سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر آموزش و پرورش گفت: از جمعیت حدود 70 میلیون نفری کشور بیش از 85 درصد باسواد هستند.

به گزارش  واحد مرکزی خبر، علیرضا علی احمدی در نشستی خبری با ارائه گزارشی از عملکرد 30 ساله آموزش و پرورش افزود‌: این درحالی است که پیش از انقلاب، فقط 48 و نیم درصد از جمعیت 37 میلیونی کشور باسواد بودند.

وی گفت: اکنون بیش از 95 درصد افراد 10 تا 39 ساله از سواد عمومی بهره مند هستند و در این زمینه با کشورهای پیشرفته تفاوت چندانی نداریم.

علی احمدی با بیان این که 55 درصد دانشجویان کشور را دختران تشکیل می‌دهند افزود: پوشش تحصیلی دختران پیش از انقلاب 37 و نیم درصد بود اما اکنون به بیش از 48 درصد و این رقم در دانشگاه به 55 درصد رسیده است.

وی با اشاره به گسترش پوشش واقعی تحصیلی در 30 سال پس از انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب از میان افرادی حائز آموزش ابتدایی، فقط 60 درصد به مدرسه می‌رفتند اما این رقم اکنون به 99 درصد افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: این رقم در مقطع تحصیلی راهنمایی از 31درصد به 92 درصد
و در مقطع متوسطه از 17 و نیم درصد به 87 درصد رسیده است.

علی احمدی با اشاره به گسترش بسیار سریع آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور اضافه کرد:
پیش از انقلاب فقط 15 آموزشکده فنی و حرفه‌ای با عنوان انستیتو تکنولوژی در کشور وجود داشت اما اکنون165 آموزشکده در کشور دایر و در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد فعال است.

وی افزود:اکنون همچنین 116 مرکز تربیت معلم در سراسر کشور و نیز دانشگاه شهید رجایی فعالیت دارد.

وزیر آموزش و پرورش، موفقیت دانش آموزان در کسب مدال‌های مختلف در مسابقات جهانی را از دیگر دستاوردها بیان و اضافه کرد: دانش آموزان ما در این رقابت‌ها تاکنون 99 مدال طلا ، 189 مدال نقره و 108 مدال برنز کسب کرده‌اند.

علی احمدی گفت : همچنین اکنون 1046 مدرسه شاهد و 607 مدرسه ایثارگران در کشور دایر است که پیش از انقلاب وجود خارجی نداشته‌اند.

وی افزود: اکنون 550 خانه معلم و مرکز آموزشی رفاهی در کشور وجود دارد که پیش از انقلاب یکی از این مراکز نیز وجود نداشت.ژ

وزیر آموزش و پرورش، شمار مراکز درمانی فرهنگیان را در پیش از انقلاب یکی دو واحد و شمار کنونی این مراکز را 140 واحد درمانی و شمار پژوهش سراهای دانش آموزی را نیز 300 واحد در کشور اعلام کرد.

علی احمدی همچنین از ساخت روزانه 10 مدرسه در کشور به طور متوسطه خبر داد.
وی گفت: شمار دانش آموختگان رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش از سال 71 تاکنون حدود 9 میلیون نفر است که وارد بازار کار یا دانشگاه‌ها شده‌اند.

وزیرآموزش وپرورش با اشاره به اقدامات گسترده برای تحقق عدالت آموزشی در کشور افزود:ایجاد مدارس استثنایی، تیزهوشان، روستا مرکز، مدارس از راه دور، بزرگسالان و سواد آموزی از فعالیت‌های آموزش و پرورش برای تحقق این هدف است.

علی احمدی با اشاره به فعالیت‌های آموزش و پرورش در عرصه‌های بین‌المللی گفت: اکنون 143 مدرسه ایرانی در 72 کشور جهان دایر است در حالی که پیش از انقلاب چنین مدارسی وجود نداشت.

وی گفت: اکنون از لحاظ کمک به نظام آموزش و پرورش برخی کشورهای منطقه از لحاظ
جهت گیری‌ها، تولید کتاب‌های درسی و تربیت معلم ایفای نقش می‌کنیم دامنه این فعالیت‌ها و همکاری‌ها به کشورهای آفریقایی هم تسری یافته است و فرصت خوبی برای این کار داریم.

احمدی با اشاره به برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای ارتقای سطح تحصیلی فرهنگیان گفت: پیش از انقلاب، متوسط سنوات تحصیلی شاغلان آموزش و پرورش دیپلم بود اما اکنون درصد دیپلمه‌ها به شدت کاهش یافته و به سمت لیسانس و بالاتر سوق یافته است

کد خبر 74933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز