همشهری آنلاین: مدیرکل اجرایی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: معتادانی که تا اواسط بهمن به مراکز درمانی مراجعه نکنند، مجرمند

به گزارش ایسنا، مدیر کل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: معتادانی که تا اواسط بهمن به مراکز درمانی مراجعه نکنند و تحت درمان قرار نگیرند، از این تاریخ به عنوان مجرم و متهم شناخته می‌شوند و براساس گزارشات مردمی شناسایی شده و به عنوان مجرم به مراکز درمان اجباری و مراکز بازپروری منتقل خواهند شد.

زاهدیان در نشست خبری در حاشیه همایش هم‌اندیشی جانشینان دبیر و روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر شرق کشور در مشهد، با بیان این خبر افزود: کشفیات مواد مخدر در کشور نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش داشته‌ است.

وی تلاش نیروها و افزایش میزان تولید مواد مخدر افغانستان را از علل اصلی افزایش میزان کشفیات مواد مخدر در کشور دانست و گفت: 20 درصد مواد مخدر وارد شده به کشور، کشف و شناسایی می‌شود که این رقم در دنیا 15 درصد است.

مدیر کل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: در سال گذشته 580 هزار نفر از معتادانی که خودشان تمایل به ترک داشتند، در قالب طرح نجات تحت پوشش درمان اعتیاد قرار گرفتند و این امر به قطع ارتباط معتادان با قاچاقچیان و اختلال در شبکه‌های قاچاقچی کمک زیادی کرد.

زاهدیان خاطر نشان کرد: 30 تا 40 درصد مواد مخدری که از طریق مرزها وارد کشور می‌شود، در کشور مصرف شده و مابقی به سایر کشورها ترانزیت می‌شود.

وی افزود: اعتبار مواد مخدر در کشور 77 میلیارد تومان است، در حالی که افاغنه سالانه چهار میلیارد دلار از تجارت مواد مخدر درآمد دارند. این میزان اعتبار با توجه به امکانات کشور خیلی خوب است، ولی در مقایسه با میزان تهدید و رقم گردش مواد مخدر، ناچیز است.

زاهدیان از انسداد مرزها و برطرف کردن خلاءهای مرزی موجود خبر داد و گفت: در قالب یک طرح پایلوت، در اسفند ماه امسال 130 کیلومتر از مرزهای زابل به عنوان یکی از نقاط اصلی ورود مواد مخدر، با امکانات الکترونیکی به طور کامل در کنترل نیروها قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که لابراتوارهای افغانستان از حالت سنتی و قدیمی خارج شده و بعد از حضور نیروهای غربی با آخرین تکنولوژی‌ها در زمینه تولید مواد مخدر فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: مواد پیش‌ساز مثل اسیدها و مواد مادر برای تبدیل تریاک به کراک از غرب تامین می‌شود و با وجود کنترل NICB (کمیته نظارت بر داروهای مخدر سازمان ملل) مواد به طور قاچاق از مرزهای هوایی تحت کنترل دولت‌های غربی عبور می‌کند و به لابراتورهای افغانستان می‌رسد.

مدیر کل امور اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌ که ایران یکی از پیشگامان بزرگ دنیا در امر درمان اعتیاد است، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، تعداد معتادانی که برای ترک مواد مخدر مراجعه می‌کنند، به 800 هزار نفر برسد.

کد خبر 72790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز