همشهری آنلاین: رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به تخصیص بخشی از محل پارک مقابل ادارات، سازمان‌ها و واحدهای تجاری به پارکینگ اختصاصی گفت: این اقدام غیرقانونی است.

به گزارش فارس، سرهنگ سیدهادی هاشمی دوشنبه (14 بهمن) در جمع خبرنگاران گفت: در خیابان‌های تهران در مقابل مراکز اداری، تجاری، نظامی، دولتی، اقتصادی، خصوصی و ... با ایجاد موانع بخشی از خیابان تصاحب شده و اجازه پارک خودروهای شهروندان داده نمی‌شود. ظاهرا این موضوع به یک حق تبدیل شده است که غیرواقعی و غیرقانونی است.

سرهنگ هاشمی گفت: خیابان‌های مقابل و جلوی اماکن متعلق به این نهادها و سازمان‌ها نیست بلکه این معابر متعلق به عموم شهروندان است.

رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تأکید کرد: تا پایان بهمن ماه به این سازمان‌ها مهلت می‌دهیم تا برای پارک خودروهای خودشان فکری کنند. از اول اسفند هیچ خودرویی به طور اختصاصی حق پارک مقابل این نهادها را ندارد و تمامی موانع علائم نصب شده برچیده خواهد شد.

سرهنگ هاشمی گفت: در این زمینه با دادستان تهران هماهنگی شده تا با متخلفان برخورد قانونی شود.

وی گفت:‌به منظور ارائه گزارش به مردم اوایل اسفند تیم مشترکی بین راهنمایی و رانندگی و خبرنگاران تشکیل خواهد شد تا نتایج اعلام شود.

سرهنگ هاشمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با قفل چرخ خودروها گفت: مطابق با مصوبه شورای انقلاب در سال 59 و بخشی از مصوبه مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت سال 74 می‌توانیم برای خودروهایی که وارد محدوده غیرمجاز می‌شوند محدودیت اعمال کرده و از تردد آنها جلوگیری کنیم. پلیس موظف به اعمال قانون و ممانعت از تردد این خودروهاست.

رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد: مصوبه افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی از هفته آینده با اصلاح نرم افزارها اعمال خواهد شد.

سرهنگ هاشمی گفت: معتقدم قانون قوی برای جلوگیری از تخلفات بسیار مهم است تا اعمال قوانین سختگیرانه نداشته باشیم قوانین نهادینه نخواهد شد باید محدودیت‌ها و محرومیت‌های اجتماعی اعمال شود تا شاهد بازدارندگی قوانین باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مقدار افزایش جریمه‌ها گفت: البته این 5 هزار تومان افزایش را نیز به فال نیک می‌گیریم. باید شرایط و قوانین به گونه‌ای باشد که هیچ تخلفی صورت نگیرد.

سرهنگ هاشمی در پاسخ به سوالی درباره افزایش ترافیک در نتیجه نصب دوربین‌های سرعت سنج در بزرگراه‌ها گفت: سرعت در معابر به عوامل مختلفی بستگی دارد، در تمام دنیا حداکثر سرعت در بزرگراه‌ها 125 کیلومتر است. با توجه به اینکه در بزرگراه‌های شهری تغییر مسیر، عبور عابر پیاده، گردش به راست و چپ و... را داریم سرعت 120 کیلومتر مناسب است و این اقدامات هیچ وقت باعث پس‌زدگی ترافیک نخواهد شد.

سرهنگ هاشمی گفت: اجرای طرح تشدید در محدوده طرح زوج و فرد باعث کاهش سی درصدی باعث کاهش 30 درصدی تراکم ترافیک شهر تهران شد. این طرح باعث شد تا صف طویل مقابل پمپ بنزینها کاهش یابد.

وی در ادامه گفت: نصب دوربین در بزرگراه‌ها باعث کاهش 33 درصدی سرعت شده است. همچنین موجب کاهش 40 درصدی تصادفات در بزرگراه نیایش شده و کشش ترافیکی را در بزرگراه‌ها 40 درصد افزایش یافته است.

سرهنگ هاشمی افزود: در ابتدای طرح انضباط اجتماعی بیش از 5 هزار تخلف ثبت شده بود که در حال حاضر 40 درصد کاهش یافته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش خطوط ویژه در شهر تهران گفت: 36دهم درصد معابر تهران به خطوط ویژه اختصاص یافته و فقط اتوبوس و خودروهای امدادی حق تردد از آن را دارد. اینکه ایجاد خطوط ویژه اتوبوس باعث پایین آمدن سطح آستانه تحمل شهروندان می‌شود درست نیست استفاده از وسیله نقلیه شخصی یک امتیاز است که باید هزینه‌های آن پرداخت شود. هرکسی مجاز نیست که به این خطوط وارد شود.

سرهنگ هاشمی گفت: یک اتوبوس برابر با 20 دستگاه نقلیه شخصی مسافر جابه‌جا می‌کند در حالی که هر خودروی شخصی به طور متوسط 4/1 نفر را جابه‌جا می‌کند.
رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: برای اجرای طرح‌های ویژه 22 بهمن، بازی تیم‌های پرسپولیس و استقلال و ایام پایان سال برنامه‌های ویژه‌ای داریم و 600 نفر از نیروهای مراکز آموزشی نیز به کمک پلیس راهور می‌آیند.

کد خبر 74482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز