گروه بورس: در آخرین روز کاری هفته‌ای که گذشت، سازمان خصوصی‌سازی‌ بعد از مدت‌ها انتظار بالاخره 5 درصد سهام بانک ملت را به‌منظور کشف قیمت در تالار حافظ روی میز فروش گذاشت

و وقتی روز به نیمه رسید 3درصد از سهام نخستین بانک دولتی را به قیمت 105 تومان فروخت، در ادامه هم بنا شد مابقی سهام همزمان با آغاز هفته جدید به سهامداران عرضه شود.

به این ترتیب سازمان خصوصی‌سازی‌ که از نتیجه حراج پایان سال خود راضی به‌نظر می‌رسد امروز دوباره بخت خود را خواهد آزمود تا 2درصد باقیمانده از سهام بانک ملت را به قیمت مناسب‌تری بفروشد سهامی که به گفته کارشناسان بازار در هفته‌های آینده با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

رشد قیمت در انتظار سهام بانک ملت

به گزارش همشهری، براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از کارگزاری‌ها حجم تقاضا برای سهام تازه وارد دست کم 2 برابر میزان عرضه است به عبارت دیگر انتظار می‌رود سهامداران به‌خصوص آن دسته از اهالی بازار که در روز نخست موفق به خرید شده‌اند با هدف جمع‌آوری مابقی سهام، امروز برای تکمیل سبد دارایی‌های خود با یکدیگر به رقابت بپردازند.

این گروه از سهامداران با توجه به عرضه محدود سهام بانک ملت دست کم در چند ماه آینده، تمایل دارند میزان بیشتری از سهام این بانک سابقا دولتی را به دارایی‌های خود بیفزایند تا نقش بیشتری در صعود قیمت‌ها برعهده داشته باشند.

ضمن اینکه با در نظر گرفتن قیمت 137‌تومانی پیشنهاد شده از سوی کارشناسان مالی و امور سهام بانک ملت برای فروش 5‌درصد دیگر سهام به کارکنان، پیش‌بینی می‌شود قیمت هر برگ سهم در بازار تهران در روزهای آتی تا همین میزان افزایش یابد.

البته این دلایلی نیست که بتواند اشتیاق خریداران را برای سهام تازه از گرد راه رسیده بالا ببرد؛ چون براساس پاره‌ای از گزارش‌ها قسمتی از سود این شرکت حاصل از تسعیر ارز که اتفاقا رقم قابل ملاحظه‌ای را هم تشکیل می‌دهد با صلاحدید سازمان حسابرسی تا امروز درصورت‌های مالی مورد شناسایی قرار نمی‌گرفته، اما به‌نظر می‌رسد با واگذاری سهام به بخش خصوصی از این پس این درآمد به‌عنوان سود در حساب‌های بانک درج شود.

به جزاین، پتانسیل‌های بانک ملت و نقش این بانک در سیستم پولی کشور باعث شده امید کسب سود برای سهامدار افزایش یابد به‌عنوان مثال بخش بزرگی از تجارت جهانی ایران از طریق بانک ملت صورت می‌گیرد و وظیفه گشایش اعتبارات اسنادی را این بانک برعهده دارد.

ظاهرا با استناد به همین دلایل هم گروهی از نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری و سهامداران بعضی از بانک‌های خصوصی دستور خرید سهام بانک ملت را صادر کرده‌اند و کارگزارانشان هم مهیا شده‌اند به نیابت از موکلانشان در جمع خریداران بایستند.

رضایت سازمان خصوصی‌سازی

اما در سوی دیگر به‌نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی‌ هم که به نیابت از دولت وظیفه فروش شرکت‌های اصل 44را برعهده دارد چندان از قیمت سهام بانک ملت ناراضی نیست. غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ عرضه سهام بانک ملت را موفقیت‌آمیز می‌داند و می‌گوید: ما از 4‌روش مراحل قیمت‌گذاری سهام بانک ملت را بررسی کردیم.

در هر 4‌روش قیمت‌گذاری به میانگین قیمت 103تومان رسیدیم، اما قیمت 105تومانی هر سهم بانک ملت برای ما عرضه موفقی به شمار می‌آید. او بانک ملت را ازجمله 10شرکت برتر کشور معرفی می‌کند که رتبه نخست را بین بانک‌های ایرانی داراست، و می‌افزاید: از آنجایی که این سهم با قیمت 105 تومان فروش رفت و با برآورد اولیه ما هماهنگ بود از نظر سازمان خصوصی‌سازی‌ عرضه موفقیت‌آمیز بوده است.

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ هم درخصوص میزان رضایتمندی خود از کشف قیمت بانک ملت به فارس می‌گوید: واقعیت این است که هدف ما واگذاری 3درصد از سهام بانک ملت در روز نخست عرضه بود با این اوصاف از کشف قیمت سهام نخستین بانک دولتی رضایت دارم.

او می‌افزاید: بانک ملت در مقایسه با دیگر بانک‌ها از ارزش بیشتری برخوردار است و براساس دارایی‌های ثابت، قیمت هر سهم آن 170 تومان برآورد می‌شود.

کد خبر 75706

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز