در حالی‌که مصوبه دولت برای دریافت مالیات از معاملات مکرر مسکن از ابتدای اسفند‌ماه به اجرا درآمده، مقام‌های وزارت مسکن در همان ابتدا تبصره‌ای مبنی بر مستثنی شدن انبوه‌سازان از این مصوبه به آن اضافه کرده‌اند که عملا باعث تضعیف این سیاست شده است.

به گزارش خبرنگار ما، مقام‌های وزارت مسکن هدف از این کار را حمایت دولت از تولید مسکن در کشور اعلام کرده‌اند. حمایت دولت از مجریان طرح‌های انبوه‌سازی در حالی ادامه دارد که تجربه سال‌های گذشته از ناموفق بودن انبوه‌سازان در ساماندهی بازار مسکن و کمک به بهبود این بازار حکایت دارد.

تعدادی از انبوه‌سازان در سال‌های گذشته با استفاده از اعتبارات کلان بانکی و بهره‌گیری از اعتماد مردم در ظاهر اقدام به ساخت مسکن کرده‌اند در حالی‌که بسیاری از مشتریان طرح‌های انبوه‌سازی پس از سال‌ها انتظار، چاره‌ای جز ادامه دادن به وضعیت بی‌سرپناهی خود ندارند.

مقا‌م‌های وزارت مسکن در شرایطی که موج اعتراض و شکایت از برخی از  انبوه‌سازان متخلف ادامه دارد و هم‌اکنون پرونده‌های کلانی در محاکم قضایی باز است اما به نتیجه‌ای نمی‌رسد، مشخص نیست برچه اساس و بنیادی همچنان تسهیلات حمایتی از آنها را بیشتر می‌کنند. 

منوچهر خواجه‌دلویی معاون وزیر مسکن در گفت‌وگو با فارس هدف از این اعتماد به انبوه‌سازان را حمایت از بخش خصوصی در تولید مسکن می‌داند.

اینکه بخش خصوصی باید محور تولید مسکن قرار داشته باشد و دولت سیاستگذار، موضوعی منطقی و درست است اما باید به این واقعیت توجه داشت که ضعف نظارت و سیاستگذاری دولت و متولیان مسکن بر طرح‌های انبوه‌سازی، زمینه سوءاستفاده بعضی از انبوه‌سازان را از اعتماد دولت و مردم فراهم کرده و در حال حاضر بسیاری از شهروندان به‌دلیل خلأ قانونی بی‌پناه رها هستند و مجبور به تن دادن به خواسته‌های غیرمتعارف انبوه‌سازان متخلف‌اند.

کد خبر 75801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز