همشهری آنلاین: رئیسان‌جمهوری ایران و ترکمنستان پس از گفت‌وگوهای خصوصی و برگزاری نشست مشترک میان هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در این کنفرانس مطبوعاتی با تشکر از سفر رئیس‌جمهوری ترکمنستان به ایران گفت: روابط دو کشور برادرانه و دارای ریشه‌های عمیق است. اراده دو کشور و دو دولت بر گسترش روابط است و هر دو دولت مصمم هستند که در همه زمینه‌ها از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

رئیس‌جمهوری کشورمان گفت: در همکاری‌های بین‌المللی، مسایل اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و تجارت و مسایل فرهنگی پیشنهاداتی خوبی به تایید هر دو رئیس‌جمهور رسید.

او به اسناد امضا شده میان مقامات دو کشور اشاره کرد و گفت: این اسناد گام های جدیدی در گسترش روابط میان دو کشور است.

احمدی‌نژاد گفت: افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و تروریسم و جنایات سازمان یافته تهدیدی علیه امنیت منطقه است و قرار شد در این زمینه‌ها با هم همکاری‌های مشترکی داشته باشیم.

وی به ساخت خط آهن میان ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: این خط آهن مورد تاکید ماست و اگر ساخته شود به همراه خود آبادانی، برادری و دوستی برای هر دو کشور می‌آورد.

رئیس‌جمهور کشورمان هم‌چنین در ادامه گفت: در زمینه همکاری در دریای خزر و بزرگداشت دانشمندان و مفاخر علمی دو کشور نیز با هم تفاهماتی داشتیم. فضای حاکم بر دو کشور فضای دوستی و همکاری‌ها برادرانه است و هر دو کشور تلاش می‌کنیم تا آبادانی و صلح برای منطقه به وجود بیاید.

قربانقلی بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان در ابتدای سخنانش با تشکر از دعوت رسمی احمدی‌نژاد از وی برای سفر به ایران، سلام‌های گرم ملت ترکمنستان را به مقامات و مردم ایران ابلاغ کرد.

وی افزود: ما دیدگاه‌های مشترک فراوانی با هم داریم و در تمام زمینه‌ها با هم مذاکرات خوبی داشتیم. از جمله در حوزه نفت و گاز، دیدگاه‌های دو کشور مشترک بود. هر دو کشور تلاش می‌کنند که در منطقه امنیت و صلح برقرار شود.

محمداف خاطرنشان کرد: ما در بحث امنیت مبارزه با تروریسم جنایات سازمان یافته و مبارزه با مواد مخدر گفت‌وگوهای خوبی با هم داشته‌ایم. روابط ما هم اکنون در سطح بسیار خوبی قرار دارد و در یک‌سال گذشته حجم مبادلات تجاری‌مان 5/1 برابر شده است.

رئیس‌جمهور ترکمنستان در بخش دیگری از سخنان خود به تفاهم‌ بین مقام‌های دو کشور در بخش گاز اشاره کرد و گفت: کشور ترکمنستان اخیرا میادین گازی بزرگی را کشف کرده است و ما می‌خواهیم درباره استخراج گاز از این میادین با ایران همکاری کنیم. در حوزه حمل و نقل و ارتباطات کارهای عظیمی در حال انجام است که از جمله راه‌آهن قزاقستان، ترکمنستان و ایران است که درباره ساخت آن مذاکرات خوبی داشته‌ایم.

او برگسترش فرهنگی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: ما یک همایش بین‌المللی درباره معماری قدیم داریم که در این زمینه نیز با مقامات ایران گفت‌وگوهایی داشتیم.

محمداف با دعوت از احمدی‌نژاد برای سفر به ترکمنستان گفت: معتقدم روابط ما به جاهای خوبی رسیده است و همین جا از ایران دعوت می‌کنم که برای ساخت خط لوله گاز از میادین جدید نفتی با ما همکاری کنند.

قبل از کنفرانس مطبوعاتی اسناد همکاری در حوزه‌های گاز و کمیسیون‌های اقتصادی، میان مقامات دو کشور امضا شد.

هم‌چنین یک بیانیه مشترک که به امضای رئیسان‌جمهور دو کشور رسیده بود، قرائت شد.

کد خبر 75299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز