همشهری آنلاین: شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران (مپسا) وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،‌ به عنوان مجری طرح صنعتی سازی مسکن‌ در کشور انتخاب شد.

 مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران روز جمعه 11 بهمن در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، گفت: ساخت و ساز و تولید مسکن در کشور ما به روش سنتی صورت می‌گیرد و سهم صنعتی سازی در این بخش هم اکنون 2 درصد است.

حسن قلعه نویی افزود: دولت هدف گذاری کرده که سهم صنعتی سازی مسکن را به 20درصد ارتقا دهد.

وی با اشاره به نیاز کشور به یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در سال، اظهار داشت: تولید این میزان واحد مسکونی به روش سنتی امکان پذیر نیست. چون مقیاس درخواست تغییر کرده باید روش تولید مسکن هم تغییر یابد زیرا روش‌های سنتی جوابگوی نیاز جامعه نیست.

قلعه نویی گفت: برای تولید این میزان واحد مسکونی، نیاز به چهار میلیون و 500 هزار نیروی کار به صورت مستقیم و 12 میلیون نیروی کار به صورت غیرمستقیم داریم.

مدیرعامل مپسا یادآور شد: با توجه به ضرورت صنعتی سازی مسکن، هیات دولت طی ابلاغیه‌ای، وزارت صنایع و معادن را موظف به پیگیری صنعتی سازی مسکن کرده است و این موضوع در زمان حاضر توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت مدیریت   پروژه‌های ساختمانی ایران (مپسا) دنبال می‌شود.

قلعه نویی گفت: صنعتی سازی را با نمونه سازی و از طریق برگزاری مناقصه در بین    شرکت‌های دارای مجوز شروع می‌کنیم.

 مزایای صنعتی سازی مسکن                                                                        مدیرعامل مپسا، تاکید کرد: صنعتی سازی ساختمان به معنی مصنوعی سازی نیست، در این روش قطعات و اجرای ساختمانی بصورت کارخانه‌ای تولید می‌شود که به طور انبوه و بر اساس استانداردهای مدولار و زنجیره‌ای و با رعایت موازین توسعه پایدار انجام می‌گیرد.

وی افزود: در روش صنعتی سازی مسکن، نقشه‌ها صنعتی تهیه و تیپ سازی می‌شود و مصالح به صورت سری در کارگاه‌های صنعتی تولید می‌شوند و مدیریت کار و شیوه از ابتدای تهیه نقشه تا تولید مصالح ساختمانی و غیره صنعتی است.

به گفته قلعه نویی، مزایای صنعتی سازی ساختمان شامل سبک سازی، مقاوم سازی، صرفه جویی در مصالح، مصرف بهینه انرژی در دوران ساخت و بهره برداری، کاهش دوره ساخت و در نتیجه کاهش هزینه‌های ساخت و افزایش عمر و کیفیت ساختمان و قطعات و اجزای آن است.

 مشارکت بخش خصوصی در صنعتی سازی مسکن
قلعه نویی با بیان آنکه شرکت مپسا نیز با مشارکت بخش خصوصی اقدام به ایجاد کارخانجات تولید مصالح ساختمانی نوین کرده است، ‌افزود: مپسا برای حمایت و ترغیب بخش خصوصی در طرح‌های صنعتی سازی مسکن سرمایه گذاری می‌کند ولی سهم مپسا در هر طرح کمتر از 50 درصد خواهد بود.

وی افزود: براساس سیاست‌های کلی دولت در رابطه با خصوصی سازی، بعد از اتمام طرح، ‌مپسا سهم خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

استقبال بخش خصوصی از طرح صنعتی سازی ساختمان
مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران گفت: طی فراخوانی از بخش خصوصی برای مشارکت در طرح صنعتی سازی مسکن دعوت شد که با استقبال خوبی مواجه شد.

قلعه نویی افزود: در پی این فراخوان 144 پرونده تشکیل شد که از میان آنها با 117 مورد تفاهم نامه امضا شد و از بین آنها نیز حدود 65 شرکت از مرکز تحقیقات مسکن تاییدیه و مجوز گرفتند و 41 شرکت نیز به شهرک‌های صنعتی برای دریافت زمین و احداث کارخانه تولید مصالح نوین ساختمانی ویژه ساختمان سازی صنعتی معرفی شدند.

معرفی 17 شرکت تولید مصالح ساختمانی نوین برای دریافت تسهیلات
مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران گفت: اکنون مراحل ثبت 30 شرکت تولید مصالح ساختمانی نوین به پایان رسیده و 17 شرکت نیز برای دریافت تسهیلات به بانک صنعت و معدن معرفی شده‌اند.

قلعه نویی افزود: از آنجا که موضوع مسکن چند بعدی است و دستگاه‌های زیادی در تولید مسکن دخیل هستند، نخستین اقدام تعیین هیات مدیره‌ای متشکل از معاونان وزیران مسکن، صنایع و معادن، تعاون، کشور، بانک‌ها و نیرو بود.

وی افزود: در زمان حاضر خواجه معاون وزیر مسکن، معاون وزیر صنایع و معادن ومعاون وزیر تعاون و معاون سازمان گسترش در هیات مدیره مپسا حضور دارند ولی هنوز وزارتخانه‌های کشور و نیرو نمایندگان خود را معرفی نکرده‌اند.

وی افزود: مپسا پیشنهاداتی هم برای ارایه به دولت تدوین کرده تا شرح وظایف دستگاه‌های مختلف مانند وزارتخانه‌های مسکن و آموزش عالی، سازمان فنی و حرفه‌ای و غیره در زمینه صنعتی سازی ساختمان‌ها مشخص شود.

 برپایی نمایشگاه
مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران گفت: نمایشگاهی نیز برای فرهنگ سازی در زمینه ساختمان سازی صنعتی در دهه فجر در محل شرکت مپسا برپا می‌شود که برای بازدید دست‌اندرکاران امور ساختمان و افراد متخصص و آشنایی با سیستم ساختمان سازی صنعتی است.

کد خبر 74252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز