان به تازگی به راحتی از خطوط اتوبوسرانی هم استفاده می‌کنند. چنانچه در مورد خطوط اتوبوس‌های تندرو هم بارها مشاهده شده که معلولان به کمک مامورانی که در ایستگاه‌های BRT حضور دارند از این سیستم هم استفاده می‌کنند. چرا که در این ایستگاه‌ها علاوه بر حضور ماموران ویژه، به‌دلیل تردد سریع اتوبوس‌ها و ازدحام کمتر، امکان حضور معلولان مناسب‌‌تر است.

البته شهردار تهران طبق وعده قبلی که به جامعه معلولان شهر تهران داده بود ون‌هایی را هم در اختیار آنها قرار داده که قرار است برای ترددهای این قشر از شهروندان در سطح شهر مورد استفاده قرار بگیرد.

البته شهرداری تهران پس از طرح وسیع ساماندهی معابر پایتخت برای تردد معلولان که مسیرهایی مانند ولیعصر (عج)، انقلاب و آزادی که با استقبال شهروندان معلول مواجه شد، وعده داده در تمام طرح‌های آتی شهری یکی از اولویت‌ها را طراحی طرح‌ها به نحوی قرار دهد که برای این قشر از شهروندان هم قابل استفاده باشد.

کد خبر 56317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز