همشهری آنلاین: رئیس مجلس در آخرین روز سفر خود به اروپا، در مادرید با مقامات و چهره‌های سرشناس سیاسی اسپانیا دیدار می‌کند.

به گزارش مهر علی لاریجانی صبح با رئیس شرکت نفتی رپسول در هتل ریتس؛ محل اقامت خود دیدار کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تا دقایقی دیگر برای ملاقات با خوزه بونو رئیس کنگره نمایندگان اسپانیا و صرف صبحانه کاری در محل کنگره اسپانیا حاضر می شود.

لاریجانی در ادامه برنامه‌ها امروز دوشنبه 21 بهمن خود ساعت 11 به وقت محلی با حضور در کاخ سانتاکروز با میگل آنخل موراتینوس وزیر امور خارجه اسپانیا دیدار و مذاکره خواهد داشت.

لاریجانی ساعت 12:30 به وقت اسپانیا در کاخ مونکلوا با خوزه لوئیس رود‌یگز زاپاترو نخست وزیر اسپانیا دیدار و گفتگو می‌ند.

ملاقات با ماریانو راخوزی رئیس حزب مردمی اسپانیا که در هتل ریتس انجام خواهد شد، پایان بخش دیدارهای سیاسی و مذاکرات دیپلماتیک علی لاریجانی در اسپانیا خواهد بود.

رئیس مجلس کشورمان در پایان سفر 4 روزه خود به آلمان و اسپانیا ساعت 17 به وقت محلی در هتل ریتس شهر مادرید محل اقامت خود در کنفرانسی خبری با رسانه های اسپانیا، ایران و دیگر رسانه‌های بین المللی و منطقه ای نتایج سفر خود را تشریح خواهد کرد و به سئوالات مختلف خبرنگاران رسانه های جمعی پاسخ خواهد داد.

لاریجانی ساعت 19 به وقت اسپانیا، مادرید را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

نمی‌توان ایران را تهدید کرد
لاریجانی در اولن روز سفر خود به اسپانیا در میان ایرانیان مقیم این کشور گفت: محاسبات و ادله نشان می‌دهد ایران در موقعیتی قرار گرفته که نمی‌توان آن را تهدید کرد.

به گزارش ایسنا علی لاریجانی با بیان اینکه تاریخ همیشه کمک کننده برای شناختن بهتر آینده است، گفت: انقلاب اسلامی در 30 سال گذشته حرکت تکاملی نشان داد. نیاز به تعریف آن نداریم؛ صحنه تاریخ این را نشان می‌دهد. شرایط و اشکالات گذشته را رهبران ایران به درستی درک کرده‌اند.

لاریجانی با بیان اینکه استراتژی ایران و انقلاب عمیق و حاکی از تدبیر درست بود، افزود: ممکن است تاکتیک‌ها اشتباه باشد و مهم این است که جهت‌گیری ملت درست باشد.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه خیلی‌ها باور نمی‌کردند که مسلمانان به راحتی بتوانند حکومت تشکیل دهند و جایگاه‌شان را تعریف کنند، گفت: ایران قبل از انقلاب به خاطر ارتباط با اسرائیل افول کرده بود ولی پس از انقلاب جهت‌گیری ایران به سمت دانشهای بنیادین صحیح بود. بی‌هزینه نبود ولی برای کشور ما جهش‌هایی به وجود آورد.

لاریجانی به موضوع هسته‌یی اشاره کرد و اصل این حرکت را ارزشمند دانست و افزود: می‌ارزید کشور ما صاحب فناوری پیشرفته شود و در حالتی قرار گیرد که کشورهای دیگر تهدیدش نکنند.

لاریجانی با بیان اینکه توان ملی ایران افزایش یافته است، تاکید کرد: عیبی ندارد در مقطعی زحمت بکشیم که فرزندان ما در آینده با راحتی و بدون اضطراب زندگی کنند البته باید از این مسیر، داهیانه عبور کرد.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر نسبت به موضوع هسته‌یی ایران با خودشان شوخی می‌کنند، افزود: تراز ایران در منطقه تغییر کرده است.

رییس مجلس به استقلال سیاسی موجود در ایران اشاره کرد و آن را ارزشمند دانست و با بیان اینکه نمی‌گویم بی‌جهت راجع به دیگران حرف زده شود، تصریح کرد: همین که به راحتی درباره مسایل دنیا اظهار نظر شود ارزشمند است .

به گفته وی ملاحظه کاری در عالم سیاست زیاد است، اما اینکه ایران و مسوولان آن در موضوع غزه ایستادند و فشار آوردند پرارزش است.

وی با بیان اینکه ایرانی که منزوی بود و حکومت دیکتاتوری داشت به حکومت دموکراتیک تبدیل شده است و نمایندگان و رییس جمهور با رای مردم انتخاب می‌شوند، عنوان کرد: در غرب همه قبول دارند که ایران کشوری دموکراتیک است.

وی در ادامه با بیان اینکه در بسیاری از کشورها نخست‌وزیر می‌تواند مجلس را منحل کند اما در ایران هیچ کس حق انحلال مجلس را ندارد، افزود: تا وقتی که مجلس با رای مردم باشد هیچ وقت دیکتاتوری به وجود نمی‌آید.

وی تاکید کرد: در مساله هسته‌یی کشورهای غربی اشتباه کردند که وارد موضوع شدند و ما نیز باید روی دلایلی که ما را به این دستاورد رساند تاکید کنیم و تلاش کنیم زمینه فکری برای دانشهای مختلف در جوامع مختلف به وجود آوریم و امیدواریم این راه با تلاش نسل جدید با سرعت بیشتر طی شود.

لاریجانی تصریح کرد: در وضعیت جهانی و تحولات جایگاه انقلاب و آینده‌اش درخشان است اگر با دقت عمل شود بسیاری از تهدیدات از بین رفته یا کاهش می‌یابد.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: محاسبات و ادله نشان می‌دهد ایران در موقعیتی قرار گرفته که نمی‌توان آن را تهدید کرد و امیدواریم این مسیر با دقت طی شود و ایرانیان هر روز با اقدامات خود گام به پیش داشته باشند.

لاریجانی در پایان خطاب به ایرانیان مقیم مادرید حاضر در این جلسه گفت: ارزش شما برای ما بالاست امیدواریم اگر مشکلاتی باشد برطرف شود و هرجا علاقه‌مند هستید زندگی و تحصیل کنید.

قبل از سخنرانی لاریجانی در جمع ایرانیان مقیم مادرید، طیبه صفایی رییس فراکسیون زنان مجلس گفت: مجلس هشتم با ریاست لاریجانی قدرتمندانه مسیر رشد را طی می‌کند و هوشمندانه قوانین را به نفع آحاد مردم و زنان مورد تصویب قرار می‌دهد و قدرت نظارت را ارتقا بخشید.

وی ادامه داد: بنده به عنوان مسئول فراکسیون زنان تلاش می‌کنم جایگاه زنان را در جامعه اسلامی تبیین کنم.

وی ادامه داد: جهانی که شعار مساوات و برابری می‌دهد نتوانسته کرامت و عزت به زن ببخشد.

وی همچنین با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: خودباوری در تمام اقشار جامعه به خصوص قشر زنان از جمله رهاوردهای انقلاب اسلامی است.

در این جلسه همچنین شهیدی، معاون وزیر خارجه کشورمان نیز با اشاره به 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب گفت: 22 بهمن روزی است که ملت از چنگال دشمن نجات پیدا کرد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران یک مشت به دهن غرب و یک مشت به دهان شرق کوبید و امروز مساله هسته‌یی و فردا مسائل دیگری دارد.

وی خطاب به حاضران در جلسه با اشاره به تشکیل شورای ایرانیان، هدف از تشکیل این شورا را تسهیل مشکلات ایرانیان مقیم خارج دانست و گفت: سفارت ما در اسپانیا تلاش می‌کند که مشکلات ایرانیان رفع شده و برای آنها آسودگی ایجاد شود.

کد خبر 74978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز