نباید مسافت زیادی را با پای پیاده طی کند، اما هر روز چند نوبت سراسر محله را با قدم‌های بلند طی می‌کند تا اگر مشکلی دیده می‌شود در اسرع وقت گزارش کند.

حیدر زال

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل امیرانی: «حیدر زال» جانباز دوران دفاع‌مقدس است که از ناحیه پا، شکم و کتف آسیب دیده، ولی خیلی‌ها از این موضوع بی‌خبرند. زمانی که سن کمی داشت در فعالیت‌های انقلابی شرکت می‌کرد و حالا هم سال‌هاست که پیگیر نیازهای شهری ساکنان محله جلیلی است.

یک‌جابند نیست و مدام از سویی به سوی دیگر می‌رود. انگار وقت کمی برای انجام کارها دارد. در یک‌ساعتی که همراه با «حیدر زال» در محله جلیلی چرخیدیم مدام سراغ اهالی و کاسبان محله جلیلی می‌رفت و از آنها درباره مشکلات محله و خواسته‌های شهری‌شان می‌پرسید. دوست ندارد درباره خودش حرف بزند و به سؤالات ما جواب‌های کوتاه می‌دهد. متولد ۱۱ تیر سال ۱۳۴۷ است. افتخار بزرگش این است که در محله جلیلی به دنیا آمده و دوست ندارد مدیون ساکنان این محله شود و از مشکلات‌شان بی‌خبر بماند. می‌گوید: «محله جلیلی از محله‌های قدیمی منطقه ۱۷ است و زمانی که خیلی از نقاط این منطقه‌آباد نشده و خانه‌ای در آنها ساخته نشده بود، خانواده‌های زیادی در اینجا زندگی می‌کردند. این خانواده‌ها گردن ما حق دارند. آنها در برهه‌های مختلف پای نظام ایستادند و شایسته امکانات بیشتری هستند. در زمان انقلاب حضور چشمگیری در راهپیمایی‌ها داشتند و در دوران دفاع‌مقدس هم شهیدان زیادی تقدیم اسلام کردند. هر جا به کمک‌های مردمی نیاز بوده، همین خانواده‌های کم‌بضاعت مشارکت جدی داشته‌اند که نمونه‌اش کمک به سیل‌زده‌ها و زلزله‌زده‌ها بود.»

  • تربیت در خانواده‌ای زحمتکش و انقلابی

پدرش کارگر بود و سواد چندانی نداشت. مادر خانواده هم سواد قرآنی داشت. فرزندان خود را صالح بار آوردند، آن هم در روزگاری که احتمال بیراهه رفتن بچه‌ها زیاد بود. «عباس زال» در همین خانواده رشد کرد و در دوران دفاع‌مقدس شهید شد. «مجتبی زال» لباس روحانیت پوشید و مدتی هم امام جماعت مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) شد.
«حیدر زال» هم کارشناسی الهیات دارد و گرایش او فقه و حقوق اسلامی است.
 در زمان جنگ تحمیلی با وجود سن کم با حضور در کلاس‌های آموزشی مساجد امام زمان(عج)، موسی‌بن‌جعفر(ع) و یوم‌الغدیر با نحوه امدادرسانی به مصدومان آشنا شد و به همین دلیل توانست در ۱۴ سالگی به جبهه اعزام شود. در عملیات‌های مختلفی مثل والفجر مقدماتی، والفجر یک و ۴ به‌عنوان امدادگر فعالیت کرد و حین کمک‌رسانی به زخمی‌ها، نحوه امدادرسانی به جانبازان را به رزمنده‌ها آموزش داد.
 سال ۱۳۶۵ در عملیات والفجر ۸ کمک‌آرپیجی‌زن بود و در همین عملیات در منطقه فاو به درجه جانبازی نایل آمد.

  • افتخار به یک محله و جوانان مبارز و انقلابی‌اش

خودش را مدیون شهدای انقلاب و دوران دفاع‌مقدس می‌داند و اسم تک تک جانبازان و شهدای محله را می‌داند. با یادی از گذشته می‌گوید: «افتخار خانواده‌ها این بود که فرزندان‌شان در راه انقلاب شهید یا مجروح شوند. بعضی از بچه‌محل‌ها هم که در مبارزات انقلابی شرکت داشتند، اما آن زمان مجروح یا شهید نشدند در دوران دفاع‌مقدس به این افتخار دست پیدا کردند. نمونه‌اش شهید «حسن قلی‌زاده» بود. ساواکی‌ها بارها برای دستگیری‌اش به محله آمدند و نتوانستندکاری از پیش ببرند. او بعد از پیروزی انقلاب فرمانده پایگاه بسیج مسجد امان زمان(عج) شد و در زمان جنگ به جبهه رفت و به شهادت رسید.
 برادر همسرم شهید «محرمعلی مقدم» همین سرنوشت پرافتخار را داشت و ساواکی‌ها برای دستگیری او تلاش زیادی کردند.

سعید زنجانی/ شهروند
  • پیگیری ۲ موضوع مهم در محله

زال بازنشسته شرکت گاز است. او پیگیری مشکلات مردم را به خانه‌نشینی ترجیح داده است. قبل از آن هم مشکلات و نیازهای محله جلیلی را شناسایی و به مسئولان اعلام می‌کرد.
این جانباز دوران دفاع‌مقدس برگزاری کلاس برای آشنایی بچه‌های محله با مضرات مصرف موادمخدر را موضوع مهمی می‌داند تا آگاهی آنها درباره این موضوع افزایش پیدا کند.
همچنین پیگیر است در سرای محله وصفنارد امکاناتی برای کودکان سندروم داون فراهم شود تا برای انجام حرکات اصلاحی و شرکت در کلاس‌های آموزشی مسافت زیادی طی نکنند.

سعید زنجانی/ شهروند
  • پیشنهاد برای رفع مشکل مخازن زباله

معضلی که با زال در میان گذاشته‌ام و پیگیر است تا حل شود رسیدگی به وضعیت مخازن زباله است. عده‌ای از زباله‌گردها، محتویات سطل‌ها را در معابر پخش و چهره محله را زشت می‌کنند. زال پیشنهاد داده تا این سطل‌ها به در و اهرم پا مجهز شوند تا از انتشار زباله و بوی آنها در محله جلوگیری شود و اهالی هم مجبور به لمس در مخازن نشوند.

جواد قربانی/ کاسب
  • نظارت بر امور محله

زال از ساکنان دلسوز محله جلیلی است. وقتی می‌بیند هزینه‌هایی در محله شده که تمام یا بخشی از آنها هدر رفته غصه می‌خورد.
نمونه‌اش سنگفرش نامناسب بخش‌هایی از بازار جلیلی است که باعث شده به دلیل استفاده از مصالح نامرغوب سنگفرش از زمین جدا شود. همچنین کوچه‌هایی در محله برای انشعاب شرکت‌های مختلف حفاری شده و آسفالت آنها به خوبی انجام نشده و زال پیگیر است تا نظارت بر چنین کارهایی بیشتر شود.

حسن شیری/ کاسب
  • اهالی به او اعتماد دارند

زال در خانواده‌ای مذهبی رشد کرده و اهالی به او و خانواده‌اش اعتماد دارند. به همین دلیل با آنها درددل می‌کنند. من هم هر زمان مشکلی در محله ببینم به او اطلاع می‌دهم و مطمئنم در اسرع وقت پیگیری می‌کند.

  • رسیدگی به معیشت نیازمندان

اگرکاری از دست او بربیاید حتماً برای محله و اهالی انجام می‌دهد. برای رسیدگی به وضعیت معیشت اهالی تلاش زیادی کرده، ولی به هرحال نمی‌توان از یک نفر انتظار داشت که به تنهایی همه مشکلات را حل کند.

کد خبر 585379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha