همشهری آنلاین: رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی با اعلام واگذاری سهام ۳۴۹ شرکت در ۴ سال اخیر به بخش خصوصی، از آمادگی برای واگذاری سهام ۷ شرکت تا پایان سال خبر داد.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای ۳۰ سال تلاش و ابتکار وزارتخانه‌ها در جمع خبرنگاران گفت: ۵۸ درصد واگذاری سهام بنگاه‌های دولتی به بخش تعاون، ۲۴ درصد به بخش خصوصی و ۱۸درصد به بخش دولتی داده شده است.

وی بانک ملت، شرکت حفاری شمال، بانک صادرات، بانک تجارت، پالایشگاه اصفهان (بلوک ۲۵درصدی) پالایشگاه تبریز و پتروشیمی تبریز را از شرکت‌های آماده واگذاری ذکر کرد و گفت: بورس اوراق بهادار تهران باید مجوز عرضه این شرکت‌ها را صادر کند.

کرد زنگنه افزود: ۱۱ شرکت غیربورسی نیز مانند نیروگاه‌های برق خلیج فارس و سهند، شرکت پتروپارس، صنایع هلی کوپتری ایران، ساختمان‌های آموزشی، سیمان شمال و صنایع آموزشی برای واگذاری آماده است.

رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی همچنین از واگذاری ۴۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دولت به بخش خصوصی از سال ۱۳۷۰ تاکنون خبر داد.

وی افزود: حدود ۳۳۲ میلیارد تومان از دارایی‌های دولت در سال های (۱۳۷۰ تا ۱۳۷۶)، ۵۰۵میلیارد تومان (۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰)، هزار و ۸۸۲ میلیارد تومان (۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴)، ۸۷ هزار و ۸۶۲میلیارد تومان ( از ۸۴ تا دی امسال) واگذار شده است.

کرد زنگنه تصریح کرد: ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در قالب رد دیون و ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای سهام عدالت واگذار شده است.

وی با اشاره به ارزش سهام عدالت گفت: دو هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۵حدود ۱۶ هزار و ۹۵ میلیارد تومان در سال گذشته و ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری سهام عدالت واگذار شده است.

کردزنگنه گفت: تاکنون ۳۷ میلیون نفر برای دریافت سهام عدالت شناسایی شده‌اند و کار واگذاری سهام عدالت، تیر سال آینده به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: قرار است بر اساس بودجه امسال ۳ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شود که تاکنون از دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وصولی، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به خزانه واریز شده و ۷۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های مادرتخصصی ارایه شده است.

وی گفت: سازمان خصوصی‌سازی براساس پیش‌بینی‌های بودجه باید ۵ هزارمیلیارد تومان به خزانه واریز کند که در صورت فروش خارجی و وضع مطلوب بازار سرمایه این رقم دور از دسترس نیست.

کد خبر 75096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز