همشهری آنلاین: طول عمر مصرف‌کنندگان متناوب اعتیادآورهای جدید نهایتا دو تا سه سال است و معمولا پس از سه ماه از آغاز مصرف، فرد مصرف‌کننده کم‌کم به جنون و پریشان‌حالی دچار می‌شود.

معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد در گفت‌وگو با ا یسنا با بیان این خبر افزود: عمده مصرف‌کنندگان اعتیادآورهای جدید در سنین پایین هستند و اکثرا اولین تجربه خود را می‌گذرانند، لذا مصرف‌کنندگان اعتیادآورهای جدید عمدتا کهنه کار و باسابقه نیستند.

دکتر آذرخش، با اشاره به فروش برخی مواد اعتیادآور با نام‌های جدید در بین جوانان، بر نبود آشنایی کافی جامعه نسبت به اعتیادآورهای جدید که با ترکیب یکسان اما نام‌های متنوع در بازار توزیع می‌شوند، تاکید و بیان کرد: اصولا تعداد طبقه‌های مواد مخدر چندان زیاد نیست و تنها نام و ظاهر این مواد متنوع و متفاوت می‌شود تا هم مشتری لازم برای آن‌ها پیدا شود و هم آن‌هایی که سابقا از مواد آشنا و قدیمی سرخورده شده‌اند، به امید پیدا کردن مواد جایگزین، به اعتیادآورهای جدید روی ‌آورند.

وی با بیان این که اعتیادآورهایی که به نام جدید در بین جوانان توزیع می‌شود، عمدتا ترکیبی از مرفین، آمفتامین یا کوکائین هستند، تاکید کرد که جوانان نباید فریب نام اعتیادآورهای جدید را بخورند، زیرا تنها نام این مواد تغییر کرده و ترکیب آن‌ها متشکل از همان اعتیادآورهای آشناست.

معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد، ترکیب عمده اعتیادآورهای جدید را مت‌آمفتامین و از نوع مواد محرک خواند و هشدار داد: هر ماده‌ای مصرف می‌شود، به تبع آن مصرف‌کننده به اصطلاح عوام، «بی‌خودی» شاد و شنگول می‌شود و حس می‌کند که به طور ناگهانی، روحیه‌اش از این رو به آن رو شده است. توانش یک دفعه‌ افزایش می‌یابد و غم و غصه‌هایش به طور لحظه‌ای فراموش می‌شود.

وی با افزودن این مطلب که دارو و ماده‌ای که با مصرف به شما لذت آنی می‌بخشد، قطعا در حال ضرر زدن به بخش‌هایی از بدن است که دیر یا زود خود را بروز خواهد داد، ادامه داد: خیلی از نوجوانان و جوانانی که اعتیادآورهای جدید را مصرف می‌کنند، می‌گویند که از اعتیادآوری این مواد آگاه نبوده‌اند؛ این در حالیست که وابستگی به مصرف این مواد و تخریب آن‌ها قطعا بسیار بیشتر از مخدرهای سنتی است؛ تا آنجا که ایجاد حالت جنون، پرخاشگری، خودکشی و زوال عقلی را از عمده عوارض مصرف این مواد می‌توان نام برد.

مکری همچنین یادآور شد: طول عمر مصرف‌کنندگان متناوب اعتیادآورهای جدید نهایتا دو تا سه سال است و نباید فراموش شود که معمولا پس از سه ماه از آغاز مصرف، فرد مصرف‌کننده کم‌کم به جنون و پریشان‌حالی دچار می‌شود، یعنی دچار اوهام می‌شود و افکار عجیب و غریب به سراغش می‌آید؛ این در حالیست که مخدرهای سنتی حداقل افراد را فقط معتاد می‌کرد، اما اعتیادآورهای جدید علاوه بر این که فرد را معتاد می‌کند، وی را دیوانه هم می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بر اساس برخی پژوهش‌ها، آغاز اعتیاد از سنین جوانی صحت دارد، گفت: اصولا شروع مصرف مواد اعتیادآور از همان سنین است و طبعا وقتی قرار است که پدیده‌ای از سنین 15 تا 25 سالگی ظاهر شود، محل آغاز آن یا مدرسه است، یا خوابگاه، یا دانشگاه، زیرا افراد در این سنین معمولا در این نوع مراکز هستند

کد خبر 75435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز