دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سوئیسی‌ها یکشنبه 30 نوامبر (10 آذر) از طرح پارلمان که به معتادان به هروئین اجازه می‌دهد آنرا با تجویز دریافت کنند حمایت کردند

این امر موجب خشم جمع دیگری شده است (محافظه‌کاران سوئیس)  که اعتقاد دارند در نتیجه این اقدام جرائم افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز حدود 68 درصد افراد شرکت‌‌کننده به تجویز هروئین که قبلا بوسیله پارلمان تایید شده بود، رای دادند و تجربه‌ای را که از سال 1994 در حال انجام بود، به شکل دائمی درآوردند.

این رفراندوم بوسیله حزب مردم سوئیس (SVP) برپا شده بود که خواستار آن بود که این تصمیم پارلمان ملغی شود.

حامیان این برنامه می‌گویند اجازه دادن به معتادان برای دریافت قانونی هروئین باعث می‌شود که احتمال روی آوردن آنها به جرائم برای پرداخت هزینه اعتیادشان کاهش یابد و این شیوه درمانی میزان مرگ و میر آنها را نیز کاهش می‌دهد.

ام مخالفان این طرح هم می‌گویند کار چندانی برای تشویق مصرف‌کنندگان به ترک کردن هروئین انجام نشده است.

شهرهای سوئیس در دهه 1990 با مشکلات ناشی از  اعتیاد به داروهای غیرمجاز دست به گریبان بودند، اما اکنون گفته می‌شود جرائم مربوط به اعتیاد کاهش یافته و سلامت معتادان به خاطر طرح‌های بهداشتی دولت بهبود پیدا کرده است.

حزب سوسیال دموکرات سوئیس در بیانیه‌ای در این مورد اعلام کرد: "رای دهندگان نشان دادند شرایط دهه 90 - با صحنه‌های علنی مصرف مواد مخدر در همه شهرها - اکنون باید به گذشته سپرده شود."

حزب سبز سوئیس هم از نتیجه این رفراندوم استقبال کرد.  اما حزب مردم سوئیس گفت که از نتیجه رفراندوم ناامید شده است و قانون تجویز هروئین نتوانسته است به هدف ترک دادن معتادان دست یابد.

این حزب در بیانیه‌اش افزود: "چارچوب قانونی جدید به نفع مافیای مواد مخدر خواهد بود و دوباره به صحنه‌های علنی مصرف مواد مخدر باز خواهیم گشت و کار پلیس و وزارت دادگستری حتی مشکل‌تر خواهد شد. چندین هزار معتاد به مواد مخدر دیگر نمی‌توانند دیگر کار کنند و برای گذران زندگی به کمک‌های اجتماعی و بیمه معلولیت وابسته خواهند شد."

شورای فدرال سوئیس در سندی که پیش از این رفراندوم منتشر شد، اعلام کرد معتادانی اجازه شرکت در این برنامه را خواهند داشت که معیارهای سخت مربوط به آن را داشته باشند.

در ابتدای سال 2008، از 26000 معتادی که در سوئیس تحت درمان بودند و بسیاری از آنها از داروی صناعی جایگزین متادون استفاده می‌کردند، برای 1300 نفر هروئین تجویز می‌شد.

وزارت کشور سوئیس در وب‌سایت خود در این مورد گفته است:

"برنامه ترک با کمک هروئین (HAT) برای کمک به مصرف‌کنندگان به شدت وابسته به هروئین طراحی شده که سایر گزینه‌های درمانی در مورد آنها موفقیت آمیز نبوده است."

در یک رفراندوم دیگر که در روز یکشنبه برگزار شد، سوئیسی‌ها جرم‌زدایی از مصرف کانابیس (حشیش) را با 63 درصد رای مخالف بر ضد طرحی که سوسیال دموکرات‌ها و حزب سبز از آن حمایت می‌کردند، رد کردند

کد خبر 69786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز