گروه اجتماعی: مدیرکل امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد‌مخدر خبر داد:

 خط ملی مشاوره رایگان اعتیاد تا نیمه دوم بهمن سال‌جاری به‌صورت رسمی در تهران آغاز به کار می‌کند.

هومان نارنجی‌ها به خبرنگار ایسناگفت: راه‌اندازی خط تلفن ملی مشاوره رایگان اعتیاد، براساس تفاهمنامه همکاری مشترک منعقد شده میان سازمان بهزیستی کشور و ستاد مبارزه با مواد‌مخدرصورت می‌گیرد.

وی جزئیات طرح راه‌اندازی خط تلفن ملی مشاوره رایگان اعتیاد را اینگونه توضیح داد: درفاز اول این طرح، 30 مشاور متخصص در حوزه اعتیاد، پاسخگوی پرسش‌های هموطنان از سراسر کشور خواهند بود.

این مسئول، راه‌اندازی خط تلفن ملی مشاوره اعتیاد را در حکم سرنخی برای برنامه‌ریزی‌های مسئولان در زمینه‌هایی چون انتخاب مناسب‌ترین راه‌های اطلاع‌رسانی به روز در مورد مواد اعتیادآور و اعتیاد به مردم کشور توصیف کرد.

نگرانی خطر توسعه تولید مواد‌مخدر

از سوی دیگر فرمانده نیروی انتظامی در مصاحبه با شبکه تی‌آرتی ترکیه با اشاره به اینکه توسعه مواد‌مخدر در دنیا یک موضوع بسیار نگران‌کننده است، اظهار کرد: بین 30 تا 40 درصد مواد‌مخدری که از افغانستان وارد ایران می‌شود، توسط پلیس کشف می‌شود.

سردار اسماعیل احمدی مقدم افزود: همکاری بین دو کشور ایران و ترکیه در چند سال اخیر خصوصا در بحث مبارزه با تروریسم روند رو به رشد داشته است.

فرمانده نیروی انتظامی با تأکید بر اینکه یکی از منابع مالی تروریسم قاچاق مواد‌مخدر است، خاطرنشان کرد: در گذشته که مناطق مرزی ما در اشغال گروه‌های تروریستی و غیرقانونی بود، لابراتوارهای زیادی در آنجا وجود داشت که تریاک را به هروئین ومرفین تبدیل می‌کردند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون براساس اطلاعاتی که ما داریم، در مناطقی از ترکیه با مرز عراق تروریست‌ها و گروه‌های مافیای مواد‌مخدر لابراتوارهای تبدیل مواد‌مخدر دارند.

احمدی‌مقدم با اشاره به اینکه نمی‌توانیم ادعا کنیم اهداف تروریست‌ها توسعه مواد‌مخدر است، ادامه داد: تروریست‌ها اتکای زیادی به قاچاق مواد‌مخدر به‌عنوان منبع مالی دارند.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی جغرافیای کشت مواد‌مخدر، تحت اشغال گروه‌های غیرقانونی است که هیچ ممانعتی برای کشت آن به‌عمل نمی‌آورند و تامین‌کننده بخشی از منابع مالی آنهاست.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه توسعه مواد‌مخدر در دنیا یک موضوع بسیار نگران‌کننده است، اظهار داشت: بین 30 تا 40 درصد مواد‌مخدری که از افغانستان وارد ایران می‌شود، توسط پلیس کشف می‌شود. سردار مقدم یادآور شد: از زمان فروپاشی دولت افغانستان و اشغال شوروی در حدود 30 سال گذشته، کشت و تولید مواد‌مخدر به آرامی رشد کرد.

وی اضافه کرد: در سال‌های آخر حکومت طالبان که تلاش می‌کردند برای ایجاد وجاهت ‌بین‌المللی جلوی مواد‌مخدر را بگیرند، تولید آن در افغانستان به 200 تن در سال 2001 کاهش پیدا کرد که با حضور نیروهای غربی شاهد این هستیم که تا سال 2007 تولید مواد‌مخدر به 8 هزار و 200 تن رسید.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه براساس اعلام UNODC تولید مواد‌مخدر در افغانستان
دو برابر مصرف جهانی است، افزود: این افزایش موجب ارزان شدن بیش از حد این ماده افیونی شده است.

سردار احمدی‌مقدم تصریح کرد: با توجه به حجم بسیار بالای مواد‌مخدر و اقدامات کنترلی شدید کشورمان در مرزها، قاچاقچیان تلاش می‌کنند این مواد را سبک و خلوص آن را افزایش دهند.

وی ادامه داد: امروزه شاهد این هستیم که قاچاقچیان با پیش‌سازی‌های جدید و با استفاده از لابراتوارهای پیشرفته، مواد‌مخدر را 17 تا 20 بار سبک می‌کنند و از آن هروئین سفید می‌گیرند که برای جوانان و مصرف‌کنندگان بسیار خطرناک است. 

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه گسترش تولید مواد‌مخدر در مرزهای شرقی کشور باعث ایجاد ناامنی و شرارت شده و از طرفی بازار مصرف داخلی ایران را از سنتی به مواد شیمیایی جدید تبدیل کرده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از معتادان کشور ما الگوی مصرف خود را از تریاک به هروئین تغییر داده‌اند که برای آنها بسیار خطرناک است.

کد خبر 71689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز