گروه اجتماعی: دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اگر معتادی به مراکز درمانی مراجعه نکند مجرم شناخته می‌شود

اسماعیل احمدی مقدم در افتتاحیه سمینار منطقه‌ای کاهش آسیب‌های مصرف موادمخدر در آسیای میانه و خاورمیانه در مجتمع شقایق افزود: از نظر ما معتاد یک مجرم مشروط است که اگر به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کند مجرم تلقی نمی‌شود.

وی با اشاره به تولید بی‌وقفه موادمخدر در افغانستان با ظرفیت 95 درصد و تامین بیش از 60 درصد هروئین در بازارهای مصرف و ناکامی نیروهای خارجی برای برقراری امنیت در این کشور عنوان کرد: این وضعیت باعث شده است مردم منطقه بیش از هر زمان دیگری در معرض آسیب‌های متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار بگیرند.

مشاور رئیس‌جمهوری ادامه داد: ستاد مبارزه با موادمخدر در 2 سال گذشته با اتخاذ سیاست بیمار انگاری معتادان توجه ویژه‌ای را به گسترش طرح‌های کاهش آسیب در کشور مبذول داشته و ضمن اجرای برنامه‌های متعدد با بهره گیری از تجارب بین‌المللی و تعامل با کشورهای منطقه و مراکز تحقیقاتی معتبر عملکرد مؤثر و موفقی در اجرای این طرح‌ها داشته است.

احمدی مقدم از برگزاری این سمینار به‌عنوان یک راه میانبر در جهت تحقق اهداف کاهش آسیب در منطقه نام برد و اظهار داشت: در سال میلادی گذشته با تقویت اقدامات مقابله با ورود، حدود 560 تن انواع مواد‌مخدر در کشور کشف شد که بالاترین میزان کشفیات در سطح جهانی است.

وی توضیح داد: از جمله مهم‌ترین نکات مطرح و مورد توجه در روند درمان معتادان و پیشبرد برنامه‌های کاهش آسیب، ایجاد مراکز درمانی و تسهیل در دسترسی و استفاده از امکانات درمانی توسط معتادان است به‌طوری که بتوانند در توسعه کمی و کیفی درمان آنان مؤثر باشند.

احمدی مقدم از توزیع سرنگ و نصب و به‌کارگیری دستگاه‌های توزیع در مکان‌های خاص برای استفاده بهداشتی در جهت جلوگیری از گسترش ایدز به‌عنوان یکی دیگر از راه‌های کاهش آسیب در کشور نام برد و تصریح کرد: توسعه برنامه درمان نگهدارنده با متادون نیز از جمله مهم‌ترین برنامه‌هایی بوده که در کاهش آسیب مصرف موادمخدر مؤثر بوده است.

٥/٢ میلیون دلار اعتبار برای درمان نگهدارنده

وزیر رفاه و تامین اجتماعی نیز در این نشست از اختصاص 5/2میلیون دلار اعتبار برای درمان نگهدارنده اعتیاد در سال گذشته خبر داد.

عبدالرضا مصری با ابراز خرسندی از هماهنگی و نزدیکی دیدگاه‌های جهانی نسبت به مسئله مبارزه با مواد‌مخدر، اظهار کرد: در سال‌های گذشته، مقابله با مواد‌مخدر حرف اول را می‌زد، اما پس از آن پیشگیری و کاهش عرضه به کمک مقابله آمدند، اما هم اکنون رکن چهارم یعنی خود معتادان به کمک ارکان قبلی نیز شتافته‌اند.

مصری گفت: تمام جوامع از جمله جامعه ما یک نیمه پنهان معتاد دارد که جمعیت آنها نامشخص و مدیریت آنها سخت است، البته خوشبختانه در ایران به‌دلیل رفع پیگرد قضائی معتادان تحت درمان، شناسایی این نیمه‌پنهان راحت‌تر صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در گذشته ما شاهد 2 موج HIV و موج ناشی از معتادان تزریقی بودیم که خسارت‌های غیرقابل جبرانی را به تمامی جوامع وارد کرده‌ است.

پولی برای درمان معتادان نداریم

وزیر رفاه همچنین در حاشیه این سمینار تاکید کرد: بیمه درمانی معتادان به‌دلیل نداشتن اعتبار لازم قابل اجرا نیست.

مصری افزود: خدمات ترک اعتیاد با بیمه‌ها نیست چون بسیاری از کارشناسان معتقدند اعتیاد یک امر خودخواسته است و به تصمیم خود فرد بر می‌گردد.

وی یادآور شد: به همین دلیل بحث‌های کارشناسی زیادی در حال انجام است که آیا استفاده از امکانات ترک اعتیاد باید به‌صورت بیمه‌ای ارائه بشود یا خیر.

مصری خاطرنشان کرد: اگر قرار بر انجام این کار باشد بودجه خیلی زیادی می‌برد به‌طوری که پیش‌بینی ما برای درمان با متادون حداقل 500 میلیارد تومان برای یک جامعه یک میلیون نفری از معتادان نیاز است که الان این اعتبارات را نداریم.

مهار ایدز بین معتادان تزریقی

معاون سلامت وزارت بهداشت نیز در این سمینارگفت: ایران نخستین کشور در حال توسعه در دنیاست که موفق شد روند اپیدمی ایدز در بین معتادان تزریقی را مهار کند.

حسن امامی رضوی افزود: اعتیاد بعد از سوانح رانندگی، بیماری‌های قلبی و افسردگی، چهارمین بیماری در ایران است.

وی ادامه داد: اعتیاد علاوه بر انتشار بیماری‌های منتقله از راه خون، عوارض دیگری از جمله هزینه‌های اجتماعی، کاهش توانایی تولید در جامعه، کاهش درآمد خانواده‌ها، افزایش حوادث ترافیکی و افزایش فعالیت‌های خلاف قانون را به جوامع تحمیل می‌کند.

کد خبر 66790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز