شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه بورس: ظاهرا قرار است به همین زودی‌ها گره از بخت بورس و بانک ملت بازشود

 و قبل از به آخر رسیدن سال از نفس افتاده 5درصد از سهام نخستین بانک دولت در تالار حافظ به حراج گذاشته شود، اتفاقی که براساس وعده سازمان خصوصی‌سازی‌ بنا بود آخرین ماه پاییز یا نخستین ماه زمستان به‌وقوع بپیوندد اما به‌علت برخی از اشکالات درصورت‌های مالی و البته رکود بازار به تاخیر افتاد، دست آخر هم وقتی خبر صدور دستور توقف واگذاری‌ها به گوش سهامداران رسید متولی فروش اموال دولت دست به کار شد و برای اقناع اهالی بورس و تکذیب خبر، وعده داد به هر نحو ممکن سهام بانک ملت را روی میز فروش خواهد گذاشت.

به هر حال هیات پذیرش اوراق بهادار که هفته پیش عرضه سهام نخستین بانک دولت را به ارائه امید نامه جدید منوط کرده بود دیروز در آخرین جلسه خود با ورود بانک ملت به بورس به‌صورت مشروط موافقت کرد. مدیرعامل شرکت بورس در این خصوص گفت: هیات پذیرش چند شرط برای عرضه سهام بانک ملت در بورس تعیین کرد.

حسن قالیباف‌اصل از اعلام شروط و جزئیات پذیرش بانک ملت خودداری کرد و در عین حال وعده داد که این اطلاعات در پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت بورس منتشر شود.

به هر حال براساس شنیده‌های خبرنگار همشهری شروطی که مدیرعامل شرکت بورس از تشریح آنها خودداری کرده آن اندازه سختگیرانه نیست که ورود سهام بانک ملت در روزهای باقیمانده از بهمن یا دست کم هفته اول آخرین ماه سال جلوگیری کند، به این ترتیب انتظار می‌رود حداکثر تا 2 هفته دیگر چشم سهامداران به دیدن سهام شرکت تازه از گرد راه رسیده روشن شود.

توپ در زمین سازمان حسابرسی

مسئول خصوصی‌سازی‌ بانک ملت هم درخصوص این پیش شرط‌ها به فارس گفت: سازمان حسابرسی گزارش مربوط به سیستم‌های کنترل داخلی بانک ملت را در این هفته ارائه خواهد کرد تا این شرط جدید بورس لحاظ شود.

فتحعلی خوش بین با اشاره به برگزاری جلسه هیات پذیرش اظهار داشت: در مدت زمان اندک تمام مدارک مورد نیاز برای عرضه سهام نخستین بانک دولتی در بورس ارائه خواهد شد.

او ادامه داد: این بانک در حالی سال گذشته مورد پذیرش هیات پذیرش اوراق بهادار قرار گرفته که یکی از شرط‌های تعیین شده جدید، ارائه گزارش سازمان حسابرسی از سیستم‌های کنترل داخلی بانک ملت بود که به گفته مسئولان سازمان حسابرسی، ظرف هفته جاری این گزارش دریافت خواهد شد.

سازمان حسابرسی از 30 دی ماه سال‌جاری وظیفه داشته چنین گزارشی را تهیه کند. به گفته خوش بین امیدنامه قبلی مربوط به سال 85 بود که به درخواست هیات پذیرش، امیدنامه جدیدی براساس اطلاعات و مستندات سال مالی 86 تهیه و نهایی شد و چهارشنبه گذشته به شرکت بورس ارسال شد.

اما در شرایطی که مسئولان خصوصی‌سازی‌ بانک ملت تلاش می‌کنند به طریقی توپ را به زمین سازمان حسابرسی بیندازند و تاخیر این سازمان را دلیل تعویق در عرضه سهام اعلام کنند، سازمان حسابرسی اعلام کرد که گزارش حسابرسی شده 6 ماهه کوچک‌ترین ارتباطی به پیش شرط‌های بورس ندارد.

تأخیرها ربطی به گزارش 6 ماهه ندارد

به گفته کاظم نجفی علمی، رئیس سازمان حسابرسی ارائه گزارش‌های 6 ماهه مخابرات و بانک ملت در مراحل پایانی خود قرار دارد ولی عرضه سهام بانک ملت و بازگشایی نماد مخابرات در انتظار ارائه گزارش‌های حسابرسی شده نیست، بلکه به شرایط بورس و نظر مسئولان مربوط است. 

او آخرین وضعیت گزارش حسابرسی 6 ماهه شرکت مخابرات و بانک ملت را مورد توجه قرار داد و گفت: از نظر سازمان حسابرسی گزارش‌های 6 ماهه مخابرات و بانک ملت رسیدگی شده و در مرحله نهایی شدن است.

نجفی علمی اعلام کرد: از نظر مقاطع زمانی هنگامی که 6ماه می‌گذرد باید بار دیگر کل بدهی‌ها و دارایی‌های شرکت تایید شود که در مورد مخابرات و بانک ملت چون از این موعد عبور کرده است تایید آنها در دست اقدام است. 

به گفته او، نهایی شدن گزارش‌های حسابرسی 6 ماه این دو شرکت به ارائه مدارک بستگی دارد که در حال تبادل نظر است. با این حال عرضه سهام بانک ملت و بازگشایی نماد مخابرات در انتظار ارائه گزارش‌های حسابرسی نیست بلکه به شرایط بورس و نظر سازمان خصوصی‌سازی‌ بستگی دارد.

نجفی علمی ادامه داد: در حال حاضر همه در انتظار ارائه گزارش سازمان حسابرسی هستند درصورتی‌که ارائه گزارش‌ها، کار سختی نیست و مانعی هم برای بررسی آن وجود ندارد بلکه باید دید آیا سبد مالی و شرایط بورس امکان عرضه را دارد و شرایط آن مناسب است یا خیر. مشکلی برای ارائه گزارش‌های حسابرسی شده مخابرات و بانک وجود ندارد و گره اصلی در ارائه گزارش نیست.

عرضه سهام بانک ملت، با مکانیسم تعهد خرید

شمس‌الدین حسینی،  وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره عرضه سهام بانک ملت تصریح کرد: سهام بانک ملت آماده عرضه در بورس است ولی با توجه به شرایط پدید آمده سعی می‌کنیم از این به بعد عرضه‌های‌مان را در بازار سرمایه مطمئن‌تر انجام دهیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به استفاده از مکانیسم تعهد خرید اشاره کرد و افزود: در قانون این اجازه داده شده که از مکانیسم تعهد خرید استفاده کنیم، به این معنی که شرکت‌های تامین سرمایه داخلی و خارجی را دعوت کنیم که آنها به‌صورت تعهد پذیره‌نویسی این سهام را عرضه کنند. شرکت‌های تامین سرمایه داوطلب شده‌اند که این کار را انجام بدهند.

کد خبر 74850

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز