شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

گروه بورس: بیست و پنجم آبان‌ماه امسال نماد شرکت مخابرات بعد از چند ماه قبضه بازار سهام تهران، از تابلوی معاملات حذف شد

و سهامداران برای نخستین بار به مجمع رفتند اما بعد از اتمام گردهمایی صاحبان سهام و تقسیم مشروط سود، متولی بورس تهران به دلایل مختلف از جمله عدم‌شفافیت صورت‌های مالی از بازگشایی نماد خودداری کرد و بازگشت مخابرات به تالار حافظ را منوط به ارائه صورت‌های حسابرسی جدید و رفع ابهامات دانست؛ هرچند که مسئولان شرکت مخابرات سعی داشتند تا حد امکان از تایید شرط وشروط جدید بورس خودداری کنند.

صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات، در نخستین واکنش به خبر تعویق بازگشایی نماد  شرکت مخابرات  تا زمان ارائه اطلاعات جدید، اعلام کرد که تاخیر در بازگشایی نماد مخابرات تنها به‌دلیل امضانشدن صورتجلسه مجمع از سوی هیأت‌مدیره رخ داده است.

به این ترتیب، بلافاصله پس از رفع مشغله کاری اعضا،  خرید وفروش سهام   شرکت مخابرات  از سر گرفته خواهد شد.

با این‌همه، انکار مدیرعامل غول مخابراتی کشور مانع از اصرار بورس بر ضرورت رفع ابهامات نشد و دست آخر متولیان شرکت تازه از گرد راه رسیده دست از سیاست انکار کشیدند و از تجدید صورت‌های مالی خبر دادند.

به هر حال، امروز نماد مخابرات بعد از 3 ماه روی تابلوی معاملات تالار شیشه‌ای بازگشایی خواهد شد و به احتمال قریب به یقین شاخص و ارزش بازار را کاهش خواهد داد، آن‌هم در شرایطی که با ایجاد برخی تحولات در عرصه انتخابات و اعلام آمادگی نامزدهای جدید، سهامداران چند روزی شاهد حرکت مثبت شاخص معاملات بودند.

مجموعه همین تغییر و تحولات هم شایعه بازگشایی هدفمند نماد مخابرات را بین اهالی بازار تقویت کرد؛ به عبارت دیگر گروهی از کارشناسان معتقدند، بورس برای جلوگیری از شایعه تاثیر مثبت ورود کاندیدایی خاص، درست سر بزنگاه سراغ سهام مخابرات رفته‌ است.

اما گذشته از دلایل بازگشایی نماد شرکت مخابرات، بازگشت این شرکت به بورس سهامداران را با موج جدیدی از پیامدها مواجه خواهد کرد.

هادی بیدختی، مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس درخصوص تبعات بازگشایی نماد مخابرات به همشهری گفت: مخابرات یکی از سهم‌های اثرگذار بورس است که به تنهایی بیش از 16 درصد ارزش بازار تهران را تامین می‌کند.

در نتیجه انتظار می‌رود از سرگیری خرید و فروش سهام این شرکت، گردش سهام در بورس را افزایش دهد.بیدختی پیش‌بینی کرد: با توجه به تعدیل پیش‌بینی سود و تصمیمات اتخاذ شده در مجمع احتمالا دید بازار نسبت به سهام مخابرات منفی خواهد شد و قیمت هر برگه از سهام این شرکت بیشتر از میزان سود تقسیم شده کاهش خواهد یافت.

او ادامه داد: اساسا بازگشایی هر نماد بعد از مجمع تاثیر مستقیمی بر قیمت سهام شرکت دارد و قیمت هر برگه سهم را دست کم به اندازه سود تعلق گرفته به هر سهم کاهش می‌دهد ضمن اینکه تصمیمات هیأت‌مدیره در مجمع هم قیمت سهم را بعد از بازگشایی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

بیدختی تصریح کرد: علاوه بر آنچه گفته شد قیمت سهام پس از بازگشایی با توجه به جو کلی بازار تعیین می‌شود. به گفته این کارشناس، سهامداران عمده هم نقش غیرقابل انکاری در تعیین قیمت سهم در نخستین روز پس از بازگشایی نماد دارند.

او یادآور شد: درصورتی که سهامداران عمده - که مخابرات نقش مؤثری در سبد دارایی هایشان دارد - در نخستین روز بازگشایی از سهام شرکت حمایت جدی به عمل آورند، قیمت سهام به قیمت آخرین روز معامله قبل از بسته‌شدن نماد نزدیک‌تر خواهد بود.

بیدختی اظهار کرد: تاثیر بازگشایی نماد آن هم بعد از برگزاری مجمع امری عادی و
قابل پیش‌بینی است. شرایط زمانی دشوار خواهد بود که بازگشت یک سهم شاخص بازده نقدی را هم تحت‌تأثیر قرار دهد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس ادامه داد: با توجه به ارائه شرایط شفاف‌تر از سوی شرکت بورس و اطلاع رسانی بهتر به سهامداران به‌نظر می‌رسد امروز زمان مناسبی برای بازگشایی نماد مخابرات در بورس تهران است.

او درخصوص احتمال تاثیر خارج از انتظار بازگشت مخابرات بر بورس تاکید کرد: سهامداران آگاهی لازم را از سیر تحولات دارند و می‌دانند نماد مخابرات بعد از تقسیم سود به بازار بازمی گردد بنابراین انتظار کاهش قیمت و نزول شاخص معاملات را دارند.

بیدختی به سهامداران و به‌خصوص به سهامداران عمده مخابرات توصیه کرد در نخستین روز معامله از سهم این شرکت حمایت آگاهانه‌ای به عمل آورند تا از افزایش یا کاهش غیرمعقول قیمت که در نهایت به تشکیل صف‌های خرید یا فروش منجر خواهد شد، جلوگیری به عمل آید.

کد خبر 75320

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز