تا قبل از دهه ۲۰ شمسی در پایتخت خبری از پارک‌های معروف و بزرگ نبود و تهرانی‌ها برای تفریح خانوادگی به باغ‌های اطراف شهر و شمیران یا امامزاده‌های صالح، قاسم و داوود (ع) می‌رفتند.

شهربازی

همشهری آنلاین - پریسا نوری: رفتن به امامزاده‌ها برای اهالی پایتخت مصداق یک تیر دو نشان بود چون در کنار سیاحت، ثواب زیارت را هم می‌بردند و دلی سبک می‌کردند. البته برخی پایتخت‌نشین‌ها هم عصرهای جمعه و روزهای تعطیل، خود را با هر وسیله‌ای به شمیران و سرپل تجریش می‌رساندند و بساط تفریح و خوش‌گذرانی را در دامنه کوه‌های شمال تهران پهن می‌کردند. ناگفته پیداست که در این گشت و گذار و تفریح خانوادگی، کودکان هم حظ و سهمی می‌بردند و اسباب تفریح جداگانه‌ای نداشتند.

 اما رشد جمعیت و توسعه پایتخت سبب شد تا مکان‌هایی رسمی برای تفریحات عمومی ساخته و اولین لوناپارک یا شهربازی تهران متولد شود. این شهربازی که «فان‌فار» نام داشت در سال ۱۳۴۰ در حوالی میدان ونک ساخته شد و تمام وسایل سرگرم‌کننده آن یک چرخ‌فلک بزرگ و چند ماشین برقی و تاب و سرسره و الاکلنگ بود. در این پارک مردم برای اولین بار با سوار شدن به چرخ‌فلک لذت مهیج معلق ماندن بین زمین و آسمان را تجربه کردند.

فان‌فار با داشتن وسایل بازی متنوع و اسباب‌بازی‌های لوکس برقی مکان محبوب بازی برای بچه‌ها و بزرگ‌ترها  به حساب می‌آمد و استقبال اهالی پایتخت از این شهربازی بی‌نظیر بود، به طوری که به گفته اهالی قدیمی ونک، این محدوده در دهه ۴۰ روزهای شلوغی را تجربه می‌کرد و یکی از ایستگاه‌های معروف سرگرمی و تفریح مردم بود.

با گذر سال‌ها و با افزایش جمعیت پایتخت، مجموعه فان‌فار دیگر پاسخگوی نیاز شهروندان نبود و تهرانی‌ها شهربازی بزرگ‌تری می‌خواستند. از این رو شهربازی مدرن و بزرگی در اراضی اوین ساخته شد که تا سال ۸۵ هم ماندگار بود و بعدها به دلایلی از جمله ایجاد ترافیک در این محدوده از پایتخت برچیده شد.

کد خبر 748059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha