چند روز پیش در یکی از سردترین روزهای بهمن ماه و در کشاکش برف و بوران زمستانی شهرستان خوی لرزید. هنوز چند ساعتی نگذشته بود که انتشار تصاویر هموطنان زلزله‌زده بی‌سرپناه که در کنار آوار خانه‌ها در هوای زیر صفر، دل‌های هموطنان نیکوکار را به درد آورد و سیل ‌کمک‌های مردمی را راهی این شهر کرد.

زلزله خوی

همشهری آنلاین- پریسا نوری: «رضا برکتی» نیکوکار ساکن محله حکیمیه هم جزو افرادی بود که در اولین ساعات وقوع زمین‌لرزه با جمع‌آوری مواد خوراکی، وسایل گرمایشی و سایر اقلام مورد نیاز به علاوه یک وانت پر از قابلمه و دیگ و دیگچه و وسایل پخت و پز غذا به نمایندگی از اهالی محله خود را به این شهر رساند تا علاوه بر اهدای کمک‌های اهالی، با پخت و توزیع غذای گرم، گرمای مهربانی را در دل‌های ساکنان این شهر زلزله‌زده بنشاند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

در دریای مهربانی مردم، قطره‌ایم

به گفته اهالی حکیمیه، برکتی که صاحب یک غذاپزی و کترینگ در محله حکیمیه است، بلافاصله پس از وقوع زلزله،  با کمک چند تن از اهالی محله، برای پخت غذا به خوی رفته است. تصاویر و ویدئوهای ارسالی از خوی نشان می‌دهد که این شهروند در میان ویرانه‌های بجا مانده از زلزله، آشپزخانه‌ای دایر کرده و مشغول پخت و توزیع روزانه ۶ هزار پرس غذاست. او در این باره می‌گوید:‌ «در ظاهر ما چند نفر در این آشپزخانه مشغول پختن غذا و توزیع آن هستیم اما واقعیت این است که این کار به پشتوانه کمک برخی ارگان‌ها و همت مردم انجام می‌شود. در واقع اگر مواد غذایی و کمک‌های مالی که مردم می‌فرستند نبود، امکان نداشت بتوانیم این تعداد غذا بپزیم.»

او با یک حساب سرانگشتی رقم کمک‌هایی که روزانه به آشپزخانه می‌رسد را درمی‌آورد: ‌ «در این آشپزخانه هر روز ۶ هزار پرس غذا پخته می‌شود، با احتساب هر پرس ۳۰ هزار تومان، به رقم ۱۸۰ میلیون تومان می‌رسیم. یعنی مردم و ارگان‌ها هر روز ۱۸۰ میلیون تومان فقط به این آشپزخانه کمک می‌کنند.» او درباره حجم وسیع کمک‌های مردمی و دولتی به زلزله زدگان ادامه می‌دهد: ‌ «در اینجا ۱۱۰ کمپ دایر شده که زلزله‌زدگان در آنها ساکنند و ما فقط ۲ کمپ را غذارسانی می‌کنیم. حالا حساب کنید چه تعداد آشپزخانه برای غذارسانی به زلزله زدگان فعالیت می‌کند و چقدر کمک‌های ارسالی زیاد است. در واقع کار ما در مقابل نیکوکاری و مهربانی مردم، مثل یک قطره در دریاست.»

نیکوکار هم‌محله‌ای در کنار هموطنان زلزله‌زده | پخت و توزیع روزانه ۶ هزار غذای گرم در خوی

مردم خوی بسیار با اخلاق هستند

برکتی با بیان اینکه مردم خوی بسیار مهربان و با اخلاق هستند، خاطره‌ای در این باره می‌گوید: «چند روز پیش برای توزیع محموله‌ای از کمک‌های مردمی شامل وسایل گرم کننده و پتو و لباس گرم  بین چادرها رفته بودیم به خانواده‌ای رسیدیم که همگی در یک چادر زندگی می‌کردند. به تعداد افراد خانواده ۵ پتو در اختیارشان قرار دادیم اما با وجودی که در سرمای چنددرجه زیر صفر شرایط سختی را تجربه می‌کردند، ۳ پتو را پس دادند و گفتند «ببرید به کسانی بدهید که پتو ندارند، ما خودمان ۲ پتو داریم.»

همه ما در مقابل جامعه مسئولیم

با گذشت ۲۰ روز از زلزله، برکتی هنوز در مناطق زلزله زده است و با وجود دلتنگی برای خانه و خانواده، به این زودی‌ها خیال بازگشت به خانه را ندارد. او در این باره می‌گوید:‌ «در همه جای دنیا صاحبان کسب و کارها و مشاغل یک وظیفه و مسئولیت اجتماعی دارند که باید به وقتش آن را ادا کنند. من هم به نوبه خودم با توجه به اینکه کترینگ و رستوران دارم به سهم خودم باید مسئولیت اجتماعی‌ام را در قبال کشورم انجام دهیم.» این نیکوکار  در ادامه صحبت‌هایش  از اهالی و شورایاری، مسجد محله حکیمیه، شرکت ایران خودرو و چند پایگاه و حوزه بسیج نام برده و تاکید می‌کند:‌ «لطفا بنویسید همه این افراد پشت صحنه این اقدام خیرخواهانه هستند و ما را حمایت می‌کنند.»

نیکوکار هم‌محله‌ای در کنار هموطنان زلزله‌زده | پخت و توزیع روزانه ۶ هزار غذای گرم در خوی

کمک‌رسانی از سیستان تا گمیشان

به نظر می‌رسد فعالیت خیرخواهانه برکتی فقط به زلزله خوی محدود نمی‌شود و این شهروند کارنامه درخشانی در امدادرسانی و کمک به هموطنان مصیبت دیده در سراسر کشور دارد. «حامد حجازی» فعال اجتماعی و عضو شورایاری محله حکیمیه در این باره می‌گوید:‌ «رضا برکتی، یکی از اعضای فعال در فعالیت‌های عام‌المنفعه در سطح محله و منطقه و پای ثابت غذارسانی به کارتن‌خواب‌ها، کودکان کار، تهیه جهیزیه برای خانواده‌های نیازمند و ... است.» حجازی ادامه می‌دهد:‌ «این نیکوکار در سیل سیستان و بلوچستان هم حضور فعالی داشت و علاوه بر پخت و توزیع غذا در ساخت ۲ خانه برای هموطنان مشارکت کرد. همچنین در سیل گمیشان جزو خیرانی بود که کمک‌های بسیاری برای مردم سیل‌زده جمع‌آوری و ارسال کردند.»

کد خبر 742373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha