همشهری آنلاین: پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ با سخنان یوآخیم گائوک، رئیس جمهور آلمان گشایش یافت. نبرد قدرت در اوکراین، جنگ داخلی سوریه، برنامه‌هسته‌ای ایران و صلح خاورمیانه از مهم‌ترین موضوع‌های مورد بحث این کنفرانس است.

آغاز به کار پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ با سخنرانی رئیس جمهور آلمان

به گزارش ایسنا، در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰ رئیس‌ دولت، ۵۰ وزیر خارجه و وزیر دفاع و بیش از ۹۰ هیئت از کشورهای مختلف جهان حضور دارند. در مراسم گشایش این کنفرانس یوآخیم گائوک‌، رئیس‌جمهور آلمان، خواستار نقش بیش‌تری برای آلمان در زمینه رفع تنش‌ها و تامین امنیت جهان شد.

پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ تا روز یکشنبه ادامه دارد. در نشست‌های بزرگ و کوچک این کنفرانس مهمترین مسائل جهان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کنار وضعیت بحرانی اوکراین و سوریه، رایزنی پیرامون روند صلح خاورمیانه، برنامه هسته‌ای ایران و رسوایی شنودهای آژانس امنیت ملی آمریکا در برنامه امسال کنفرانس گنجانده شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، قرار است ویتالی کلیچکو، قهرمان پیشین بوکس و یکی از رهبران اصلی مبارزات مردم اوکراین در حاشیه کنفرانس با جان کری وزیرخارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند.

سوزان رایس، مشاور امنیتی باراک اوباما و چاک هاگل، وزیر دفاع از سوی رئیس‌جمهور آمریکا ماموریت یافته‌اند که با شرکت در نشست مونیخ اعتماد متحدان این‌کشور را، که به علت ماجرای شنودهای آژانس امنیت‌ملی آمریکا تضعیف شده است، بازسازی کنند.

در همین حال پلیس مونیخ پیش‌بینی کرده که تا 5000 نفر در تظاهرات اعتراضی علیه کنفرانس شرکت خواهند کرد. جنبش "همکاری برای صلح" با صدور بیانیه‌ای نوشته است: «کنفرانس امنیتی طرفدار جنگ است.»

به گزارش دویچه‌وله، رئیس‌جمهور آلمان در سخنرانی افتتاحیه خود تصریح کرد که آلمان باید به‌عنوان یک شریک خوب نقش مصمم‌تر و بنیادی‌تری در زمینه امنیت و حل مشکلات جهان به‌عهده گیرد و اجازه ندارد چشم بستن به مسائل جهان و راحت‌طلبی را پشت "گناه تاریخی‌" خود پنهان کند. در غیر این‌صورت خویشتن‌داری این کشور به نوعی "امتیاز‌طلبی" تفسیر خواهد شد.

رئیس‌جمهور آلمان در این سخنرانی از جمله تاکید کرد: «آلمان هرگز تنها راه‌حل‌های خالص نظامی را مورد پشتیبانی قرار نمی‌دهد، بلکه در عرصه سیاسی پیش می‌رود و همه راه‌حل‌های دیپلماتیک را به کار خواهد بست. اما هرگاه در موارد کاملا استثنائی بحث برسر مداخله نیروهای نظامی باشد، آلمان نه باید به‌طور اصولی نه بگوید و نه به‌صورت واکنشی بله.»

رئیس‌جمهور آلمان افزود: «آلمان باید آماده باشد که برای امنیتی که دیگران ده‌ها سال حفظ مسئولیت آن را به‌عهده داشته‌اند بیشتر تلاش کند.»

وی استدلال کرد که آمریکا قصد دارد از حضور نظامی بین‌المللی خود بکاهد و اروپا نیز به‌خاطر بحران مالی درگیر مسائل خودش است. گائوک گفت که آلمان پس از وحدت شرق و غرب کشور در مسیر تبدیل شدن به ضامن امنیت بین‌المللی سرعت کافی نداشته است.

پیش از رئیس‌جمهور، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز روز پنجشنبه در دیداری با بان‌کی ‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد گفته بود که آلمان باید در زمینه حل تنش‌های بین‌المللی بیش‌ از پیش دخالت کند.

کد خبر 247931
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز