اگر ساکن شمیران هستید و کمی ذوق و علاقه نسبت به عالم هنر به‌ویژه رشته نقاشی در وجودتان دارید، حداقل یک بار گذرتان به طبقه ششم پاساژ قائم(عج) افتاده است.این طبقه نمایشگاه‌های هنری متنوعی دارد و در واقع بازاری برای ارائه و فروش آثار هنری محسوب می‌شود.

منتشر شده در همشهری محله منطقه یک به تاریخ ۱۳۹۳/۹/۸

همشهری آنلاین - تندیس معصومی: هنرمندان به‌ویژه نقاشان در طبقه ششم پاساژ قائم(عج) حضور پر رنگی دارند و اغلب اوقات در نمایشگاه‌های پرشمار این بازار، هنرجویان مشتاق به یادگیری الفبای هنر مشغولند. «امیر رحیمی» یکی از همین هنرمندان است که در نمایشگاه‌اش به خلق آثار نقاشی و نگارگری روی شیشه و همچنین آموزش به علاقه‌مندان می‌پردازد.  

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا بببینید

در نمایشگاه کوچک «رحیمی» تا چشم کار می‌کند، تابلوهای نگارگری و نقاشی روی شیشه دیده می‌شود. آثار زیبایی که لبریز از اصالت و هویت ایرانی هستند. چند دقیقه‌ای محو تماشای آنها شدم تا اینکه در گوشه‌ای از نمایشگاه گفت‌وگو با این هنرمند آغاز شد.

او درباره ورودش به دنیای هنر می‌گوید: «در دوران کودکی، عشق و علاقه عجیبی به نقاشی داشتم و هر منظره زیبایی که می‌دیدم، خیلی سریع به تصویر می‌کشیدم. نا گفته نماند که پدر من هنرمند صنایع‌دستی بود و این موضوع در گرایش من به دنیای هنر تأثیر فراوانی داشته است. خوب به یاد دارم که نخستین بار چهره یکی از معلم‌ها را در دوران دبستان نقاشی کردم و تحسین شدم. این اتفاق باعث شد که انگیزه‌ام برای ادامه فعالیت هنری دو چندان شود». او درباره شروع کار هنری به‌صورت جدی توضیح می‌دهد: «اوایل کار، نقاشی‌های روی بوم و پشت شیشه‌ام را به قیمت ۵ تومان به عتیقه‌فروشی‌های خیابان منوچهری می‌فروختم. البته آن روزها دنبال کسب درآمد نبودم، اما با این اتفاق به ادامه راه دلگرم می‌شدم. برای یادگیری صحیح نقاشی به هنرستان و نزد چند استاد هم رفته‌ام. نقاشی نگارگری را در حوزه‌های مینیاتور، اسطوره‌ای، مذهبی و مدرن ایرانی کار می‌کنم و در همه این سال‌ها علاقه‌ام به این رشته هنری نه تنها کم نشده، بلکه روز به روز بیشتر می‌شود. چرا که نقاشی در زندگی من آثار مثبت فراوانی داشته که مهم‌ترین آنها احساس آرامش و اعتماد به نفس است.  

نمایشگاه هنر در مجتمع تجاری پر رفت و آمد | هنر ایرانی در جهان محبوب است

 نگاره‌های اصیل ایرانی

اغلب نقاشی‌هایی که روی دیوار نمایشگاه نصب شده، فضای بکر و دوست داشتنی زندگی در روستا را تصویر می‌کند. رحیمی در حالی که به تابلوهای گوشه و کنار مغازه‌اش اشاره می‌کند، درباره ایده اصلی خلق آثارش می‌گوید: «به آداب و رسوم و فرهنگ غنی کشورم بسیار علاقه دارم. از سویی دیگر برای سربلندی این آب و خاک شهدای بسیاری جان‌فشانی کرده‌اند که باید قدردان آنها باشیم. به همین دلیل ایده اصلی بسیاری از آثارم را نقش و نگارهای اصیل ایرانی تشکیل می‌دهند. چرا که می‌خواهم فرهنگ و هنر ناب کشورم را زنده نگه دارم و گسترش بدهم.» او ۱۲ سالی می‌شود که در شمیران به خلق آثار هنری و ارائه آن به هنردوستان در نمایشگاه‌اش مشغول است و در ادامه توضیح می‌دهد: «بانوان از هنر نگارگری بیشتر استقبال می‌کنند و اغلب هنرجویانم را همین قشر تشکیل می‌دهند که در میان آنان، افراد ۱۶ تا ۶۰ ساله هستند. شمیران به واسطه مراکز فرهنگی متعدد و هنرمندان فراوان از توان فرهنگی و هنری بالایی برخوردار است. برای استفاده از این توان فرهنگی و هنری هم باید مسئولان با نیازسنجی از اهالی، برنامه‌های مناسب را طراحی و اجرا کنند.

محبوبیت هنر ایرانی در جهان

رحیمی درباره شناخت شهروندان و اهالی شمیران از آثار هنری می‌گوید: «نمایشگاه من در یکی از نقاط پر تردد شهر قرار گرفته و به همین دلیل افراد زیادی از آثارم بازدید می‌کنند. علاوه بر شهروندان و اهالی شمیران، گاهی مهمانان خارجی و سفیران کشورها برای بازدید به اینجا می‌آیند و از آثار هنری کلاسیک ایرانی خیلی خوششان می‌آید. علاقه‌مندی مردم کشورهای دیگر نسبت به هنر ایرانی اتفاقی فرخنده و ارزشمند است که باید بیش از اینها قدر آن را بدانیم.» این هنرمند هم‌محله‌ای درباره آثار مثبت نقاشی در زندگی، حرف‌های جالبی برای گفتن دارد و می‌افزاید: «رشته‌های هنری به‌ویژه همین نگارگری هنرمند را جزئی‌نگر و نکته‌سنج می‌کند. چرا که هنرمند برای خلق یک اثر باید به جزییات دقیق و موشکافانه نگاه کند. به واسطه هنر نقاشی روی شیشه که اصالت ایرانی دارد، درباره تاریخ کشورم مطالعات گسترده انجام داده‌ام. دیگر اینکه به جرئت می‌توانم بگویم که نقاشی خاصیت آرامش بخشی به‌ویژه در زندگی ماشینی امروزی دارد. وقتی مشغول کار هستم، آرامش عجیبی دارم که نمی‌توانم آن را توصیف کنم.»

نمایشگاه هنر در مجتمع تجاری پر رفت و آمد | هنر ایرانی در جهان محبوب است

هنرمند در یک نگاه

«امیر رحیمی» سال ۱۳۳۹ در شهر دلیجان از توابع استان فارس متولد شده است و از هنرمندان پیشکسوت در زمینه نقاشی نگارگری و پشت شیشه به شمار می‌رود. او از سن ۱۲ سالگی، نقاشی را شروع کرده و به قول خودش این سعادت را داشته که حتی نخستین آثارش را که شامل نقاشی‌های کوچک روی شیشه با مضامین مذهبی بوده، به عتیقه‌فروشی‌ها می‌فروخته است. وی از ۲۰ سالگی، نمایشگاه‌های متعددی را در پارک لاله، هتل هما، پارک شهر و دو سالانه موزه هنرهای معاصر برگزار کرده است. از طرفی این هنرمند، سابقه برگزاری چند نمایشگاه را در زمینه نقاشی پشت شیشه در کشورهای امارات متحده عربی، آمریکا و ایتالیا نیز دارد. رحیمی سال ۱۳۹۰ موفق به دریافت نشان برتر نگارگری جشنواره «شمسه» شده است. نگارش کتابی درباره نقاشی نگارگری و نقاشی پشت شیشه از برنامه‌های این هنرمند هم‌محله‌ای برای آینده است.

نمایشگاه هنر در مجتمع تجاری پر رفت و آمد | هنر ایرانی در جهان محبوب است

*منتشر شده در همشهری محله منطقه یک به تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۴

کد خبر 742081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha