اهالی وصفنارد پس از دیدن مشکلی در محله، بلافاصله به مسجد اعظم وصفنارد می‌روند و با امام‌جماعت این مکان مذهبی در میان می‌گذارند. حجت‌الاسلام «علی ولی‌نژاد زرنقی» سال‌هاست لباس خدمت به تن کرده و اعتقاد دارد شهروندان در کنار نیاز به افزایش آگاهی دینی و مذهبی، شایسته داشتن محله‌ای‌ آباد هستند.

حجت الاسلام ولي‌نژاد

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: جوان است و با انرژی. همه روزه چندبار سر تا ته محله وصفنارد در منطقه۱۷ را طی می‌کندتا از نیازها و مشکلات هر کوچه و خیابان باخبر ‌شود. با هر قشری به زبان خودش مشغول صحبت می‌شود و توانسته با جوانان زیادی رفاقت و از آنها برای انجام کارهای خداپسندانه و فعالیت در مسجد اعظم وصفنارد استفاده کند.

«محمود محمدعلی‌نژاد» یکی از ساکنان محله وصفنارد است که از نزدیک با فعالیت‌های حجت‌الاسلام ولی‌نژاد آشنایی دارد. او می‌گوید: «علی‌نژاد در کنار فعالیت و اقامه نماز جماعت در مسجد اعظم وصفنارد، پیگیر حل مشکلات محله و مردم است. بارها او را با لباس روحانیت درحال خدمت به اهالی دیده‌ام و افتخارش این است که وقت و انرژی خود را برای آسایش مردم صرف کند.»

او به خصلت‌های دیگر این روحانی اشاره و عنوان می‌کند: «علی‌نژاد از جمله افرادی است که منتقدانش را دوست دارد و همیشه مایل است تا دیگران کارهایش را نقد کنند. با اهالی، به‌خصوص جوانان ارتباط خوبی برقرار می‌کند و یکی دیگر از ویژگی‌هایش، راهنمایی خوب دیگران است. من هم همیشه از او برای انجام کارهایم مشورت می‌گیرم. شاید باور نکنید، چندی پیش که برای مأموریت‌کاری به برزیل رفته بود، با او تماس گرفتم و از همانجا مرا راهنمایی کرد و صبورانه پاسخ سؤال‌ها و درخواست‌هایم را داد.»

خدمت روحانی ۴۷ساله در محله ۴۲۰ساله
محمود محمدعلی‌نژاد

وی مهم‌ترین فعالیت علی‌نژاد را پیگیری برای رفع آبگرفتگی و آب‌ماندگی در معابر از جمله خیابان فرخنده می‌داند که سال‌ها اهالی و خانواده‌ها را در زمستان با چالش روبه‌رو می‌کرد.

تعصب زیادی به محله دارد

«علی فروزان» عضو هیئت امنای مسجد اعظم وصفنارد و از ساکنان قدیمی منطقه است. در همین محله به دنیا آمده‌ و می‌گوید: «با اینکه حجت‌الاسلام ولی‌نژاد مدت زیادی نیست که ساکن محله وصفنارد شده، اما تعصب زیادی به اینجا دارد و پیگیر حل مشکلات محله و اهالی است. اهالی هم به او اعتماد دارند و نیازهای شهری و حتی مشکلات خانوادگی خود را با علی‌نژاد در میان می‌گذارند. برادرشان هم امام‌جماعت یکی از مساجد شهرستان اسلامشهر است و شنیده‌ام همین ویژگی را دارد و پیگیر مشکلات مردم است.»

خدمت روحانی ۴۷ساله در محله ۴۲۰ساله
علی فروزان

او یکی از اقدامات ولی‌نژاد را پیگیری برای جدول‌گذاری جدید در معابر عنوان می‌کند که سبب شد این عملیات در خیلی از کوچه‌ها و خیابان‌های محله وصفنارد انجام شود.

«محمد ملکی» با بیان اینکه مردمداری حجت‌الاسلام ولی‌نژاد زبانزد همه اهالی است و پیگیری‌هایش سبب شده تا مشکلات محله از جمله آسفالت و جدول نامناسب کوچه‌های شهید ایوب قاسمی و علامه مجلسی حل شود، می‌گوید: «با کمک او قصد داریم خیریه‌ای در مسجد راه‌اندازی کنیم تا خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌بضاعت را شناسایی و به‌صورت مستمر به آنها کمک کنیم. همچنین، زیباسازی ورودی محله هم از کارهایی است که حجت‌الاسلام ولی‌نژاد پیگیری می‌کند.»

خدمت روحانی ۴۷ساله در محله ۴۲۰ساله
محمد ملکی

او ادامه می‌دهد: «دغدغه همیشگی‌ ولی‌نژاد، حل مشکلات محل زندگی و آسایش هم‌محله‌ای‌هایش بوده و هست. برای همین از هر فرصتی برای پیگیری نیازهای شهری اهالی و اعلام آنها به مسئولان استفاده می‌کند. پس از شروع به فعالیت در مسجدجامع وصفنارد هم، کانون فرهنگی و هنری اسوه را راه‌اندازی کرد که هدف از آن برپایی کلاس‌های آموزشی متعدد است. به عنوان نمونه، در یکی از این کلاس‌ها، جمعی از تحصیلکرده‌های محله وصفنارد بدون هیچ چشمداشتی به رفع اشکالات درسی بچه‌ محل‌های خود می‌پردازند. قرائت روزانه قرآن و برگزاری جلسات روضه‌خوانی در شب‌های جمعه هم، از دیگر فعالیت‌هایی است که حجت‌الاسلام ولی‌نژاد در انجام آنها پیشقدم شده است.»

مبلّغ مذهبی در داخل و خارج از کشور

حجت‌الاسلام ولی‌نژاد متولد سال۱۳۵۵ است و در شهر «زرنق» تبریز به دنیا آمده است. در کودکی مکبّر مسجدجامع شهرشان بود و سال۱۳۷۴ وارد حوزه علمیه تبریز شد. سال۱۳۸۰ به قم مهاجرت کرد تا در کلاس‌های درس آیات عظام وحید خراسانی، سبحانی و سیدحسن خمینی شرکت کند. افتخار بزرگ خود را شرکت در کلاس‌های درس خارج مقام معظم رهبری می‌داند و ۱۶سال به‌صورت مستمر به‌عنوان مبلّغ مذهبی به شهرهای مختلف آذربایجان شرقی رفته است. البته او این کار را در خارج از کشور هم پیگیری می‌کند که نمونه آخر آن، سفر به برزیل برای آشنایی مردم با دین مبین اسلام بوده است. فعالیت‌های مستمر او سبب شد تا سال۱۳۸۰ به‌عنوان روحانی نمونه در آذربایجان شرقی انتخاب شود و سال۱۳۹۲ پس از انتخاب به‌عنوان امام جماعت مسجدجامع وصفنارد، از قم به تهران آمد و در همین محله ساکن شد. او می‌گوید: «افتخار بزرگی است که در این مسجد اقامه نماز می‌کنم چون علمای شاخص و برجسته‌ای امام‌جماعت آن بوده‌اند. مسجدجامع وصفنارد از مساجد بسیار قدیمی تهران است و گفته می‌شود همانند این محله ۴۲۰سال قدمت دارد.»

خدمت روحانی ۴۷ساله در محله ۴۲۰ساله

حجت‌الاسلام ولی‌نژاد معتقد است اهالی مشارکت خوبی در تفکیک زباله و تخلیه به موقع پسماندها در مخازن دارند، اما با این وجود، محله وصفنارد نیازمند مخازن زباله بیشتری است. او عنوان می‌کند که دغدغه‌اش پیدا کردن راهی برای ثابت ماندن مخزن‌های زباله است، چرا که برخی افراد اقدام به جابه‌جایی سطل‌ها می‌کنند تا خودرو خود را پارک کنند. همچنین آرزو دارد در این محله قدیمی زباله‌گردی را نبیند که برای پیدا کردن پسماندهای خشک از جمله پلاستیک، محتویات مخازن را بیرون می‌ریزد.

او پیگیر است تا سرعتکاه در خیابان‌های اصلی، به‌خصوص اطراف مدارس ابتدایی شهید مطهری و شهید نوران نصب شود تا خودروها به دلیل سرعت زیاد سبب ایجاد مشکل برای دانش‌آموزان نشوند.  ولی‌نژاد می‌گوید: «این محله ۲مشکل اساسی دارد. اتوبوس‌های تندرو در این محله توقف ندارند و ایستگاه نزدیک به اینجا در بزرگراه شهید آیت‌الله سعیدی و ابتدای خیابان بهاران است. به همین دلیل اهالی مجبورند مسافت زیادی تا رسیدن به ایستگاه اتوبوس طی کنند. مشکل دیگر این محله، مکانیزه نبودن پل هوایی در ورودی محله است. زمانی که هنوز بزرگراه شهید آیت‌الله سعیدی (جاده ساوه) ساخته نشده بود، بقعه امامزاده زید(ع) در محدوده این محله قرار داشت که به دلیل ساخت این بزرگراه، به منطقه۱۸ الحاق شده است. اهالی وصفنارد اموات خود را در این امامزاده دفن کرده‌اند و برای رفتن به امامزاده و زیارت قبور مجبورند از پل هوایی استفاده کنند. بالا رفتن از پله‌های زیاد برای افراد مسن دردساز است و باید اقدامی برای مکانیزه شدن آن انجام داد.»

کد خبر 754587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha