گروه اجتماعی- علی اصغر محمدی: با تعطیلی تنها کانون فعال حرکات اصلاحی دانش‌آموزان، رسما همه کانون‌های حرکات اصلاحی و شناسایی ناهنجاری‌های اسکلتی دانش‌آموزان در پایتخت تعطیل شد.

البته فعالیت این مرکز که در منطقه 5 آموزش و پرورش واقع است از ابتدای امسال به‌دلیل نبود بودجه تعطیل شده‌بود. این در حالی است که مسئولان ذی‌نفع حاضر نبودند این موضوع را رسما اعلام کنند.

در حالی که ۸۰ درصد دانش‌آموزان شهر تهران از ناهنجاری قامتی و اسکلتی خفیف یا شدید رنج می‌برند، کارشناس مسئول توسعه تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران از تعطیل شدن تمام کانون‌های حرکات اصلاحی و شناسایی ناهنجاری‌های اسکلتی دانش‌آموزان در شهر تهران خبر داد.

حسین قاسمی در باره دلایل تعطیلی این کانون‌ها به مهر گفت: ابلاغ نشدن بخشنامه و دستورالعمل از سوی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر فعالیت این کانون‌ها موجب تعطیلی آنها شد.

وی معتقد است مشکل ما اکنون کمبود اعتبار در این زمینه نیست بلکه این کانون‌ها نیازمند قانون جامع و دستورالعمل اجرایی از سوی اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش هستند.

وی اعلام کرد که این مراکز از سال گذشته و با هدف رفع مشکلات اسکلتی و قامتی دانش‌آموزان در آموزش و پرورش شهر تهران راه‌اندازی شده بود که در مناطق 2، 5، 10، 14و 19 فعالیت می‌کردند.

ظاهرا این کارشناس فراموش کرده که تیر ماه امسال به همشهری گفته بود که تنها کانون‌ حرکات اصلاحی و شناسایی ناهنجاری‌های اسکلتی در منطقه 5 فعال است.

قاسمی اعلام کرده‌بود که این کانون‌ها در مناطق 2، 10، 14 و 19 به‌علت نداشتن بودجه تعطیل یا برای راه‌اندازی و سرویس‌دهی مطلوب به اعتبار نیاز دارند.

ناهنجاری قامتی ۸۰ درصد دانش‌آموزان تهرانی

قاسمی در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه ۸۰ درصد دانش‌آموزان شهر تهران از ناهنجاری قامتی و اسکلتی خفیف یا شدید رنج می‌برند، اظهار کرد: مراکز شناسایی این ناهنجاری‌ها به‌علت نبود بودجه قادر به سرویس دهی مناسب نیستند.

کانون‌های شناسایی ناهنجاری‌های قامتی و اسکلتی برای مراجعه دانش‌آموزانی است که به تشخیص مربی تربیت بدنی دارای ناهنجاری‌هایی همچون سر به جلو، گردن کج، شانه افتاده و نامتقارن، پشت گرد، کمر صاف، پشت کج، زانوی پرانتزی و کف پای صاف هستند.

ناهنجاری قامتی دختران بیش از پسران

تحقیقات در میان دانش‌آموزان تهرانی نشان داده است که اغلب دانش‌آموزان یک یا 2 ناهنجاری قامتی و اسکلتی خفیف یا شدید دارند. این نکته‌ای است که کارشناس مسئول توسعه تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد.

وی خاطر نشان کرد: ناهنجاری قامتی و اسکلتی در میان دانش‌آموزان دختر بیش از پسران است. علت اصلی ناهنجاری قامتی و اسکلتی در بین تمامی دانش‌آموزان کمبود فعالیت بدنی و عادات نادرست بدنی است.

میز و نیمکت‌های غیراستاندارد عامل ناهنجاری‌های اسکلتی

وی استفاده نامناسب از وسایل شخصی مانند کیف و کفش، وضعیت نادرست نشستن، ایستادن، راه رفتن و خوابیدن را از علل مهم بروز ناهنجاری‌های اسکلتی دانست و تاکید کرد: میز و نیمکت‌های غیراستاندارد مدارس و حتی اتوبوس و پارک باعث تشدید این ناهنجاری می‌شود.

کارشناس مسئول توسعه تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: دیواره‌های پشت و کف بیشتر نیمکت‌های موجود مدارس استاندارد نیستند و در نتیجه به عضله و عروق خونی دانش‌آموزان فشار وارد می‌کنند و این امر باعث تغییر ساختار بدنی دانش‌آموزان و عادات غلط در طرز نشستن آنها می‌شود.

یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز ناهنجاری قامتی

مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش نیز چندی پیش با بیان اینکه حدود یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز کشور ناهنجاری قامتی دارند، گفت: 12 درصد دانش‌آموزان دختر و 10‌درصد دانش‌آموزان پسر این ناهنجاری را دارند.

‌غلامرضا کمانه افزود: آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که شایع‌ترین ناهنجاری‌های قامتی پشت گرد است که در اثر بد نشستن دانش‌آموزان به‌وجود می‌آید.

با وجود اینکه 80 درصد دانش‌آموزان شهر تهران از ناهنجاری قامتی و اسکلتی خفیف یا شدید رنج می‌برند و تنها کانون‌ حرکات اصلاحی و شناسایی ناهنجاری‌های اسکلتی در تهران تعطیل شده است باید منتظر یک بحران در این زمینه باشیم.

کد خبر 74408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز