همشهری آنلاین: دو مخترع نیوزیلندی می‌گویند اولین پاهای روباتیک برای کمک به راه رفتن افراد دچار فلج دو پا را ساخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این پاهای بیونیکی برای اولین بار روز پنجشنبه 15 ژوئیه در انظار عموم بر روی هایدن آلن، 23 ساله، که از پنج سال پیش پس از یک حادثه موتورسیکلت از سینه به پایین فلج شده است، مورد آزمایش قرار گرفت.

آلن گفت تجربه ایستادن و راه رفتن با اتصال این پاهای بیونیکی فوق‌العاه بود و او دوباره احساسی مانند یک انسان طبیعی را کرد.

او به خبرنگاران گفت: "این که بتوان در حالت ایستاده با افراد دیگر در همان سطح نگاه آنان صحبت کرد، از جنبه اجتماعی برای فرد معلول بسیار سودمند است."

مخترعان این وسیله، ریچارد لیتل و رابرت ایروینگ که در دهه 1990 از اسکاتلند به نیوزلند مهاجرت کردند، هفت سال پیش به ایده رسیدند و 7.1 میلیون دلار برای تولید این پای بیونیک خرج کردند.

مخترعان برای ساختن این اسکلت خارجی روباتیک 38 کیلوگرمی که با جوی استیک کنترل می شود، و رکس (Rex) نامیده می‌شود، از فیلم "بیگانه‌ها" الهام گرفتند که در آن شخصیت اصلی فیلم ریپلی (سیگورنی ویور) برای مقابله با بیگانه‌های فضایی، سوار یک اسکلت خارجی روباتی می‌شود.

این مخترعان در وب‌سایت خود Rexbionics.com می‌نویسند: "رکس یک جایگزین واقع‌گرایانه برای ایستادن و راه رفتن بدون صندلی چرخدار است."

"این وسیله به کاربر امکان می‌دهد که از پله‌ها بالا رود، بنشیند‌، بایستد، و به عقب، جلو و پهلوها حرکت کند- و فرصتی برای افراد روی صندلی چرخدار که می‌خواهند راه بروند، فراهم می‌آورد."

اما رکس با قیمت هنگفت 150000 دلاری به بازار آمده است و تنها در نیوزیلند قابل در دسترس است، اما مخترعان گفتند سال آینده در سراسر جهان فروخته خواهد شد.

شرکت رکس بیونیک، سازنده این پای بیونیکی، اکنون 25 مهندس مکانیک- الکترونیک (مکاترونیک) و نرم‌افزار را در استخدام دارد، و معتقد است در سال‌های آینده تقاضا برای این محصول بیش از عرضه آن پیشی خواهد گرفت و آنها از هم اکنون بررسی‌هایی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد که افراد تا 250000 دلار برای این وسیله خواهند پرداخت.

کد خبر 111697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز