گروه بورس: 30 بهمن نماد نخستین بانک دولتی روی تابلوی معاملات بازار سهام تهران ثبت خواهد شد

و به این ترتیب با عرضه 655‌میلیون برگه سهم، بعد از 6 ماه، چشم مشتریان تالار حافظ به دیدن شرکت اصل چهل‌وچهاری جدید روشن می‌شود.

به گفته حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس با ثبت نماد معاملاتی «وبملت»، در آخرین روز کاری هفته جاری، 5درصد سهام بانک ملت معادل 655 میلیون برگه سهم به‌منظور کشف قیمت روی میز فروش قرار خواهد گرفت.

وی درخصوص انتخاب نماد «وبملت» برای نخستین بانک دولتی بورس گفت: با توجه به اینکه این بانک در بخش واسطه‌گری‌های مالی و گروه واسطه‌گری‌های پولی و سایر واسطه گری‌های پولی قرار دارد باید نماد آن وبملت تعریف می‌شد اما به‌دلیل اینکه این نماد پیش‌تر برای شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملت اختصاص داده شده ابتدا مقرر شد نماد معاملاتی این بانک، فقط ملت به ثبت برسد اما به‌دلیل فنی چنین امکانی از نظر مدیریت فناوری وجود نداشت.

با این تفاسیر بعد از مدت‌ها تایید و تکذیب ظاهرا گره از بخت خصوصی‌سازی‌ در سال 87 باز شد اما در فاصله یک روز تا گشایش نماد شرکت تازه وارد، سؤال اساسی اهالی بازار این است که متولی واگذاری به نیابت از دولت قیمت پایه هر برگ سهم را چه رقمی تعیین خواهد کرد و البته براساس چه فرمولی؟

بانک‌های دولتی بهتر از خصوصی‌ها

محمد آرام، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین که شرکت متبوعش قرار است فرایند قیمت‌گذاری سهام بانک ملت را انجام دهد، با مقایسه بانک‌های دولتی و خصوصی حاضر در بورس گفت: در حال حاضر منابع دیداری و حساب‌های جاری ملت نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان است. 

از سوی دیگر، بانک‌های خصوصی قابلیت مقایسه با میزان شعب و نیروی انسانی ملت را ندارد علاوه بر این، بانک ملت مجهز به سیستم فناوری اطلاعات  بسیار پیشرفته‌ای است و از نظر نرخ سود هم با بانک‌های خصوصی تفاوت‌های بنیادین دارد؛ بنابراین در برتری بانک‌های دولتی نسبت به‌خصوصی شکی نیست. 

پیش‌بینی سود 239 ریالی

اما با تمام این خوشبینی‌ها بانک ملت در 9 ماه امسال 128 ریال از 185 ریال سود پیش‌بینی شده هر سهم را پوشش داده و برای سال 88 به ازای هر سهم 239 ریال سود در نظر گرفته؛ هرچند که سیاست تقسیم سود خود را اعلام نکرده است.

این بانک با سرمایه‌ هزار و 310 میلیارد تومانی برای سال مالی جاری 185‌ریال سود به ازای هر سهم به‌طور خالص پیش‌بینی کرده و در پایان آذرماه، 128‌ریال معادل 69درصد از این سود را پوشش داده است.

براساس برگ تشخیص صادرشده از سوی مقامات مالیاتی، مالیات عملکرد سال مالی
 29 اسفند 85 بانک ملت، بیش از 177‌میلیارد و 700‌میلیون تومان بیش از ذخیره تأمین شده در حساب‌ها محاسبه شده که این موضوع هرچند با اعتراض بانک ملت واقع شده اما تاکنون گزارش نتایج این مورد مشخص نشده است. 

از سوی دیگر، اداره نظارت بر ناشران بورس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در شرایطی روند افزایش مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول را مدنظر قرار داده که به ضرورت ارزیابی و توجه خاص به تناسب ذخیره اقلام طبقه‌ جاری تأکید کرده است. 

پیش‌بینی درآمد3هزار میلیارد تومانی

براساس صورت سود و زیان پیش‌بینی شده بانک ملت برای سال‌ مالی منتهی به پایان اسفندماه سال 87، درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی برای سال 87 معادل 3 هزار و 195میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

در حالی که  سال گذشته مبلغ پیش‌بینی برای درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی 2‌هزار و 533 میلیارد تومان بود که از این رقم بیش از 2 هزار و 453 میلیارد تومان محقق شده است.

3 سناریو برای قیمت‌گذاری

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین که شرکت متبوعش فرایند قیمت‌گذاری سهام بانک ملت را انجام داده درخصوص نحوه تعیین ارزش سهام تازه وارد به ایسنا گفت: بعد از اخذ اطلاعات مشخص از بانک ملت، راستی‌آزمایی اولیه انجام و اطلاعات اعتباری و مالی بانک ارزیابی می‌شود و اگر اطلاعات در ضریب‌های محاسبه‌ای مثلا برای ذخایر قانونی در اعتبارات و پرداخت هزینه بابت صندوق بازنشستگی و غیره ابهام داشته باشد، در قیمت‌گذاری آن لحاظ خواهد شد.

محمد آرام بنیار با اشاره به اینکه 3 سناریو برای تعیین قیمت‌ در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: یک سناریو خوشبینانه است که اطلاعات و روند روبه مثبت و رشد منابع و سودآوری شرکت در آن لحاظ می‌شود.

سناریوی دوم طبیعی است و در آن وضعیت عادی ادامه پیدا می‌کند و چون پس از خصوصی‌شدن ملت، برخی قوانین حذف خواهد شد بنابراین احتمال افزایش سودآوری در آن وجود دارد.

به جز این، در وضعیت نرمال با فرض ادامه وضعیت فعلی چگونگی رشد منابع آن بررسی می‌شود.وی سناریوی سوم و بدبینانه را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: بعد از انجام 2 سناریوی اول و دوم وارد سناریوی بدبینانه می‌شویم که در آن ریسک‌های موجود را به‌صورت تحققی ارائه کرده و توضیح می‌دهیم که این موارد به دلایل مورد نظر تحقق می‌یابد.

او تاکید کرد: برای قیمت‌گذاری، 3سناریو به‌طور همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به قیمت‌های مورد نظر دست یابیم. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین ادامه داد: ارزش دارایی‌های ملت هزار و800 میلیارد تومان برآورد شده که قیمت دارایی آن به ازای هر سهم و به قیمت سال 83، 120 تا 130 تومان است و اما برای تعیین قیمت پایه وضعیت فعلی سودآوری و سود‌آوری بعد از عرضه را ملاک قرار می‌دهیم چون قوانین و مقررات و همچنین عقود آن تغییر کرده و قطعا وضعیت عدد آن نیز دگرگون می‌شود.

کد خبر 75454

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز